בית ספר הדר. צילום: עזרא לוי
בית ספר הדר. צילום: עזרא לוי

סערת הקידה של תלמידים מרעננה במסגד: "המנהלת הביעה את התנצלותה העמוקה"

בסוף השבוע נחשף כי בטיול עדות ודתות ביקרו תלמידי ו' במסגד וחלק מהם הצטרפו לקידת התפילה. אחד התלמידים מסביר: "הבחור במסגד אמר שאם אנחנו רוצים לעשות את התנועות אז בבקשה". המנהלת שלחה הודעת הבהרה להורים

פורסם בתאריך: 14.6.21 08:45

בסוף השבוע האחרון סערו הרוחות ברעננה, על רקע טיול שנתי של שכבת ו' מבית ספר בעיר, במהלכו ביקרו התלמידים במסגד והתנסו בקידת תפילה, למורת רוחם של חלק מההורים. כפי שנחשף לראשונה באתר "הקול היהודי", ביום חמישי האחרון יצאו תלמידי כיתות ו' מבית ספר "הדר" ברעננה לטיול שנתי בנושא דתות באזור הכרמל. בין היתר, ביקרו התלמידים במסגד "סיידנא מחמוד" בשכונת כבאביר בחיפה, שם שוחחו עם איש דת והתנסו בקידת תפילה. חלק מהורי השכבה, שגילו על כך בדיעבד, הזדעזעו וביקשו לעצור את הטיול. שהמשיך לבסוף, לאחר בירור עם מנהלת בית הספר.

כשהסיפור הוצף ברשת התלהטו הרוחות בעיר. חלק מהגולשים הגדירו את המקרה כ"מחדל" וטענו כי אם היו לוקחים את התלמידים לבית כנסת, היו גורמים רבים צועקים ל-"הדתה". משיחות שערכנו מתברר שהתמונה המלאה מעט ששונה. כך למשל, סיפר אחד התלמידים שנכחו בטיול על שאירע במסגד: "קודם כל הבחור היה ממש נחמד והוא לא הכריח אותנו להתפלל. הוא התפלל בעצמו ואמר לנו לא להגיד כלום ואם אנחנו רוצים לעשות את התנועות, אז בבקשה".

"המקרה הוצא מהקשרו וחבל", אומר הורה מלווה שנכח במקום. "מדובר בטיול חשוב ומרתק, כחלק מהיכרות של הנוער עם האוכלוסיות השונות בארץ. במהלך הסיור הגענו למסגד ולאחר ההסברים במקום, חלק מהתלמידים בחרו להדגים בעצמם את צורת התפילה. זו מהומה על לא מאומה".

לאחר שהמקרה פורסם ועורר סערה ציבורית, שלחה מנהלת בית הספר מכתב הבהרה והתנצלות להורי התלמידים, בו כתבה בין היתר: "הסיור לכרמל הינו מסורת רבת שנים בבית ספר 'הדר' ונערך בתיאום ואישור משרד החינוך. הטיול הוא בדגש עדות ודתות וכלל ביקור במספר אתרים בכרמל: מסגד האחמדיים בחיפה, כנסיית סטלה מאריס, גן הבהאיים, מערת אליהו הנביא ואירוח דרוזי בעוספיה. במהלך הביקור במסגד הם האזינו להסבר על האסלאם ומנהגיו מפי מנהיג העדה. במהלך ההסבר הוא הדגים את קידת התפילה וחלק מהתלמידים הצטרפו אליו לפעולה. אנו מבינים כי אקט זה פגע ברגשות הדת ולפיכך שלוחה התנצלותנו בפני כל מי שנפגע. נחזור ונדגיש כי מטרת הטיול היא הכרות וקירוב לבבות בין הכתות והעדות החיות בארץ ישראל, ולאורך כל הטיול הודגשו מסרים של אחווה, סובלנות וקבלת השונה".

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "במהלך טיול שנתי לחיפה ביקרו התלמידים במגוון אתרים במסלול שהועבר מראש לידיעת ההורים, ובתיאום משרד החינוך. הטיול, בסימן עדות ודתות, כלל בין היתר ביקור במסגד, בו קיבלו הילדים הסבר על מנהגי האסלאם והודגמה בפניהם קידת התפילה, אליה בחרו מקצת התלמידים להצטרף מתוך רצון אישי להתנסות בפעולה. בשום שלב לא התבקשו התלמידים להצטרף לפעולת הקידה".

ממשרד החינוך נמסר: "בעקבות האירוע, מנהלת בית הספר הביעה את התנצלותה העמוקה בפני ציבור ההורים על הטעות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

15 תגובות
  1. איקו

    מעניין מתי עשו התלמידים ביקור בבית כנסת להכרת דת היהדות ?
    או שזה הדתה !!!!!!!
    ולומדים רק על נוצרים ומוסלמים???

  2. נוני

    גם אני למדתי בבית ספר הדר במחזור הראשון. ביג דיל אם מתנסים בקידה מוסלמית וגם בתנועת צלב בכנסיה, בשריפת קטורת במזרח הרחוק וכו… זה לא מחליש את היהדות. ומה תגידו על הסדרה פאודה עם הודים מסתערבים שחייבים להתפלל במסגד? שטויות. כך בונים ידע רחב. דווקא ההתנגדות של הבוגרים המקובעים גורמת להרחקה מהיהדות.

    להשוואה אם קוראים לתפילה המוסלמית – תרגילי פיזותרפיה לגב – או – פילאטיס מזרן – אז פתאום הכל נראה הגיוני ואפילו ממש בריא. אם נצליח כמוהם לבצע תרגילי קרקע כאלה בגיל שמונים אז שאפו – חיים ארוכים.

  3. מלכה

    אבל הנחת תפילין ליד בתי ספר גוררת עונש? כך אתם מלמדים? מותר ללמד ילדים על דתות אחרות אבל לא יהדות? מה הם יודעים על יהדות????
    איפה זנדברג וחוקיה? למה זה מותר????

  4. נט

    אפשר לחשוב מה קרה.
    אז הם קדו בתפילה.
    זהו? מעכשיו הם מוסלמים?!
    לא. בסך הכל מכבדים אחרים. שיעור חשוב שכדאי שכולנו נלמד, חשוכים שכמונו

  5. מיקי

    זה בסדר….. אבל דוכני תפילין ברחוב לעוברים ושבים בדעתם וברצונם החופשי, זה "עדתה"????

  6. כפר בתיה

    וואלה אני מהבית ספר אמית בכפר בתיה והמנהל שלנו תועד זורק אבנים על ערבים בשביל הגנה עצמית ובשביל להוציא אותם מחצר של יהודיה שהם התבייתו שם, וכל מה שהיה כתוב פה והעיירה אמרה זה רק דברים נגדו ולא הסבירו את הצד שלו, בניגוד למה שקורה עכשיו.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה דעתכם מנהלים ומנהלות יקרים שילדינו יבקרו בבית כנסת???

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הזוי ממש.מה העניין בלחשוף ילדים לכנסייה ומסגד ,לקחו אותם קודם להכיר את הדת שלהם?
    בית ספר מבולבל ומנחה קו חינוכי

  9. א.א.חיפה

    נוני איזה זלזול. כך אתה מתאר שכלום לא קרה . נוני כנראה שאתה לא יהודי לא מעניין אותך באיזה זהות אתה נמצא. כי מה שיהיה כתוב בתעודת זהות יכתבו מוסלמי. לא משנה נכון. כי מי מסתכל בתעודת זהות. כך אני מציגה לך כמו שאתה נותן דוגמא שכאילו עטשים ספורט!!!

  10. אפרתית

    א. ילדים יהודים בורים ביהדות שלהם. לא כדאי להפגיש אותם עם הדת שלהם לפני שיבלבלו אותם עם דתות אחרות?!

    ב. אם המטרה היא לפגוש את השונה מדוע לא חשפו אותם לסוגי אוכלוסיה יהודים הבאים מתרבויות אחרות, אתיופים, הודים, חסידים, תימנים. לא יזיק לישראלי החדש להכיר את העושר הרב תרבותיות שיש כאן להציע.

  11. טיול מסוכן עשו הכרות עם היהודת

    להגיד ביג דיל ומהומה רבה על מאומה ולתת לזה לגיטמציה מראה בורות עצומה בכל הקשור לדת וליהדות ולמה שמותר ליהודים. מעניין מה אותם הורים היו אומרים אם היו אומרים לילדים להניח תפילין בבית הכנסת. בכלל טיול שכזה הוא אסון ואסור. מה אתם מחפשים בשדות זרים? לפני שאתם עושים הכרות עם דתות אחרות אתם מוזמנים לעשות הכרות עם הדת היהודית.

  12. ראות

    חברה, שמתם בבית ספר חילוני. לא דתי.
    השלימו עם זה שמה שלומדים שם זה לא יהדות.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר