עורכי דין לייפוי כוח מתמשך. תמונה ממאגר Shutterstock
עורכי דין לייפוי כוח מתמשך. תמונה ממאגר Shutterstock

עורכי דין לייפוי כוח מתמשך

הכירו את עורכי הדין המומחים לענייני ייפוי כוח מתמשך שיאפשרו לכם להזדקן בשקט

פורסם בתאריך: 18.6.19 14:27

עו"ד אלפי אליהו שאולי

עורך הדין אלפי אליהו שאולי, המתמחה בדיני משפחה, מוסמך מטעם משרד המשפטים לערוך ייפוי כוח מתמשך. בראיון מיוחד הוא מספר על יתרונות החתימה על מסמך מסוג זה, ועל השירות שהוא מעניק בבית הלקוח עצמו

עורך הדין אלפי אליהו שאולי אמנם עובד במשרדו הפרטי שברמת השרון, אך כאשר מדובר בלקוחות המעוניינים לחתום על ייפוי כוח מתמשך, הוא מעניק להם שירות מיוחד: הוא מגיע אליהם לפגישה בביתם, לכמה פגישות כפי הנדרש, וזאת מבלי לחייב אותם בתוספת תשלום על ההגעה.

עו"ד שאולי מסביר כי "יש לכך מספר סיבות", לדבריו, "עצם ההגעה לבית הלקוח נותנת לי את התמונה המלאה שאותה אני כעורך דין מקצועי צריך לראות. בבית רואים את הכל. מבינים כיצד הבית מתנהל ומבינים האם האדם כשיר לחתימה על מסמך או שהוא כבר במצב של אי כשירות. כמו כן, התמונה מבהירה  מי קרוב אליו באמת, על מי הוא סומך, מי מסייע לו ועוד".

"זה נותן לי מידע רב שאני זקוק לו כדי לבנות ייפוי כוח שיהלום את מצבו של הלקוח. בנוסף, השירות לבית הלקוח הוא גם לטובת הנוחות שלו. בדרך כלל, מדובר באנשים מבוגרים שעבורם ההגעה למשרד לא תמיד נוחה. אני מגיע לביתם של לקוחות לפחות פעמיים, עד שהמסמך מוכן. מי שרוצה בכל זאת להגיע אלי למשרד, כמובן שאין בעיה", מבהיר עו"ד שאולי.

מי קהל היעד לייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי הכוח מתמשך, שהינו מעין  "צוואה בחיים", נועד לתת מענה למצב בו בן משפחה מאבד את יכולתו לדאוג לעצמו. עניין שכזה עלול להיגרם בכל גיל עקב תאונה, עקב מחלה או בשל דמנציה מתקדמת בעת זקנה. כשאין ייפוי כוח מתמשך, קרובי משפחתו של אדם מתחילים לנהל מאבק משפטי ביניהם סביב השאלה מי ימונה כאפוטרופוס עבורו. לעמדתו ורצונו של האדם בשלב זה כבר אין משקל ממשי, וכל ההליך יוצא משליטתו לחלוטין. בעזרת ייפוי כוח מתמשך, אותו אדם יכול לדאוג, מבעוד מועד, למצב עתידי שבו יאבד את כשירותו המשפטית, ולקבוע מראש מי ייכנס לנעליו – למשל מי יהיו מורשי החתימה בכל הנוגע לנכסיו ובכל הנוגע לטיפול במצבו הרפואי והנפשי.

למעשה המנגנון דומה לצוואה, אלא שמועד כניסת הצוואה לתוקף הינו בשעת לכתו של המצווה לעולמו. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף עם חוו"ד דעת רפואית המצביעה כי יכולת המצווה לקבל החלטות בגפו נפגעה והוא עצמו בחיים".

מה היתרון של עריכת ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך נולד מהצורך להקל על העומס הקיים על בתי המשפט. חתימה על מסמך כזה מייתרת את נושא קביעת האפוטרופסות על אדם שמאבד את יכולת קבלת ההחלטות שלו ולכן יש הרבה פחות פניות לבתי המשפט. זו הקלה בירוקרטית וכלכלית גדולה מאוד, גם על בתי המשפט וגם על המשפחות. בנוסף, חשוב מאוד לדעת שזה מסמך העוזר לאדם להגשים את הרצון האמיתי שלו. כשאדם מגיע לרגע האמת בחיים שבו הוא נחלש ואינו יכול לקבל יותר החלטות בגפו, הרשויות הן אלה שעד כה קבעו עבורו מה יהיה. ייפוי כוח מתמשך מסייע לאדם להחליט בעצמו מה יהיה עם עתידו וזה עונה בצורה הרבה יותר טובה על כל נושא זכויות אדם. כשחותמים על מסמך כזה – אפשר בהחלט להזדקן בשקט".

טלפון ליצירת קשר: 050-5770777

השרון 15, רמת השרון

עו"ד אלפי אליהו שאולי

עו"ד אלפי אליהו שאולי


משרד עורכי דין אביב סמוכה ושות' גבעתיים

משרד עורך דין אביב סמוכה ושות' מתמחה בענייני משפחה, צוואות, ירושות, ייפוי כוח מתמשך ומקרקעין. עו"ד סמוכה פועל בתחום מזה שנים רבות וצבר ניסיון, וותק ומוניטין רב.

תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות אשר חוקקה הכנסת לפני מספר חודשים, יושם במטרה לאפשר לכל אדם כשיר מעל גיל 18 לחתום על ייפוי כוח מתמשך ולקבוע מראש מיופה כוח שיטפל בענייניו של אותו אדם, בעת שלא יהיה כשיר עוד לקבל החלטות שקולות למען עצמו ויגיע למצב שהוא צריך מינוי אפוטרופוס. זאת כחלופה להליך של מינוי אפוטרופוס באמצעות ביהמ"ש – תהליך מסובך ומורכב שלעיתים אינו מבטיח את טובתו ורצונו של האדם הזקוק למינוי אפוטרופוס. על מנת למנות מיופה כוח, יש לחתום על מסמך ייעודי לכך אצל עורך דין אשר הוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך.

עו"ד אביב סמוכה אשר הוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך, אומר: "מחלקת האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים נדרשת כיום לפקח על עשרות אלפי תיקי אפוטרופסות כאשר בכל אחד מהם משולמת אגרה שנתית ומוגש דו"ח מדי שנה ע"י האפוטרופוס בקשר לאופן ניהול ענייניו של האדם עליו הוא התמנה כאפוטרופוס ולכן הפיקוח מוגבל מאוד וכרוך בעלויות. ייפוי הכוח המתמשך מאפשר, בין היתר, להשאיר את נושא הפיקוח על מיופה הכוח בתוך המשפחה או ע"י כל אדם חיצוני שהממנה סומך עליו בכדי שיפקח במידה הנדרשת אחר פעולותיו של מיופה הכוח".

מהם היתרונות בייפוי כוח מתמשך?

"באמצעות תיקון החוק, אנו יכולים לקבוע בעצמנו מראש כשאנחנו צלולים, מי יטפל בנו, מי יקבל החלטות בעניינינו וכיצד ינוהלו עניינינו האישיים הרכושיים והרפואיים, ביום שלא נהיה כשירים לעשות זאת בעצמנו.

מי שיספיק לנצל את תיקון החוק כיום כשהוא צלול ויחתום על ייפוי כוח מתמשך בפני עו"ד שהוסמך לכך, בעצם מייתר את הצורך בפנייה לביהמ"ש, מייתר את הנטל שכרוך בדיווח לאפוטרופוס הכללי מדי שנה ויוכל להבטיח את כבודו ורצונותיו (כפי שהם כיום כשהוא צלול) ליום ששבו לא יוכל לעשות זאת בעצמו".

מה הוא בעצם ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שבו קובע האדם, מי יטפל בענייניו האישיים, הרפואיים והרכושיים בעודו בחיים ובמצב שבו הוא חס וחלילה יוגדר, בעתיד, כ"אדם שאינו מבין בדבר" או אדם הזקוק לאפוטרופוס – בעקבות תאונה, מחלה, זקנה.

אותו אדם שעבורו נערך ייפוי הכוח המתמשך נקרא "הממנה", מאחר והוא ממנה במסגרת ייפוי הכוח את מי שינהל את ענייניו בעתיד. הממנה צריך להיות מעל גיל 18, כשיר ובדעה צלולה בדיוק כמו אדם העורך צוואה רגילה.

אותו אדם שהממנה ממנה כדי שינהל את ענייניו בעתיד נקרא "מיופה כוח" – לרוב מיופה הכוח הוא בן משפחה והאיש הקרוב ביותר לממנה אשר יוכל לשמש כמיופה כוח שלו".

מתי ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף?

"ייפוי הכוח נכנס לא נכנס לתוקף מיד, אלא רק לאחר שהממנה יגיע למצב שהוא אינו יכול לטפל בענייניו בעצמו ולאחר שיתמלאו התנאים שקבע מראש בייפוי הכוח. רק לאחר שהתקיימו כל התנאים הנדרשים, ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף ומאפשר למיופה הכוח לטפל בענייניו של הממנה ולעשות שימוש בייפוי הכוח בהתאם להנחיות שהכתיב הממנה מראש כשחתם עליו בעת שהיה במלוא כושרו (למשל, היכן להמשיך להתגורר, סוגי הטיפול הרפואי שירצה לעבור, אופן ניהול הרכוש וכיוצ"ב)".

בעניינים רכושיים בלבד רשאי הממנה, להכניס את ייפוי הכוח לתוקף גם כשהוא צלול באופן מידי, או בגיל מסוים, בכדי שהממנה יוכל לפעול בשמו ולסייע לו בביצוע פעולות בענייניו הרכושיים – פעולה זו חוסכת את הפרקטיקה הידועה שהייתה עד כה להכניס בן משפחה כשותף בחשבון הבנק של בן המשפחה החולה/המבוגר".

כיצד ההתמחות שלך במשפחה, צוואות ירושות ומקרקעין משתלבת בייפוי הכוח המתמשך?

"עוה"ד מתחום דיני המשפחה ידע לשאול את השאלות הנכונות להתייחסות הממנה כמו למשל כאשר הממנה נדרש לקבוע מתי יפקע ייפוי הכוח :  האם הוא היה רוצה שייפוי הכוח המתמשך כלפי בן הזוג יפקע במקרה שחס וחלילה יכנסו להליכים של גירושין וכך הגרוש/גרושה לא ישמשו כמיופה הכוח.

במסגרת ייפוי הכוח המתמשך הממנה רשאי להוסיף "הנחיות מקדימות" למיופה הכוח הנוגעות בין היתר לטיפול בענייניו הרכושיים ונכסי המקרקעין של הממנה (במידה ויש) – ההנחיות המקדימות נרשמות  כסעיף פתוח לעריכה ויש ערך מוסף כאשר רצונו של הממנה מנוסח ע"י עוה"ד העוסק בתחום הרלוונטי, כמו למשל הוספת פרטי גוש חלקה כאשר מציינים את כתובת הנכס וייפוי הכוח נדרש עבור הרשויות".

מי רשאי לערוך ולהחתים אנשים על ייפוי כוח מתמשך והאם הדבר כרוך באגרות?

"רק עו"ד שהוסמך לכך רשאי. אני הוסמכתי לערוך ייפוי כוח מתמשך. נכון להיום לא משלמים אגרה על הפקדת ייפוי הכוח המתמשך במשרדי האפוטרופוס הכללי וגם לא במסגרת בקשה להכניס את ייפוי הכוח לתוקף ביום שיידרשו לכך".

אילו שירותים משרדך מספק בתחום הצוואות והירושות?

"משרדנו מספק בין היתר שירותים של עריכת צוואה הגשת בקשה לצו ירושה, או בקשה לצו קיום צוואה, ייצוג בבתי המשפט השונים במקרה של מחלוקת או במקרה של התנגדות לצוואה. גם בעניין זה יש ערך מוסך לעיסוקינו בתחום המקרקעין ומיסוי מקרקעין, כאשר במסגרת הצוואה או לפניה רצוי לקחת בחשבון שיקולים בנושא תשלומי מס עתידיים במקרה של העברה/מכירה עתידית של נכסי מקרקעין ויתרה מכך כשיש מחלוקות במשפחה בענייני צוואות וירושות, לרוב הן נוגעות לנכסי המקרקעין של המצווה.

השיקול עובד גם באופן הפוך, כאשר מגיעים אלי למכור דירה או להעביר דירה במתנה, בתוך המשפחה, לעיתים הדבר הנכון הוא פשוט לערוך צוואה מתאימה ולהבין את ההשלכות והמשמעויות של כל אחת מהפעולות אשר יכולות, בין היתר, לחסוך בתשלומי מס עתידיים תוך שימוש בפטור מלא/חלקי מתשלום".

כתובת המשרד: כצנלסון 51, גבעתיים

מעבר לאתר 

טלפון: 054-4498757

עו"ד סמוכה. צילום: לי כהן

עו"ד סמוכה. צילום: לי כהן


מעיין מייק אספיר

דמיינו לעצמכם שהקמתם עסק מצליח, כזה שעובד במשך שנים ארוכות ואולי אפילו משנה את העולם והופך אותו לטוב יותר ונעים יותר. הייתם שמחים לדעת שהעסק ימשיך לעבוד וישא את המורשת שלכם, גם אחרי שאתם מאבדים את כושר העבודה, נכון?

עד לתיקון של חוק האפוטרפסות, אף אדם לא היה יכול לקבוע מי יטפל בענייניו וימשיך את עסקיו ביום שבו יהפוך לבלתי כשיר. מה שאומר שהייתם יכולים לעבוד קשה במשך כל החיים על הקמה ובניה של המורשת שלכם, וברגע שהייתם מאבדים את הכשירות מישהו פשוט היה מגיע ובוחר בשבילכם מי ינהל מעתה את ענייניכם האישיים.

אם התרחיש הבא גרם לכם למעט חוסר נוחות, אנחנו לא מאשימים אתכם, כך התנהלה המערכת ממש עד לא מזמן. מצד שני תשמחו וודאי לשמוע על התיקון החדש (תיקון 18) לחוק האפוטרופסות, אשר הכניס למערכת מנגנון בשם "ייפוי כוח מתמשך".
"ייפוי כוח מתמשך" אומר למעשה שבמקום שתגיעו לשלב בו אתם מאבדים כשירות ומישהו יחליט עבורכם על ההתנהלות בנושאים אישיים, רפואיים או רכושיים, תוכלו לקבוע בעצמכם מראש (כל עוד אתם כשירים) מי יהיה מיופה הכוח שינהל את ענייניכם.

התיקון לחוק שנכנס רק לפני מספר חודשים חולל מהפכה בנושא האפוטרופסות ושלח עימו אנשים רבים להתייעצות מול עורך דין, לשם טיפול בנושא ובחירת מיופה כוח שינהל את ענייניהם עם רגע איבוד כשירותם.
בעוד אנשים רבים מתעניינים כיום בתחילת תהליך ייפוי כוח מתמשך, נראה כי המערכת המשפטית טרם הספיקה להכשיר די עורכי דין לטיפול בנושא.

מספר משרדים אקסקלוסיביים הספיקו לעבור את ההכשרה ולהתמחות בתחום, ביניהם משרד עורכי דין "מייק את אספיר".
המשרד מנוהל על ידי עורך דין טל מייק ועורכת הדין מעיין אספיר מייק (שמתפקדים בזמנם הפנוי כזוג מאוהב). תחומי הפעילות בהם מתמחה המשרד נעים בין התחום המסחרי-אזרחי, הוצאה לפועל, הסדר חובות ופשיטות רגל, דיני מקרקעין, משפחה, עבודה וגישור.

את העבודה על תיקי ייפוי כוח מתמשך לוקחת על עצמה מעיין, אשר עברה הסמכה והתמחתה בנושא עוד מהרגע הראשון של תיקון החוק.
על מנת לבצע ייפוי כוח מתמשך, יש להגיע למעיין לקיום פגישה עם מייפה הכוח ועם מיופה הכוח, כשלאחר הפגישה מוגש ייפוי הכוח לידי האפוטרופוס ונשמר שם עד למועד בו יהיה בו צורך.

"יש לנו הרבה לקוחות שמבינים שללא טיפול בענייניהם, הם עלולים לאבד את חזקתם על ענייניהם הרפואיים, עסקיים ואפילו האישיים, לכן כבר היום פונים אלינו אנשים רבים לתהליך קצר אבל שווה, בו הם מבטיחים את עתידם ואת עתיד השליטה שלהם בחייהם", מסבירה מעיין.
"אנחנו יודעים שלעת זקנה אנשים עדיין רוצים לנהל את חייהם, או לפחות לתת למישהו קרוב את האחריות לעשות זאת, לכן אנחנו מזמינים כל אדם שרוצה לשמור על השליטה בחייו, להגיע אלינו ולהבין כיצד הוא יכול לשמור על עצמאותו גם בגיל מבוגר"

תכנון נכון של העתיד מהווה את ההבדל בין שליטה לחוסר אונים במצבי חיים עתידיים. ייפוי כוח מתמשך יבטיח כי תשמרו על קשר ישיר עם מיופה הכוח שבחרתם ובכך תוכלו להשפיע על המשך חייכם, גם במצב של ירידה בכשירות.

כתובת: המנופים 9, הרצליה פיתוח, מגדלי אקרשטיין (מגדל A קומה 8)
טלפון: 052-5754754

למעבר לאתר

עו"ד מעיין מייק אספיר

עו"ד מעיין מייק אספיר


 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר