ענבר הוכברג. צילום שלומי מזרחי
ענבר הוכברג. צילום שלומי מזרחי

חשיפה: כך ינסו למנוע ברעננה מקרי אלימות כלפי ילדים בגנים

חברת מועצת העיר ענבר הוכברג, מספרת בהרחבה על תוכנית 'רעננה בגן', שמטרתה לתת כלים לגננות וסייעות להתמודד עם מצבי לחץ בגן. "כשנותנים כלים להתמודדות עם מצבים מורכבים, מפחיתים מצבים של אובדן שליטה", היא מסבירה

פורסם בתאריך: 7.8.20 10:14

בשבועות האחרונים, גועשת הארץ בעקבות מקרי התעללות רבים שהתגלו בגנים הפרטיים ובמשפחתונים, שהאחרון בינהם עליו ידוע, היה רק לאחרונה בפעוטון ברמלה, בו נעצרו מספר סייעות ובעלת הגן בחשד להתעללות לכאורה בפעוטות כבני שנתיים. גם ברעננה מנסים למנוע מקרי אלימות עתידיים והקימו לפני כשנה מדור מיוחד שמטפל בנושא הגיל הרך והגנים. "בשלוש השנים האחרונות כל מספר חודשים אנחנו עדים לאלימות קשה בגנים הפרטים וכל תקופה נחשפים עוד ועוד סיפורים. שלפני כשנה היה את הפיק הגדול, את ההפגנות ואת הסיפור עם כרמל מעודה", מסבירה חברת המועצה ענבר הוכברג, שמרכזת את הנושא מטעם העירייה. "המדור מתחלק לשניים, הוא נותן מענה לקהילת ההורים וזה משהו שרץ כבר מדצמבר, בכל מה שקשור לסדנאות ההורים, התפתחות הילדים כל מה שהורים מגילאי לידה עד שלוש צריכים לדעת. הקמנו לשם כך את מועדון קטנטנים והיום הפכנו את הכול גם לדיגיטלי. ולצד זה הקמנו בימים אלה את התוכנית 'רעננה בגן' שמיועדת לצוותי החינוך במסגרות הפרטיות בעיר ואנחנו מעמידים סדרה של הכשרות עבור הגננות במטרה ליצור סטנדרט עירוני לאופן שבו הגנים הפרטיים עובדים. זה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם הגננות בעיר. את ההכשרה הראשונה הובלנו עם מכון אדלר שמלווה ברמה המקצועית, הן בהיבט הרגשי והן בנושא החוסן ובשנה הקרובה אנחנו מתכננים להוסיף נושאים נוספים כמו ביטחון, התפתחות, תזונה, עורך חיים בריא ועוד".
הגננות יעברו הדרכות בין היתר בנושאים כמו מהי דמות חינוכית משמעותית 2020, הקנייה של כלים מעשיים ליצירת תקשורת מקרבת כבסיס למערכות יחסים מיטיבות, מהן דרכי החינוך המוטעות וכיצד ניתן להימנע מהן בגן הילדים, הדרכים לפיתוח דימוי עצמי חיובי אצל הילדים, כיצד משפיעים בגן על האווירה והופכים אותה למיטבית, כלים והתמודדות מול התנהגויות "מפריעות לשגרה" ועוד.

חיים ברוידא. צילום לירן שמש

"הנושא מקבל עכשיו עוד יותר חשיבות", אומרת הוכברג, "כי אנחנו ממשיכים לראות שהמדינה עדיין לצערי לא מקדמת את כל נושא הפיקוח, למרות שחוק הפיקוח נכנס בתחילת השנה. עדיין אין יישום, אכיפה והנחיות ברורות איך זה הולך ומתבצע בשטח. ולכן עיריית רעננה החליטה לקחת אחריות ומתחילה לעבוד עם הגנים הפרטיים ולתת להם הכשרות ומענה גם ברמה העירונית. כל הגנים שנכנסים לפרויקט רעננה בגן, בתום ההכשרות שהם יעברו ייכנסו לתוך המאגר העירוני שאנחנו בונים והציבור יוכל לבוא ולראות מי נמצא בתוכנית ומי לא ומתוך זה לקבל החלטה לאיזה גן הם רוצים להירשם".
מעשית, איך התוכנית תמנע אלימות כלפי ילדים בגנים?
"כשנותנים לגננת כלים להתמודדות עם מצבים מורכבים בגן, בדגש על בניית החוסן הרגשי אצל הילד, וגם אצל הצוות – אז אנחנו מפחיתים מצבים של אובדן שליטה וחוסר יכולת התמודדות. כשיש צוות מקצועי – שעובר הכשרות ונחשף לסיטואציות ולדרך ההתמודדות עמן אנחנו נבטיח לא רק פחות אלימות אלא גם שגרת יום והתנהלות נכונה וטובה יותר עם הילדים. מתן הכלים הללו אמורים להעשיר את הגננת ולחשוף אותה לשיטות עבודה שונות".
כל הגנים הצטרפו לתוכנית בעיר?
"כשהתחלנו לבדוק את הנושא, עשינו מיפוי של כל המסגרות הפרטיות בעיר. מבדיקה שעשינו יש כ-130 מסגרות של החל מ-2-3 ילדים. חוק הפיקוח של משרד החינוך שנכנס בספטמבר, מדבר על פיקוח של כל מסגרת משבעה ילדים ומעלה. בעיר יש כרגע כ-38 מסגרות של שבעה ילדים ומעלה. השלב הראשון של החוק, זה הגשת טפסים לקבלת אישור ראשוני והשלב הבא של הכנסת אמור להיות כתיבת נהלים כגון יחס מטפלים לילדים, בטיחות, תחזוקת מבנים וכדומה. המדינה תכתוב את הנהלים והראשויות המקומית יקבלו את המנדט לפקח. אנחנו לא חיכינו שהמדינה תטיל עלינו את האחריות ולכן החלטנו להתחיל לעבוד עם הגנים הפרטים, מתוך מקום של יצירת סטנדרט עירוני משותף".
כל הגנים הצטרפו לתוכנית?
"בשלב הזה הצטרפו לתוכנית 28 גנים שיכנסו למאגר העירוני, במטרה שכל הגנים בסופו של דבר יצטרפו. אנחנו נפנה לכולם ואני מאמינה שבמהלך השנה הקרובה וברגע שיראו שהם נתרמים מהפעילות של המדור הם יצטרפו בעצמם. אנחנו התחלנו את ההכשרה עם שמונה גננות ובהמשך שאר הגנים יעברו את ההכשרות. המטרה היא לעבוד בקבוצות קטנות על מנת לייצר את היחס האישי והקשר עם המנחה. בסיום ההכשרה, ארבעה גנים, ימשיכו בתוכנית ליווי מלאה עם יועצת של מכון אדלר למשך שנה. בהמשך אנחנו נעביר הכשרות גם לסייעות. כיום אין קריטריונים ברורים לקבלת סייעת ולכן אנחנו מתעתדים לפתוח בחודשים הקרובים הכשרה המיועדת לסייעות ושההורים יבקשו לרשום את הילדים שלהם למשפחתון או לגן, הם ידעו שיש סטנדרט שהם צריכים לעמוד בו ושהצוות עבר הכשרה עירונית בשיתוף עם העירייה".
ואיך יעשה הפיקוח בשטח?
"לגבי הפיקוח, אנחנו מחכים לראות מה המדינה תחיל על הרשויות המקומיות ואיך היא תדרוש מאתנו לפעול. כרגע, אנחנו שמים את הפיקוח בצד. כמובן, אם יש תלונה או חשד שמגיע אנחנו מסייעים לפונים בערוצים המקובלים. אבל כעירייה אנחנו בשלב הזה לא נכנסים לגנים. אנחנו רוצים ליצור מערכת יחסים של אימון ולייצר סטנדרט עירוני".

ראש העירייה, חיים ברוידא, שקידם עם כניסתו לתפקיד את הנושא, אמר: ״מיד עם כניסתי לתפקיד פעלתי להקמת המדור לגיל הרך, עקב החשיבות הגדולה שיש לשמירה על ביטחונם של הילדים במעונות הפרטיים. אנו בין הרשויות הראשונות והבודדות בארץ שהקמנו מדור מיוחד לטיפול ופיקוח על תחום זה, והחלטנו כרשות לקחת אחריות לפעול בנושא בהקדם בכדי לתת את המענה הטוב ביותר לילדים בעיר, למרות שהמדינה עוד לא הסדירה את התחום ולא מספקת מענה מסודר ופיקוח הדוק על המסגרות הפרטיות״.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר