סמט אדריכלים. צילום: שי גיל
סמט אדריכלים. צילום: שי גיל

תכנון נוף בגינה אורבנית

החלום בפרויקט זה הוגדר על ידי הלקוח: עיצוב אסייתי, בית שמשדר חופשה אמיתית כל יום בשנה. האתגר: יצירת גן הרמוני תוך מענה לצרכים השונים, לצד חשיפה אל הנוף הנשקף מהבית החוצה ושמירה על אינטימיות תוך הסתרת פנים הבית מהשכנים, מבלי לגרוע מהיצירה האדריכלית

פורסם בתאריך: 19.4.19 08:30

על פניו, שטח קטן בלב סביבה אורבאנית וחלום של דיירים על גינה שתשדר תחושת חופש וחופשה בסגנון אסיאתי, לא 'הולכים' ביחד. אבל הגינה שעוטפת את הבית הממוקם בתל אביב, מוכיחה אחרת, אחרי שתכנון נוף שבוצע בה הפך את שטחה המצומצם לחוויה של אי ירוק מנותק מהמרקם העירוני הסובב אותו.

"מטבע הדברים, שטח קטן תמיד מאתגר במיוחד ודורש הקפדה יתרה על כל פרט ופרט" אומרת מעצבת הנוף סמדר מור, ממשרד "מור אבידן אדריכלות נוף" שביצע את העיצוב "כאן האתגר היה לנצלו באופן מקסימאלי כדי לשוות כמה שיותר תחושת מרחב ולהעניק מענה לחלום 'גן החופש' של משפחה חמה ומלוכדת".

סמט אדריכלים. צילום: שי גיל

סמט אדריכלים. צילום: שי גיל

תכנון הגן זרם עם התכנון האדריכלי של הבית, אשר כנגזר מהמגרש הקטן- 260 מ"ר- בוצע 'לגובה' תוך יצירת חלל פנים במבנה של מפלסים. "הפרשי הגבהים שנוצרו אגב כך בשטח התוו קונספט שנרקם מפינות חוץ קטנות הצופות לגן התחתון, 'העיקרי', ומייצרות תחושת חיבור חזקה בין הגן והבית, בין נוף ואדריכלות. ככלל, ככל שאדריכלות הנוף נלקחת בחשבון כבר בשלב מוקדם של התכנון האדריכלי, ניתן ליצור בשטח תנאים נכונים ליצירת חווית גן שלמה והרמונית", מוסיפה מור ומציינת גם את הדיאלוג הפורה שהתקיים עם בעלי הבית: "תהליך העיצוב, שזרם כשיתוף פעולה הדוק ונעים, אפשר הבנה מעמיקה של מכלול הצרכים והחלומות, שהיא המפתח לקבלת התוצאה המקווה".

הכניסה לבית נעשית ממפלס הרחוב ומלווה בשפעת צמחייה ירוקה ומגוונת.

הקשר הישיר בין חוץ ופנים הבית . צילום: שי גיל

במפלס הכניסה שוכן הסלון, שנפתח אל משטח דק בו ממוקמים אזורי ישיבה והוא חובר לבריכה "ממוסגרת" בצמחייה, בה משתלבים זרימת מפל שמגיחה מקיר ומקלחון מסוגנן שניצב לצדה. "מור: "כל גינה היא סיפור של לקוח ושל מקום, ולכן את פרטי הגמר אנחנו תמיד מעצבים בהתאמה ייעודית עבורו, להדגשת האווירה שמייחדת אותו".

המפלס שמעל הסלון מאכלס את אזורי פינת האוכל והמטבח, עם יציאות למרפסת דק. חלק משטחה נתחם באדניות מתכת משופעות בצמחייה, ומדרגות חיצוניות שקושרות את שני מפלסי החוץ מזמינות לטיול רגלי בתוך טבע ירוק. המפלסים העליונים נהנים מנוף הגן ובריכה דרך מרפסות שצופות עליו ממעל, ולדברי מור "מכל מפלס אפשר להשקיף על הגן והאי הכחול שבו מזווית אחרת. גם משחקי האור והצל תוכננו כך שיפגשו את המבט ויוסיפו לחוויה המפתיעה".

סמט אדריכלים, צילום: שי גיל

הצמחייה השופעת של הגן נשענת בעיקרה על גווני ירוק, ובחירתה הייתה מאתגרת ומובחנת מאד, כרוכה בהרבה שיטוטים במשתלות כדי למצוא "אחד לאחד" את הצמחים הנכונים "כדי ליצור מראה עוצמתי ובעל נוכחות עלוות הצמחים צריכה הייתה להיות גדולה ואיתנה, כשבנוסף צריך היה להביא בחשבון שהם  אכן יסתירו את הבתים השכנים ושיהיו עמידים ולא 'יצרני' לכלוך". החומרים האחרים המשמשים בגן הם אריחי גרניט, במבוק וחלוקי נחל, שמשתלבים בהרמוניה טבעית עם הצומח.

בקירות שתוחמים את היקף הגינה הוחלפו המעקות באדניות מתכת, אשר אינן גוזלות שטח, ומתוכן מגיחה צמחייה המשווה עומק וצבעוניות, בד בבד עם יצירת הפרדה מתבקשת מהסביבה הבנויה.

מוקד מגונן מפתיע מתגלה גם באזור הגג, בו תוכנן חדר כושר. מור: "נוף דודי שמש שנשקף בד"כ מגגות אינו מלבב והמטרה הייתה להצניע אותו, כמו גם 'לקרר' את השטח שחשוף לקרינת שמש חזקה". הרצפה חופתה בחלוקי נחל לבנים ועליהם הוצבו מכלי שתילה, שמיקומם וגובהם חושבו כך שיסתירו גגות סמוכים, חלונות ודודי שמש. הצמחייה שנשתלה בתוכם עמידה לתנאי מזג אוויר משתנים ואינה דורשת טיפול אינטנסיבי, והצבתם כמכלול מתקבלת כתמונת נוף אינטימית, אשר לצד הגוונים המתחלפים, טקסטורות העלים, ומשחקי האור והצל שנוצרים עליהם מקנה לשהייה בחדר הכושר תחושה של הימצאות בטבע פתוח. במרפסתו משתלבת אדנית גדולה עם צמחים גבוהים שנועדו לייצר מעין וילון שמצניע ומסתיר, ומור מסכמת "לכל פרט, אלמנט או צמח ששולבו בגינה, היה תפקיד מוגדר, אבל הם לאו דווקא תוצר של תוכנית 'סגורה' מראש. אני מאמינה שככל שזורמים עם השטח יש מקום גם לאינטואיציה ולדברים שנולדים תוך כדי תנועה, והם אלה שבסופו של יום מהדקים את העיצוב. אני מדמה את זה לסיור בשוק, כשפתאום רואים איזה ירק מפתה שעושה חשק לקנות אותו ולהכין ממנו משהו טעים".

תכנון נוף: מור אבידן 

אדריכלות: סמט אדריכלים

מעצבת: יוליה סטרוסלסקי

הקשר הישיר בין חוץ ופנים הבית. סמט אדריכלים. צילום: שי גיל

הקשר הישיר בין חוץ ופנים הבית. סמט אדריכלים. צילום: שי גיל

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר