טיפול בהיפנוזה. (Shutterstock) צילום: Monika Wisniewska
טיפול בהיפנוזה. (Shutterstock) צילום: Monika Wisniewska

טיפול בהיפנוזה: הפסיכולוג הקליני מיכאל מרכוס מנפץ מיתוסים

טיפולי היפנוזה הוכחו מחקרית כשיטה בטוחה ויעילה מאוד לטיפול בבעיות נפשיות ורגשיות, התמכרויות וכאבים. יצאנו להכיר את הפסיכולוג הקליני מיכאל מרכוס, מטפל מוביל בהיפנוזה, כדי לשמוע על התחום ולנפץ מספר מיתוסים שאפילו לנו היו מטושטשים

פורסם בתאריך: 27.10.19 17:10

א' התיישבה בקליניקה, סגרה בשפתיה על חטיף שוקולד וחילצה התנצלות שגורה: "הרגל בלתי נמנע, למעשה. זו הסיבה שאני פה. אני מכורה לסוכר".

לאחר שיחת היכרות ותשאול מעמיק, היא נתבקשה להתרווח בכורסה בה ישבה, ולהתמקד במבטה על נקודה אחת מסוימת צבועה בקיר, התמקדות בחפץ יציב ודומם במטרה לחסום גירויים חזותיים אחרים.

"הרפי את הגוף והניחי לנשימה שלך להיות איטית ועמוקה". ביקש המטפל. "כעת, הניחי לגופך להירגע לאט לאט. הניחי למתח לזרום מתוך בהונותיך החוצה". קולו של המטפל הפך אף הוא איטי, שקט ומנחה, בהתאמה. "כשאת בוהה באותה נקודה על הקיר, העפעפיים שלך נעשות כבדות יותר, כאילו הונח עליהן משקל רב. את יכולה להניח לעפעפיים לרדת מעט מטה.

כשתתחילי להבחין שהנקודה שבה את בוהה על הקיר מתחילה לזוז או משנה את צבעה, זה הרגע בו תיכנסי לשלב ההיפנוזה. העפעפיים שלך יתחילו להיסגר ותימצאי במצב של מנוחה שלווה".

האם אתם יכול להתהפנט?

מרבית האנשים ישיבו שהם אינם יכולים. הם עשויים לחשוב כי אנשים שניתנים להיפנוזה הם אנשים "חלשים" או "ללא כוח רצון". "ההפך הוא הנכון", אומר הפסיכולוג הקליני מיכאל מרכוס, מטפל מורשה בהיפנוזה רפואית, "מחקרים מראים כי יכולת הסוגסטביליות (היכולת להתהפנט) נקשרת לאינטליגנציה גבוהה, ריכוז ומיקוד. מלבד זאת, היכולת להתהפנט נפרשת על פני רצף, השאלה היא לאיזו מידה המטופל יוכל להגיע".

מהו תהליך ההיפנוזה?

"היפנוזה הינה תהליך שבו המטופל בוחר להתמקד בדבר מסוים; בדמיון, בזיכרון, בתחושות פיזיות, בקולו של המהפנט והוא מונחה להתעלם מגירויים נוספים. תהליך ההיפנוט נקרא 'אינדוקציה', בו המהפנט מנחה את המטופל לרגיעה והרפיה, התמקדות בנקודה מסוימת בלבד ומספק לו הנחיות (סוגסטיות) באמצעותן המטופל נכנס למצב ההיפנוטי. הסוגסטיות המסופקות על ידי המהפנט במצב ההיפנוטי בו המטופל שרוי, הן אלו המחוללות שינוי ברגש, בתחושה ובחשיבה של המטופל לגבי דברים או אירועים מסוימים".

במהלך היום יום, אנו נכנסים למצבי רגיעה גם בעת צפייה בסרט או מנוחה במיטה, מה ההבדל בין המצב הזה ובין היפנוזה?

"מצבי הרפיה קיימים גם בחוויות היומיום של האדם ואינם ייחודים להיפנוזה, כאשר הם מתרכזים ומתמקדים בדבר אחד מסוים ומתעלמים מהיתר. אולם בתהליך של היפנוזה, המהפנט מנחה אותם לכניסה למצב של ריכוז מוגבר – מצב תודעה חליפי השונה באופן מהותי ממצב של מודעות רגיל. אז הוא יכול להתחיל להחיל את הסוגסטיות שיבצעו את התיקון, כאשר המטופל מתאמן על הדרכים החדשות בהן הוא רוצה לחשוב ולהרגיש, והמטפל למעשה מניח עבורו את התשתית לשינויים עוצמתיים במעשיו העתידיים. כמו בדוגמה לעיל של המטופלת המכורה לסוכר, המטפל ישנה את תחושותיה ומחשבותיה של המטופלת באשר לסוכר, ויוכל להביא אותה למצב שהיא לא תרצה בו עוד, או לכל הפחות לא בצורה מוגזמת וממכרת".

מה אנשים לא יודעים על היפנוזה, וחשוב שידעו?

"בניגוד למה שאנשים לעתים חושבים, היפנוזה היא לא תהליך מיסטי שבו המהפנט גורם למטופל לפעול בניגוד לרצונו, הוא לא 'משתלט' על המטופל, אלא משתמש בשיטת ההיפנוזה ככלי טיפולי, המשתלב כחלק מהטיפול הפסיכולוגי או הרפואי, בהתאם להכשרת המטפל ולשיטת הטיפול שלו. מהפנט הוא רופא/רופא שיניים/פסיכולוג, אשר עבר הכשרה מיוחדת ובחינה בהיפנוזה, והוא בעל רישיון להיפנוט בר תוקף ממשרד הבריאות".

באילו תחומים אתה מטפל באמצעות היפנוזה?

"היפנוזה מוכחת מחקרית כיעילה מאוד לטיפול בבעיות נפשיות/רגשיות בעיות של כאבים ולצורך שיפור ביצועים. אני מטפלת באמצעות היפנוזה במצבי חרדה שונים, בסוגיות של ביטחון עצמי נמוך, בבעיות קשב וריכוז, בעיות משקל, גמילה מהרגלים, התמכרויות, בעיות חברתיות, ועוד. אני מטפל בקליניקה שלי באוכלוסייה מעורבת של מתבגרים ומבוגרים.
"על ידי היפנוזה ניתן לטפל בחרדה בזמן קצר יחסית, האיגוד הבריטי לפסיכולוגים חקר ומצא כי היפנוזה אפקטיבית מאוד לטיפולי חרדה וממליץ על היפנוזה ככלי טיפולי יעיל וקצר בנושא".

הקליניקה להיפנוזה פועלת מזה 30 שנה בהנהלת וטיפולו האישי של מיכאל מרכוס בתל אביב. בשנת 1979 סיים מיכאל מרכוס את לימודי הפסיכולוגיה הקלינית באוניברסיטת "WITWATERSREND", בהצלחה יתרה. מרכוס עבד כפסיכולוג בכיר בבית חולים פסיכיאטרי ממשלתי, במחלקת נוער בנס ציונה, ובהמשך כפסיכולוג מומחה לבני נוער ומבוגרים במרפאות לבריאות הנפש. בשנת 1990 – סיים מיכאל מרכוס את לימודי ההיפנוזה אצל פרופסור מוריס קליינהאוז אשר נחשב לאבי ההיפנוזה במדינת ישראל עד היום, אשר הכניס את חוק ההיפנוזה לישראל. מרכוס עבד בקליניקה של פרופסור מוריס קליינהאוז המתמחה בטיפולי היפנוזה וכן במרכז להיפנוזה הרפואית המנוהל על ידי ד"ר אברהם הירשפילד בכפר סבא. כיום הוא מקבל מטופלים בקליניקה הפרטית שלו ברמת אביב.

כתובת הקליניקה: רחוב האמוראים 7/11 רמת אביב
קישור לאתר 
טלפון: 052-2863573, 03-6428512

הפסיכולוג הקליני מיכאל מרכוס - מטפל בהיפנוזה. צילום עצמי

הפסיכולוג הקליני מיכאל מרכוס – מטפל בהיפנוזה. צילום עצמי


כתבה שיווקית


אין במידע כל עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר