תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: Travelerpix
תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: Travelerpix

עיצוב גינות לבית: הכירו את המובילים בתחום

אם אתם מעוניינים שהגינה הפרטית שלכם תהפוך למעניינת, צבעונית ומלאת אופי, יש אנשי מקצוע שיודעים לעשות זאת בדיוק בשבילכם. הם מומחים בבחירת החומרים, העצים והצמחים לפי סגנונכם האישי ועד הביצוע של גינה מהחלומות. הכנו לכם רשימה של מומחים בתחום

פורסם בתאריך: 13.8.19 14:03

כפיר פישר: מומחה באדריכלות נוף

כתבת ה-BBC התקשתה להסתיר את התפעלותה. במשך שעות ארוכות שוטטה בין שלושת הגנים היפהפיים של האחוזה המרשימה ששופצה ושוחזרה, מדלגת כילדה, מלטפת במבטיה את הירוק, את הפריחה, את הפסלים שכמו צמחו מהאדמה, חיוכיה מסגירים את ההרמוניה שגמאו עיניה. "כמה קסם, זה ממש כמו הגן הסודי", אמרה שהתיישבה בפינה שכמו נלקחה מסיפור אגדה. בהמשך יוקדש פרק שלם לאותם שלושה גנים מופלאים במסגרת תוכנית עיצוב של "הבתים המדהימים בעולם".

האחוזה היפהפייה בצפון הארץ שכיכבה בתוכנית אינה חבויה בלב אזור כפרי בדרום צרפת או במרחביה הירוקים של איטליה. היא ניצבת בגאון בצפון הארץ, כשהגנים, שהצליחו למשוך לישראל תקשורת זרה כמו ה-BBC ונטפילקס, הם מעשה ידיו של אמן עיצוב הגינות כפיר פישר, מומחה מבוקש באדריכלות נוף כבר למעלה משני עשורים, שמו של פישר עובר מפה לאוזן, והגינות והחצרות היוקרתיות ביותר מופקדות בידיו ובידי דמיונו חסר הגבולות, כמו גם גינות צנועות יותר, פנטהאוזים ופרויקטים גדולים ומובילים, פרטיים וציבוריים גם יחד.
מהו סוד קסמם של הגנים? אולי הוא טמון בכך שכל גן, גינה וחצר מרגישים כמו שיר ליושבים בהם, למטיילים בשביליהם ולצופים אליהם מחלונות הבית, שיר אהבה לחיים, שיר אהבה לעצמנו. וכפיר פישר, שנשם את פלאי הטבע עוד בילדותו במושב, מצליח לשורר את האדמה כמו שרק הוא יודע.

באדיבות כפיר פישר

באדיבות כפיר פישר

פינות סתרים קסומות: "החללים מקבלים משמעויות אחרות"

כדי להיות אדריכל נוף רגיש שיש ביכולתו לראות תמונה, לצייר אותה מחדש בעיני רוחו ולאחר מכן לברוא אותה במציאות, ובתוך כך לעורר תגובות רגשיות עמוקות כל כך – דרושות כמה תכונות כמו אהבת אמת לאדמה, אהבת אמת לאנשים שכוללת יכולת הקשבה, נטייה אמנותית מובהקת, יכולת לפצח בעיות והרבה סבלנות. כפיר פישר ניחן בכל אלה, שבאים לידי ביטוי בדמותן של גינות מעתיקות נשימה, ובלקוחות ששולחים לו תמונות ומשתפים איך הגינה מתפתחת גם 20 שנה אחרי.

"הגדולה וההצלחה מבחינתי היא לא בשנה-שנתיים הראשונות, אלא איך שהגינות הללו יראו בעוד חמש, עשר שנים ויותר", מגלה פישר ומוסיף: "תכנון נכון מביא את הגינה למקום שרצית מלכתחילה, ואתה הוא היחיד שיודע לאן הדבר הזה יגיע בסוף".

ישנו סיפוק אדיר בעת שבה בני הבית נחשפים למה שפישר ראה בדמיונו הרבה קודם, ההתרגשות שלהם גורמת לו להתרגש בעצמו. "העוצמה הרגשית שמעוררת הגינה מתבטאת באופן שבו דברים מתחברים ביניהם", הוא מספר, "איך כל הצבעים מתחברים, איך הצמרות מתחברות, עלי השלכת, צבעי הלבלוב – כל הדברים הללו באים לידי ביטוי כאשר החצר פורחת והצמחים גדלים, ואז פתאום החללים מקבלים משמעויות אחרות. יש תהליך גדול מאוד שהגינה עוברת, והלקוח גדל לתוך זה. בעיני זו הצלחה".

פרויקטים מובילים

עד היום, פישר לקח חלק בפרויקטים גדולים ובין היתר הוא מייעץ כבר מספר שנים ל"מוזיאון הסובלנות" שעתיד להיפתח בירושלים. במהלך השנים הוא צבר ניסיון רב בתחום המלונאות, כאשר אחד הפרויקטים המובילים שלו, הוא מלון "פבריק", מלון שכיכב במגזיני עיצוב מוכרים, והציב רף חדש ועכשווי בתחום עיצוב החוץ של מלונות הבוטיק בארץ. כמו כן, פישר עיצב את מלון "דן קיסריה" וכיום הוא נמצא בשלבי סיום העיצוב של מלונות נוספים העומדים להיפתח בקרוב.

בפרויקטים הפרטיים מעניק פישר שירות של תכנון נוף מלא משלב התשתיות, בחירת החומרים, בחירת הצמחים והתאורה ולמעשה את כל הפתרונות למעטפת הבית במישורים התכנון והביצוע תחת קורת גג אחת, כאשר הקשר המיוחד מתחיל להירקם עוד בתחילת ההיכרות, כשלקוחותיו מגלים שהאמן הבינלאומי שניצב מולם ניחן ביכולת הקשבה נדירה ובדרך עבודה נעימה מאין כמותה.

"הכי חשוב וקודם כל – להבין מי הלקוח, מי עומד מולי, מה הוא רוצה, מה החלום שלו, מה נכון לו, איזה פתרון יתאים לו מבחינה תקציבית ומבחינה עיצובית", מסביר פישר, "יש אנשים שיותר צנועים במהות שלהם, אחרים אוהבים ראוותנות. התכנון צריך להתאים לאופי של הלקוח ולחלומותיו".
רק לאחר שפישר בטוח כי הוא באמת חש את האנשים שעומדים מולו ומבין מה לבם מבקש, הם עורכים יחד רשימת חלומות שבאה לידי ביטוי בשרטוט פרוגרמה, שממנה יוצאים לשינויים, עדכונים והשלמות ולאחר מכן לביצועה בפועל באמצעות צוותו המנוסה של פישר, שמלווה את התהליך באופן אישי מתחילתו ועד השלמת גינת החלומות.

רשימת החלומות שמבטאת את רחשי לבם של הלקוחות היא בדרך כלל מגוונת מאוד, מרשימת דברים בסיסיים ועד צבעים וחומרים רצויים שאהובים על בני הבית. "מדובר בהרבה מרכיבים שבסוף אני רואה איך אני יוצק אותם לתוך התוכנית במסגרת התקציב", מסביר פישר, "אני מאוד מאמין בכך שמעצב טוב יודע לתת את הערך המוסף שלו, גם אם הפתרון העיצובי הספציפי לא היה הדבר הראשון שהלקוח חשב עליו".
לדבריו, הצלחה של תכנון חצר היא שהלקוח רואה מה שרצה וחלם עליו ואף מעבר. "מעצב טוב יודע להוביל את הלקוח למקומות הנכונים, אבל עדיין לגרום ללקוח להרגיש שבסוף הגשימו לו את החלום שאותו חלם", הוא מסביר, "לכן אני משקיע מאמץ בחיבור הראשוני, לחדור לאנשים ללב. אחר כך יותר קל ונעים לנהל את כל התהליך הזה".

צילום: סמדר, מים שקטים

צילום: סמדר, מים שקטים

מה אנשים מחפשים?

"רוב הגינות, כדי שיהיה נעים להיות בהן, צריכות להיות גינות עם קונספט זה או אחר. יש כאלה שרוצים גינות מינימליסטיות, מעט מאוד דברים, ויש אנשים שהם הרוב שרוצים גינות עשירות, עם אווירה יותר נעימה. בסופו של יום התפקיד שלנו הוא להפוך את הגינות למקום שנעים להיות בהן ולמשוך את האנשים לצאת החוצה מהבית, גם באמצעות המבטים מהבית החוצה, וגם כשאתה נמצא בחוץ, שיהיו לך כל מיני חללים קטנים, מקומות שהם לאו דווקא הפינות הטריוויאליות סביב המבנה".

כל גינה מרהיבה מתחילה בפשטות שבתכנון

כשמדמיינים את גינת החלומות, נהוג לחשוב על השהות בה – על הקפה של הבוקר בצלו של עץ עבות, על ילדים מתרוצצים במרחבים בשעות אחר הצהריים ועל הרוגע שהפרחים ישרו עלינו לעת ערב, כשהדמדומים יחלו להשתעשע במשחקי אור עם התאורה הייחודית שאט-אט תתפוס את מקומה של השמש. פחות נהוג לחשוב על מראה של הגינה מחלונות הבית – נקודה משמעותית שפישר מעניק לה תשומת לב מיוחדת.

"בסופו של דבר, רוב האנשים חיים בבית ונמצאים בבית גם בבוקר וגם בערב ורואים את הגינה מהחלון. הם למעשה חווים את החצר מבפנים החוצה", מסביר פישר את הנושא שבדרך כלל חומק ממחשבתנו כשאנחנו מדמיינים את הגן הקסום הפרטי שלנו, "תכנון נכון ומרווח יכול ליצור תחושה של חצר גדולה למרות שהיא קטנה, ליצור תחושה של חצר מסתורית, כשאתה רואה רק חלק מהדברים. צריך לתכנן איך אתה לא חוסם את כל האור בקיץ עם הפתרונות במעטפת. פתרונות ההצללה הם חשובים, אבל צריך להיזהר לא לחנוק את האור ואת האוויר שזורם אל הבית".

"גם נושא התאורה חשוב מאוד משום שרוב האנשים שעובדים כל כך קשה מגיעים בערב לחצר ונהנים מהאווירה של הגינה בערב, לכן רצוי לעשות שימוש נכון בתאורה, ברכות, שמבליטה את הצללית של הצמחים".

פישר אוהב לשלב אומנות בגינותיו והוא משלב זאת בהתאם ללקוח ולאפשרויות. כך למשל בפרויקט דן קיסריה המחודש, פרויקט ייחודי בנוף המלונות בישראל שפישר היה אמון על גניו, שבו התבקש המעצב לשלב 13 פסלי ברזל של האמן יעקב דורצ'ין שהפכו את מרחב המלון לחלל מוזיאוני אותנטי. "הפסלים הוסיפו ערך מוסף משמעותי רב לחצר והמון אופי", הוא מספר, "יש לקוחות שאוהבים אמנות וכשיש את האופציות זה מוסיף הרבה".

על כנות מול לקוחותיו מקפיד פישר מתחילת העבודה ועד סופה. הוא אמנם נמצא עבורם כדי לברוא את גינת החלומות שלהם, אך לצד הגשמת החלומות הוא משתף אותם בתחזוקה שצפויה ובבעיות אפשריות, כמו בנושא מזרקות ברכות שחיה ונוי שרבים מדמיינים בחצרם.

"את הנושא של המים צריך לחלק לשניים. יש את עולם בריכות השחייה – ברוב הגינות הפרטיות, כשיש קצת תקציבים, מאוד שכיח שאנשים רוצים בריכות שחייה. לעומת זאת אני פחות משתמש בבריכות נוי, בעיקר כי אני מאוד מודע לפונקציונליות של הדבר הזה, כלומר כל נושא התחזוקה. הרבה מהאלמנטים הללו מאוד יפים בהתחלה, אבל עם הזמן זה הופך למטרד. לכן צריך שהלקוח יידע למה הוא נכנס כדי שלא יהיה מופתע מזה בהמשך".

צילום: עמית גירון

צילום: עמית גירון

מול אילו פיתויים נוספים אתה מתמודד?

"יש פיתוי גדול מאוד להעמיס, בעיקר בתכנון צמחייה. יש אינסוף צמחים שאפשר להשתמש בהם, והחוכמה היא לדעת איפה לעצור. ללקוחות רבים אין סבלנות, רצון או יכולת לתחזק גינה מורכבת מאוד לתחזוקה. אתה רואה שגינות שעושים בהן שימוש בצמחים שמתפתחים לאט – בסופו של דבר הן אלה שיביאו את התוצאות הטובות ביותר בטווח הארוך. זה לפעמים בא על חשבון פריחות עונתיות אבל זה משהו שתמיד אפשר להוסיף ולשנות לאורך העונה בלי קשר לתכנון הראשוני".

לאנשים יש נטייה לכאן ועכשיו, לראות כבר עם הסיום את הגינה פורחת.

"היום אפשר לקצר קצת תהליכים, לבחור פתרונות החל בצמחים בוגרים ולפעמים באמצעות שתילה צפופה יותר בידיעה שבעתיד זה ידרוש דילול מסוים. זה תלוי בלקוחות. יש כאלה שכבר מחר רוצים ליהנות מהחצר ולהרגיש שהם בחצר בוגרת, ויש כאלה עם יותר מעוף, שמוכנים לעשות את התהליך הזה יותר איטימתוך מחשבה לטווח הארוך. בסוף אתה מתאים את עצמך ללקוח".

התאמת התכנון ללקוח, מבחינתו של פישר, פשוטה וטבעית. הוא גדל במושב, ילד טבע שמינקותו ניטעה בו האהבה לאדמה. "יש לי חיבור מאוד טבעי לאדמה, לקרקע ולצומח, משהו שממש טבוע בתוכי", הוא מספר, "אני טיפוס שמתבונן סביבי, טיפוס של פרטים, כל הזמן מסתכל, העיניים שלי כל הזמן סורקות ורואות דברים שלא תמיד אנשים אחרים רואים. לכן קל לי לצלול לתוך העולמות הללו של תכנון הנוף".

מלבד החיבור לטבע, פישר נוהה אחר אתגרים, שמספקים כל גינה, גן או גג זנוחים שמייחלים למגע הקסם שלו. בעזרת הראייה המרחבית שלו ודמיונו הפורה, הפתרונות שכל מרחב דורש קופצים לראשו מאליהם. "אני מאוד אוהב פיצוח – לקחת פרויקט שלכאורה הפתרונות נראים רחוקים ולמצוא את הפתרון המתאים ביותר שהופך פתאום משהו שהוא חול לירוק עשיר ולצומח", הוא מסביר, "אותו פתרון שבאמצעותו ניתן לדעת לחבר את כל הפרטים והנקודות. זו בעיני מתנה נהדרת שאתה יכול להשאיר חותם מאוד משמעותי אצל אנשים – בגינות שלהם, בגגות. זה מלווה אותם כל יום במשך שנים, ואני מתרגש מזה בכל פעם מחדש".

כיפר פישר
טלפון: 054-2460655
קישור לפייסבוק
קישור לאינסטגרם

באדיבות כפיר פישר

באדיבות כפיר פישר


נעם אדריכלות ועיצוב נוף: לברוא גן של עדן

אם אתם מדמיינים את גינת החלומות הפרטית שלכם, אל תשאירו את התכנון לרגע האחרון

ציוץ הציפורים מעיר אתכם בבוקר. עם הקפה, תה הצמחים או השוקו יוצאים מפתח הבית אל תוך הגינה הפרטית שלכם, ולעיניכם נגלה גן של עדן שנברא במיוחד בשבילכם. כל החושים נשטפים באחת: עיניכם גומאות את המראות, מתפעלות כמו בכל פעם מחדש מיופי הצמחייה, אפכם מתמלא בניחוחות של פרחים, אתם מאזינים לפכפוך מפל המים שמרגיע את הנפש וטועמים מפירות העצים שטעמם, כמו בגן עדן, אינו מזכיר שום דבר אחר. ובערב, בסוף היום, הגינה תמתין לכם להירגע בה, לנשום את שלוותה, בחלקת האלוהים הפרטית שלכם.
רבים חולמים על גינה מעוצבת ויפהפייה שתעתיק את נשימתם ותמלא את לבם. נעם פיק, אדריכל נוף, מעצב גינות וצלם שהאמנות טבועה עמוק בנשמתו, מגשים את החלומות הללו כבר שני עשורים. לפני 20 שנה הקים נעם חברה לאדריכלות ועיצוב נוף, עסק שהפך למשפחתי. עם ניסיון שלא יסולא בפז, ידע בלתי נדלה ויד אמן – נעם מתכנן לפרטי פרטים ולאחר מכן מוציא אל הפועל עם צוותו המיומן את הגינה שעולה על כל דמיון.

קו נקי ועשיר גם יחד: בין סגנון ים תיכוני טבעי לנגיעות אירופיות

שלב תכנון הגינה חשוב לא פחות מתכנון פנים הבית. בפועל, בעלי בתים לא מעטים שוכרים אדריכלים ומעצבי פנים לתכנון הבית ונוטים להשאיר את הגינה לסוף – או אז מזמינים גנן, שותלים כמה צמחים ועצים ומשתוממים מדוע הגינה אינה מתפתחת כפי שקיוו. ואולם, בזכות תכנון אדריכלי מוקדם, הכנה יסודית של השטח וביצוע מדויק תוך הקפדה על כל פרט – הגינות שמתכננים ובוראים בנעם אדריכלות ועיצוב נוף משתמרות ופורחות במשך שנים ארוכות וממלאות את בעליהם בשמחה יומיומית מזוככת.

נעם מתמחה באדריכלות נוף, בעיצוב, בהקמה ובתכנון גינות, ומלווה את הלקוח לכל אורך התהליך, משלב הרעיון, הקונספט והתכנון ועד הפרח האחרון שנשתל בגינה. התכנון והביצוע כוללים, מלבד תכנון צמחייה ועבודות גינון, גם הקמת מערכות השקיה פונקציונליות, הקמת מסלעות, תכנון תאורה והצבתה, הקמת בריכות ומפלי מים, פיסול בברזל ובחומרים נוספים וכן נגרות חוץ שבמסגרתה מתוכננים ונבנים דקים, פרגולות, גדרות, ריהוט ובתי עץ שכוללים גם אפשרות לבניית משרד או קליניקה בלב הגינה.

"אם מתכננים את הדברים הללו לטווח הרחוק – הם נותנים תחושה אחרת", מסביר נעם, "אתם יוצאים החוצה ומולכם היופי, הצלילים וריחות הפרחים והעצים. זוהי חוויה שמשלבת את כל החושים".

המסלול הרב גוני שעבר נעם בחייו המקצועיים, שבמהלכו למד אמנות, עיצוב וצילום, בא לידי ביטוי בשילוב בין מינימליזם לבין עושר, חיבור שעל פניו נראה בלתי אפשרי ועם זאת מצליח להתחבר וליצור גינות מרהיבות. במהותו הוא אמן מינימליסטי ולגינות שהוא מתכנן קו מאוד נקי, ומצד שני מאוד עשיר. ילדותו ביוון והשנים שבהן חי באנגליה תרמו אף הן לעיצוב הקו הייחודי שלו, המשלב בין סגנון ים תיכוני לבין פיין אירופי. הוא פרפקציוניסט עד הפרט האחרון, מה שמוכיח את עצמו – הגינות שמקים נעם משגשגות גם כעבור 15 ו-20 שנה.

עם לקוחותיהם של נעם אדריכלות ועיצוב נוף נמנים, חוץ מגינות פרטיות, גם אדריכלים, מעצבי פנים ויזמים שאמונים על פרויקטים. "שיתוף הפעולה עם האדריכלים הוא מאוד חשוב", מסביר נעם, "הם מתכננים את הבית, וטביעת העין של אדריכל הנוף בזמן תכנון הבית היא קריטית".
לדבריו, "חשוב שתהיה שפה משותפת בין הבית לגינה, חלוקה נכונה של החלל, גבהים ושיפועים – אלה דברים שחשובים כבר בשלב התכנון. אל תשאירו לרגע האחרון! רבים לא חושבים על הגינה בשלב הזה, וזה קורה הרבה בארץ. תכנון הגינה צריך להיות כבר בשלב של תכנון הבית".

תכנון צמחייה טבעית שופעת. באדיבות נועם פיק

תכנון צמחייה טבעית שופעת. באדיבות נועם פיק

אור וצל. באדיבות נועם פיק

אור וצל. באדיבות נועם פיק

המלצה חמה: לא לוותר על דשא אמיתי

נעם פיק הוא אמן. הוא מצייר את הגינה בדמיונו, מצלם את התוצאה הסופית בראשו, ומתכנן לפרטי פרטים את הצמחייה המתאימה, התשתיות הרלוונטיות וההכנה הדרושה. אין צמח שאינו מכיר את תכונותיו, ולא קיים עץ שהוא לא בקיא באופיו ובתנאים שדרושים לו כדי לשגשג.
תכנון הצמחייה של נעם הוא יוצא דופן בעקבות שנים של ניסיון וידע גדול והיכולת לבחור ולתת את הפתרון הנכון. המסלול שעבר וטביעת האצבע הייחודית שלו נובעים מכך שהיה ועודנו צלם שלמד אמנות וצילום באנגליה, שימש צלם פרסומות, ולצד אלה תחום עיצוב הנוף תמיד משך אותו. את הציוד הראשוני שלו רכש רק כדי לבצע כמה דברים בגינה של הוריו, אותה עיצב להנאתו כתחביב, מה שהוביל להזמנות נוספות. בהמשך למד אדריכלות נוף ומאז הוא משקיע בתחום את כל מעייניו.

האמון שנותנים הלקוחות בנעם ובמקצועיותו ניכרים ביד החופשית שהוא מקבל. ללקוח מוגשות כמה סקיצות, שמתוכן הוא בוחר את הסגנון המועדף עליו, וכמובן שמתבצעים שינויים והתאמות אם נדרשים כאלה. יש גם לקוחות שמגיעים לנעם עם פנטזיה מוגדרת, ותפקידו הוא להתאים אותה למציאות, ולנסות להגשימה ככל הניתן בהתחשב בתנאי השטח ובפרמטרים מקצועיים נוספים.

"לקוח זה סוג של שותף לדרך", מספר נעם, "בגלל שאנחנו מקימים גינות המיועדות לטווח ארוך, בשלב ההיכרות והבנייה הקשר הוא מאוד קשוב ומאוד חם ומשתף. יש פעמים שבהן הלקוח לא רואה את הדברים שאתה רואה, לכן לפעמים צריך להתעקש בצורה עדינה, כי אתה יודע מה שהוא עוד לא יודע, ואתה יודע שהגינה כמו שהוא רוצה לא באמת תחזיק מעמד ולא באמת תיראה טוב".

יש כל מיני סגנונות לעיצוב גינות. אנשים יודעים מה הם רוצים?

"השלב הראשון בתכנון כולל הגדרת פרוגרמה, שהיא למעשה רשימת הצרכים והדרישות של הלקוח. לעתים משלבים את הרצונות כמעט במלואם ולעתים מקבלים יד חופשית, מהסיבה שמי שלא מתעסק בגינות לא באמת יודע מה מחזיק מעמד. הרוב סומכים ומחפשים את העיצוב המקצועי והיצירתי".

יש גם פשרות?

"מבחינתי דשא סינתטי זו פשרה גדולה. אם הלקוח מתעקש אז אנחנו עושים את זה בצורה הטובה והיפה ביותר, אבל לפני כן ננסה לשכנע אותו לא לפחד מדשא אמיתי ומכל נושא ההשקיה כי היא מזערית בסופו של דבר. ההבדל בין דשא מוצלח ללא מוצלח טמון בהכנה נכונה של הקרקע, תכנון נכון בהצבת המתזים/ממטירים וכן בבחירת זן הדשא ובהתחשבות במידת החשיפה לשמש".

נעם ממליץ בחום לא לוותר על הדשא: "יש משהו בחיות של הדשא – הוא תמיד מאיר את העיניים, תמיד נעים, בריא בזכות החמצן ותורם לאיכות הסביבה. זה טבע, ואנחנו רוצים כמה שיותר טבע בבית".

אלמנטים נוספים שבאים לידי ביטוי בגינות המרהיבות שמעצבים בנעם אדריכלות ועיצוב נוף הם המים, למשל, שנוכחותם בגינה מרגיעה, כמו בריכות אקולוגיות ומפלים. גם בנושא הזה, אנשים נוטים לחשוש מיתושים ומזבובים, חשש שלדבריו אינו מבוסס. "הצליל המדהים של פכפוך המים מרגיע ונעים, ומהר מאוד הופך לחלק בלתי נפרד ממוזיקת הרקע של הגינה, עד כדי כך שבלעדיו יש תחושה שמשהו חסר באיזון".
בנוסף עובדים בחברה עם חומרי גלם כמו עץ וברזל, שממנו ניתן לפסל, לבנות חוצצים ולהיעזר בו לשימושים נוספים שהם גם אסתטיים וגם פרקטיים. "ברזל הוא חומר שלמרות שהוא נשמע מנותק מגינה, הוא מאוד מתחבר. הברזל מעניק חמימות, מוסיף אלמנט עיצובי יוצא דופן ומאוד מחמם ומשתלב. אני עושה שימוש בברזל קורטן המיועד לחוץ, ומדגים בגינות שאני מעצב את הדברים היפהפיים שאפשר לעשות עם החומר הזה כמו קירות שמהם יוצאים מפלים ואלמנטים כאלה ואחרים".

לכל אלה, שחוברים יחד ובוראים את גינת החלומות שלכם, נדרש תכנון מקדים. לעתים אנשים נוטים לדלג על שלב התכנון מתוך לחץ או רצון לחסוך, וכך נעם מוצא את עצמו לא פעם נקרא לגינות צעירות שהוקמו רק לפני שנתיים-שלוש כדי לבנותן מחדש. לכן יש לתכנן מראש כל פרט, ממערכות ההשקיה ועד עיבוד הקרקע.

גם עצים דורשים תכנון מוקדם. "אנחנו אוהבים לשתול עצים, אבל יש רבים שלוקים בתכנון, לדוגמה, שותלים עצים בצפיפות יתר. בהתחלה זה נראה מהמם, אבל בהמשך העצים פולשים זה לשטחו של זה. נוצר סלט צמחים ולא רואים כל עץ בנפרד. אנשים נורא רוצים שהכל יהיה יפה מהיום הראשון, אבל חשוב לתכנן את המיקום של העצים תוך הבנה לגודל צמרת העצים בעתיד. אפשר להגשים הרבה פנטזיות – האפשרויות אינסופיות".

נעם אדריכלות ועיצוב נוף 
כתובת: הרצל 45, רעננה
שעות פעילות: 19:00-8:00
טלפון: 052-3090050
דוא"ל: [email protected]
קישור לאתר
קישור לדף פייסבוק

מינימליזם אורבני מתוך הפרויקט הזוכה במקום הראשון בתחרות עיצוב הגינות הארצית. באדיבות נועם פיק

מינימליזם אורבני מתוך הפרויקט הזוכה במקום הראשון בתחרות עיצוב הגינות הארצית. באדיבות נועם פיק


פסטורליה

איך מגיעים מהייטק לאדריכלות נוף? מסתבר שהדרך היא ללכת אחרי הלב, כך לפחות לפי דיויד ברוס, אדריכל נוף שהתחיל את דרכו בכלל כמהנדס אלקטרוניקה. "בתיכון למדתי בכפר הנוער בן שמן וסיימתי בגרות חקלאית עם התמחות בעצי פרי", מספר דיויד. "אחרי הצבא למדתי הנדסת אלקטרוניקה ועבדתי בתחום כ-15 שנה. באותה תקופה קנו את החברה בה עבדתי והייתה לי אפשרות לשנות כיוון. לאחר שהתלבטתי בין להמשיך בהייטק או לצאת לדרך חדשה, בחרתי לחזור למה שכל כך אהבתי בנערותי והלכתי ללמוד תואר 'הנדסאי נוף' במכללת רופין.

"במקביל ללימודים עבדתי במשתלה ואז פתחתי חברת גינון, אחרי 7 שנים החלטתי שאני רוצה להתמקד בצד התכנון והעיצוב, וכך אני עושה בשמונה השנים האחרונות. אני לא מתעסק כלל בביצוע אלא רק מתכנן ומפקח. אני עובד בכל הארץ, ובכל אזור יש לי גנן אחד או שניים איתם אני עובד, אם הלקוח מבקש המלצה על שירותי ביצוע, וכך אני יכול להתמקד בתכנון. יחד עם זאת, אני תמיד מגיע אל הלקוח כחצי שנה או שנה אחרי סיום הפרויקט כדי לראות איך הגינה מתקדמת".

גינות מעוצבות על ידי דויד ברוס. צילום עצמי

גינות מעוצבות על ידי דויד ברוס. צילום עצמי

 

גינות ארץ ישראליות

דיויד מתמקד כיום בתכנון גינות של בתים פרטיים אותן הוא מאפיין כגינות ארץ ישראליות. "גינות ארץ ישראליות או ים תיכוניות", מסביר דיויד, "זה אומר גינה יותר טבעית, פחות מעוצבת, פחות מהונדסת, יותר זורמת. צמחיה שמגיעה מאזור אגן הים התיכון, לשלב את הטבע אל תוך הגינה. אני תמיד נותן את הגינה הפרטית שלי בתור דוגמה, כי פה אני עושה את כל הניסויים שלי, בוחן צמחים, מנסה שילובים חדשים. יש לי גם כל מיני סגנונות שונים בגינה, יש גינת צל, גינה ים תיכונית כפרית עם עצי פרי, הרבה צמחייה פורחת. אני תמיד חלמתי לגור בגליל ואשתי סירבה, אז הבאתי את הגליל אל תוך הגינה שלי.

"אנשים שמגיעים לראות אותה תמיד אומרים שהגינה מזכירה להם את צפון הארץ. אצלי בגינה ניתן לראות הרבה זרימה טבעית, הצמחים לא גזומים, באביב צומחים פרחי בר כמו פרגים, ציפורנית ארץ ישראלית, בסוף אוגוסט נתחיל לראות חצבים פורחים. יש עצים שדומים לצמחיה הארץ ישראלית כמו כליל החורש, צפצפה, אלון תבור, אדר סורי, רימון, תאנה. ויש גם צמחיה פורחת עם צמחים כמו רוזמרין, מרווה, זעתר וזוטה לבנה, שמוסיפים ריח נעים".

מה הופך פרויקט למיוחד?

לפי דיויד, בכל אחד מהפרויקטים שלו הוא ימצא משהו אחד שמייחד אותו ושבזכותו הוא אוהב את הפרויקט, אך הוא בוחר לספר דווקא על פרויקט שסיים לא מזמן, שהיה אתגר מעניין עבורו. "לא מזמן סיימתי גינה בהרחבה של היישוב ציפורי. שילבנו את הגינה יחד עם הסביבה שעוטפת אותה. באזור הקרוב לבית שמנו צמחי נוי וככל שהתרחקנו בחרנו בסלעים וצמחי ארץ ישראל. עוד דוגמה היא של גינה אחרת באזור השרון, מדובר בגינה גדולה, מעל 10 דונם, בה הלכנו לכיוון כפרי ים תיכוני, שמנו דשא, מסביבו עצי זית ומתחת צמחיה ים תיכונית כמו מרווה ולוונדר. בחזית הבית השתמשנו בעצים ארץ ישראלים כמו אלונים, פיקוס השקמה ועוד ובקצה המגרש הקמנו בוסתן מאד גדול עם קרוב ל-40 עצי פרי, כל אחד מזן אחר".

גינה ארץ-ישראלית. צילום עצמי

גינה ארץ-ישראלית. צילום עצמי

תהליך העבודה

כשדיויד מתכנן גינה, הוא מתכנן אותה בדיוק כפי שאדריכל יתכנן בית, לפי חדרים ואזורים. "בדיוק כמו שבבית החדרים מחולקים לפי השימוש שלהם, חדר שינה, פינת אוכל, כך גם אני מחלק את הגינה, לפי השימושים", מספר דיויד. "יש אנשים שמחפשים גינה יפה, שהם לעולם לא ישבו בה, אבל רוב האנשים מחפשים שלפחות חדר אחד בגינה יהיה בשימוש, חדר הכניסה, פינת משפחה, פינת אירוח, לעיתים מבקשים פינת נוער בה הנוער יוכל לבלות ולארח חברים בצורה פרטית, ואלה פינות שכוללות הרבה פעמים פויקה, קומזיץ, תאורה היוצרת אווירה ייחודית וקסומה.

"אחרי שאני מסכים עם הלקוח על האזורים והשימושים, אני מתחיל לתכנן את השבילים, את החומרים בהם אשתמש בכל אחד מהחדרים, מתכננים תוספות כמו גזיבו, פרגולה, סוכת גפנים, בריכת נוי, ואז עוברים לתוכנית פיתוח הכוללת את החומרים הקשיחים, ואחרי זה תוכנית השקיה, תוכנית טופוגרפיה ותוכנית תאורה. לאחר שהלקוח מאשר את כל אלו, עוברים לתוכנית צמחיה, שם אני לרוב משתדל לעשות ערוגות מדורגות, כלומר רחוק מהבית שותלים את הצמחייה הגבוהה, העצים, וככל שמתקרבים לבית הצמחייה הולכת וקטנה, זה נותן אשליה של גינה גדולה יותר. זה קונספט אירופאי שמשתמשים בו כבר מאות שנים ואני פשוט עשיתי התאמה לגודל הגינה הישראלית ולצמחיה הישראלית".

דיויד ברוס – פסטורליה
טלפון: 054-4824234
קישור לאתר  

גינה לבית פרטי. צילום עצמי

גינה לבית פרטי. צילום עצמי


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר