ילד אוכל סנדווביץ ילום אי.אס.אי.פי
ילד אוכל סנדווביץ ילום אי.אס.אי.פי

המדריך המלא להורים: איזה כריכים מומלץ להכין לילדים לבית הספר?

מתלבטים מה לשים בכריך? שני שפים ודיאטן עושים לכם חיים קלים: מה הופך את הכריך לטעים, מה כדאי יותר ומה פחות, באיזה לחם להשתמש ומה חייבים לתת לילדים לצד הכריך

פורסם בתאריך: 30.8.19 09:12

לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו רגע לפני שהילדים יוצאים אל בית הספר, בוחנים את תכולת המקרר ומתלבטים עם איזה כריך לשלוח אותם – שיהיה מצד אחד מספיק טעים ומשביע כדי שיאכלו אותו, ומצד שני בריא ומזין. בדיוק לשם כך, יצאנו לקבל טיפים מהשפים צ'רלי פדידה וקובי כץ והדיאטן דוד ברוכים מבית החולים מאיר, כדי לתת לכם את תורת הכנת הכריכים על רגל אחת.

"לא לתת פיתות, בעיקר לא פיתות עם שוקולד"

קובי כץ, שף

קובי כץ רעננה

קובי כץ רעננה

השף קובי כץ מרעננה עבד בעברו במסעדות כגון "טורקיז", "רוקה", "גזיבו" ו-"מקום בלב". כיום הוא עובד בברצלונה, ונמצא בישראל לחופשת מולדת קצרה. "חשוב להשקיע בכריכים של הילדים שלנו", אומר כץ, "גם לי יש ילדים, ואני כל הזמן מחדש, ומנסה לתת להם פתרונות יצירתיים לאוכל, שיהיה גם בריא וגם מזין".

מה למשל?
"למשל, אני לא אשלח את הילד עם ממרח שוקולד רגיל, אבל כן אשלח אותו עם ממרח שוקולד חרובים. גם מבחינת הלחם, לחם מחיטה מלאה זה מאסט, לא לבן ולא שחור. נכון שזה יקר יותר, אבל עדיף להשקיע בלחם טוב ולא בלחם שהוא פחות מזין ופחות בריא, במיוחד בזמן הלימודים שהילדים צריכים לאכול משהו מזין. מומלץ להימנע מנקניק ומאכלים מעובדים, אפשר להשתמש בגבינה לבנה או צהובה, 5 או 9 אחוז".

ומה עם ירקות ומתוקים?
"חשוב תמיד לשלב ירקות בארוחה של הילדים ולהימנע ממתוקים. רוצים משהו מתוק? תשלחו אותו עם נקטרינה או אפרסק. אני בחיים לא הכנתי לבן שלי כריך מתוק לבית הספר. תמיד אני אשים ירקות ופרי, מקסימום הוא אכל רק פרי או ירק אחד, אבל זה טוב שיש להם את זה מול העיניים. ואם חטיף מתוק, אז חטיף אנרגיה. יש בו 80 קלוריות אז זה בסדר בעיניי. לתת לילדים להגיד מה הם רוצים לאכול, ולחשוב יחד איתם מה להכין להם".

ומה אסור להכין להם לבית הספר?
"לא לתת פיתות. בעיקר לא פיתות עם שוקולד. זה 400 קלוריות. ולהקפיד להימנע מאוכל מעובד".

"שמעתי שהורים שולחים ילדים עם חטיפים לבית הספר"

דוד ברוכים, דיאטן

דייאטן דוד ברוכים בית חולים מאיר צילום פרטי

דייאטן דוד ברוכים בית חולים מאיר צילום פרטי

הדיאטן דוד ברוכים מבית החולים "מאיר" הוא בעל ניסיון של עשרות שנים במקצוע, ועובד בעיקר במחלקת האונקולוגיה. מלבד זאת, הוא מנחה את סדנאות ההרזיה "דרך המלך" מזה 27 שנים, בעל תואר שני בתזונה קלינית ומתמחה בטיפול יחידני וקבוצתי בהשמנה. "מבחינת התזונה של הילדים בארץ, לדעתי יש שתי בעיות עיקריות", אומר ברוכים, "התוכן והכמות. זה גם מסביר את עודף המשקל של ילדים בארץ. מבחינת התוכן, רוב הילדים לא אוכלים בריא, וההורים נותנים לילדים לאכול חטיפים, גלידות ומאכלים שאינם טובים להם".

ולגבי בתי הספר?
"שמעתי הורים ששולחים ילדים עם חטיפים לבית הספר. אז הילדים אוכלים את זה במקום לאכול כריך. זו בעיה. בנוסף, הורים רבים קונים לחם אחיד, שזה הרבה פעמים לחם שחור או לבן ולא לחם מלא, שהוא הרבה יותר בריא. טעות נפוצה נוספת בקרב ההורים, היא תוכן הכריך – פעמים רבות, התוכן של הכריך הוא שוקולד או סילאן, שזה גם לא מזין וגם לא חלבון".

מה אתה ממליץ לתת לילדים?
"מבחינת הכמות חשוב לתת לילדים לאכול ירקות מכל הצבעים כתום, אדום, ירוק, סגול ולבן. כל אחד מהצבעים נותן לגוף משהו מועיל אחר. צריך לאכול את כל חמשת הצבעים הללו בכל יום".

ומה אפשר לשים בכריך?
"חומוס למשל זה מילוי אפשרי. רצוי חומוס או טחינה ביתית, או כזה שנקנה במסעדה בה הוא הוכן במקום ולכן עדיין טרי. אם רוצים לתת לילד נקניק בכריך, אז רק פסטרמה ביתית כמו רוסטביף, ולא נקניקיות לדוגמא, כי זה לא בריא. אפשר להכין להם גם חביתה, או למרוח בכריך קוטג' או גבינה צהובה, ולהוסיף לזה ירקות בנפרד. רצוי גם לתת לילדים פירות, לא משנה איזה סוג של פרי, כי כולם טובים. אנשים לא מבינים שתזונתם של הילדים תשפיע עליהם בעוד 20 שנה".

"הכי חשוב זה להשקיע בלחם טוב וטרי"

צ'רלי פדידה, שף

צ'רלי פדידה צילום איציק סימנטוב

צ'רלי פדידה צילום איציק סימנטוב

השף צ'רלי פדידה, כוכב תכנית הבישול "צ'רלי בממלכת הדגים" והבעלים של חברת הקייטרינג "צ'רלי ארט", חולק את ניסיונו הן כהורה והן כשף. "בתור אבא לשלושה ילדים, ששניים מהם כבר סיימו בית ספר ועדיין לוקחים כריכים לצבא, אני יודע כמה חשוב שהכריך יהיה טעים ומזין", אומר פדידה, "חייבים להשקיע בו, לא לעשות את זה סתם על הדרך. לכן חשוב מאוד לחשוב על הכנת הכריך מבעוד מועד. איך אומרים? אם עושים הכנות לשבת, אוכלים טוב בשבת".

מה הסוד לכריך טעים?
"טריות. הכי חשוב זה להשקיע בלחם טוב וטרי. מומלץ ללכת על לחם מחיטה מלאה, אבל גם לחם אחר זה בסדר. אם רוצים את הכריך המושלם, צריך לקנות את הלחם מוקדם בבוקר, ואז הטעם של השמרים עדיין באוויר. לא להכניס את הלחם למקרר ואז להוציא. ברגע שזה טרי, יש לנו כבר 50 אחוזי הצלחה. לגבי המילוי, ללכת על ממרח טרי ולהשקיע במילויים כמו פסטו, טפנד זיתים או ממרח עגבניות מיובשות. אפשר גם לגוון באופציות נוספות למילוי: אפשר לדוגמא לצרוב חזה עוף על המחבת באותו הבוקר, או בלילה לפני. לצד ממרח טוב ומספיק מלח, יוצא טעים מאוד. אם הולכים על גבינות, במידה וזו גבינה נטולת טעם, גם פה מומלץ להוסיף ממרחים".

מה עם ירקות?
"אני נמנע מלהוסיף ירקות לתוך הסנדוויץ', כי זה רטוב ולא נעים. ירקות טעימים לאכילה כשהם טריים, לא כשעוטפים אותם בניילון. את הירקות מומלץ ואף חובה לשים בקופסא נפרדת. אם רוצים לשדרג את הירקות, מומלץ להוסיף שתי קוביות קרח, וכך הירקות נשארים קרים".

יש לך טיפים נוספים?
"כן. קודם כל, לעולם לא לעטוף סנדוויץ' בניילון כשהוא חם. הוא הופך להיות בצקי וזה לא נעים. אם רוצים שהוא לא יספוג את הנוזלים, פותחים את הלחמנייה או את הלחם, ופשוט מעבירים אותו מעל הכיריים כשהלהבה דלוקה ושורפים קצת את החלק הפנימי. כך הוא הופך ליותר קריספי ואז זה סופג פחות את הנוזלים בכריך. וכמובן לבקש מהילדים להימנע מלהשאיר את התיק בשמש, תמיד להניח בצל או בכיתה, כדי לשמור על הטריות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר