טיפול נפשי מוזל (Shutterstock) צילום: Chanintorn.v
טיפול נפשי מוזל (Shutterstock) צילום: Chanintorn.v

טיפול נפשי מוזל: הכירו את תמר חזות

אם כאשר כואב לנו הגוף נלך לרופא, אז כאשר משהו לא מאוזן רגשית, נלך לטיפול. לפעמים טיפולים יכולים להיות עסק לא זול שנוותר עליו מסיבה זו, למרות החשיבות הגדולה. אגדנו רשימה של מטפלים בעלי נסיון רב, המציעים טיפול בתעריף גמיש מתוך התחשבות בצרכים ובמגבלות - לגזור ולשמור

פורסם בתאריך: 5.1.20 11:44

תמר חזות: טיפול באמצעות אמנות חזותית

תמר חזות, מטפלת באמצעות אמנות חזותית( ציור ופיסול) מדריכה ומרצה, שייכת לדור המייסדים אשר פיתחו את המקצוע בארץ בשנות השבעים ועוסקת בו למעלה מארבעה עשורים. היא ייסדה יחד עם פרץ הסה ז"ל את תוכנית ההכשרה הראשונה בארץ למטפלים באמנות באוניברסיטת חיפה ב1981 ועמדה בראשה בין השנים 1985-2008, במקביל לשלושים שנות הוראה במכללות גורדון ואורנים. היא בעלת רקע אקדמי באמנות, בחינוך מיוחד, לימודי תואר שני בייעוץ במגמת טיפול באמנות והכשרה לטיפול באמנות. התמחתה במסגרות של לימודי המשך והשתלמויות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית, הדרכה, ושיטות טיפוליות שונות כגון מיינדפולנס, EMDR, MBSR, IEMT,TFCBT ועוד, ובהכשרה מגוונת בתחום התנועה .

תמר מטפלת בילדים, מתבגרים, מבוגרים וקשישים ומדריכה מטפלים מתחומים שונים בקליניקה הפרטית שלה ברמת ישי. היא מסייעת בהתמודדות עם מגוון בעיות רגשיות ותפקודיות ועם משברי חיים ומתמקדת במידה רבה בטיפול בנפגעי טראומות ובהתמודדות עם מחלה ושכול. כמו כן, מטפלת במשפחות שכולות מטעם משרד הביטחון ובנפגעי פעולות איבה מטעם הביטוח הלאומי.

איך משתמשים ביצירה האמנותית כמוקד מרכזי בטיפול?

"תהליך היצירה, הנעשה בליווי ותמיכה של המטפל, מאפשר ליוצר להשתמש במגוון חומרים שונים כדי לבטא את התכנים הרגשיים העולים מתוך עולמו הפנימי המודע והלא מודע. עצם הביטוי וההרשאה לבטא גם תכנים קשים בתוך חדר הטיפול המוגן מאפשר להתעמת עם הנושאים המעיקים, לעבד אותם ולהביא להקלה". אומרת תמר חזות.מטרת הטיפול היא, שהפתרונות שהיוצר מגבש בתוך מרחבי היצירה יספקו לו כלים להתמודדות והסתגלות בחייו האמיתיים. התבוננות מעמיקה ומשותפת של המטפל והמטופל בתופעות המאפיינות את אופן היצירה מלמדות על מרכיבי אישיותו של המטופל, כוחותיו וקשייו והיא מאפשרת למטפל לבחור את דרכי התערבות המותאמות באופן אישי לכל מטופל. הטיפול יכול לעזור גם במצבים בהם המטופל מתקשה/איננו יכול לבטא את עצמו מילולית כמו במצבי טראומה, שלבי התפתחות, תסמונות מסויימות ועוד. המפגשים הטיפוליים כוללים גם עיבוד מילולי של התכנים ותובנות אשר משתקפים באמצעות היצירות" .

כיצד הטיפול נעשה בפועל?

"תהליך הטיפול מותאם לצרכים האישיים של כל פונה. חלק מההתערבויות הטיפוליות מונחות על ידי כשהמטופלים מוזמנים לבחור את החומרים ,מרחבי היצירה או הדפים עליהם הם מעוניינים לעבוד באופן חופשי או שאני מציעה טכניקה או חומרים מסוימים על פי שיקול דעת מקצועי .. זהו תהליך זורם ובדרך כלל, המטופלים מרגישים איך נכון להם להמשיך את התהליך היצירתי, אם זה באותו החומר ואם זה בחומרים אחרים. ההתבוננות והשיח המשותף שלי עם המטופל יכולים לאפשר העמקה של הבחירה באופנים מותאמים כדי לעבד את התכנים שעלו ביצירה הקודמת, ולהמשיכם ביצירה הבאה.

"האבחון והטיפול נעשים באמצעות היצירה. בתום התהליך אני מתבוננת יחד עם המטופל במרכיבי התהליך והתוצר ומבקשת ממנו להבחין מה הוא יכול לראות ולהבין עבור עצמו. אני מסייעת להרחיב את התובנות ולבחון את הקשר בין הדברים שמתרחשים במפגש הטיפולי לבין אירועים ותפקוד בחיים שלו. התהליך מסייע להקל על חוויות המועקה והסבל ולפתח מיומנויות להתמודדות עם קשיים.לדוגמה, כשמתבוננים על יצירה של המטופל ורואים שהוא חווה כעס כלשהו, נוכל לאחר מכן, לחפש חומרים וטכניקות נוספות של עבודה שיאפשרו לכעס הזה מקום וביטוי נוספים, גם כדי לאפשר פורקן של הכעס וגם כדי להוביל למציאת דרכים חלופיות של תגובה לכעסים. העיבוד נעשה על ידי עוד ועוד יצירה וגם באמצעות השיח לגבי מה שאנחנו רואים ומנתחים".

למי הטיפול מתאים?

"האמנות מסייעת גם במקום בו מילים נעלמות ונאלמות. היא מאפשרת לבטא תכנים טראומטיים שאינם יכולים לעלות מעצמם, ולצאת החוצה באמצעות היצירה באופן נגיש ועוצמתי. היא מסייעת בתהליך של יצירת תקווה, חיזוק והעצמה, יצירת תהליכים של התחדשות, חיזוק משאבי כוח והתמודדות עם קשיים. כמו כן, מסייעת מאוד לייצוב והרגעה. במהלך הטיפול, המטופל נחשף לטכניקות ציור ופיסול שונות ומגוונות ולחומרים שונים, כך שהתהליך היצירתי מהווה חוויה בפני עצמה ויכול לספק גם הרבה הנאה לצד הטיפול.

"טיפול באמצעות אמנות חזותית, מתאים לכל הגילאים ולצרכים השונים ואיננו דורש כישרון ויכולת מיוחדת. אנחנו מאמינים בצורך המולד של האדם ליצור וששפת היצירה מוכרת לכל ילד החל מהגיל הרך ולכן כל אדם יכול ליהנות ממנו .התחום רחב מאד וכולל גם אפשרויות מגוונות כגון צילום וציור במחשב. מטפל מיומן אמור לדעת למצוא את הדרך להוביל את המטופל לדרכי ההבעה והיצירה באמצעותן יוכל להתבטא .הטיפול אף מסייע לפיתוח מיומנויות תקשורת תוך אישית ובינאישית וחברתיות, לחיזוק הדימוי והערך העצמי.הטיפול מתאים מאד לילדים החל מהגיל הרך הסובלים מעיכובים התפתחותיים, מקשיים התנהגותיים ,רגשיים ותקשורתיים. הוא מתאים לסייע בכל הגילאים במשברים בחיים האישיים, בזוגיות ובמשפחה, בתקופות מעבר, בהתמודדות עם מחלה, אובדנים וטראומות ,במצבי לחץ ובחיים בצל איום.

"העיסוק ביצירה ובחומרים מלווה בחוויית התחדשות והעצמה ,מאפשר חיזוק כוחות ומשאבי התמודדות , מציאת משמעות ותקווה . ישנם אשר הופכים את היצירה לחלק מרכזי , משמעותי וחשוב בחייהם גם לאחר תום הטיפול".

תמר חזות פעילה כל השנים במסגרת האיגוד המקצועי ובמסגרות נוספות לפיתוח ולקידום התחום בישראל. שמשה בעבר ובהווה בתפקידים רשמיים שונים במסגרת האיגוד המקצועי ולתקופה כיועצת בוועדת מומחים למשרד הבריאות. בשנים האחרונות משמשת כיועצת בוועדת מומחים של המל"ג ובודקת במסגרת זו את תכניות ה- MA החדשות בטיפול באמנויות. היא יוזמת, מארגנת, מנחה ומרצה בכנסים וימי עיון בארץ ובעולם. מאז פרישתה ב2008 מסייעת לאנשים בהתמודדות עם טראומות במדינות שונות ,מכשירה ומלמדת מטפלים במסגרת תוכניות והשתלמויות בעולם וברחבי הארץ, בעיקר בדרום ובאזור עוטף עזה.תמר כותבת ופרסמה מאמרים ופרקים בספרים בנושאים של "גישת חיפה" לטיפול באמנות, התמודדות עם מחלה ושכול, אתיקה והיבטים רב תרבותיים.

תמר חזות טיפול באמנות חזותית
כתובת הקליניקה: רמת ישי
טלפון: 052-8228515

תמר חזות. באדיבות "בטיפולנט"

תמר חזות. באדיבות "בטיפולנט"

 


כתבה שיווקית


 


המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ נפשי ו/או המלצה מכל סוג, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר