טיפול בטיקים: ראיון עם מטפלים מומחים. צילום: Photographee.eu, Shutterstock
טיפול בטיקים: ראיון עם מטפלים מומחים. צילום: Photographee.eu, Shutterstock

טיפול בטיקים: הכירו את אריאל קראוזה

הסובלים מתופעת ה"טיקים" - תנועה קצרות, פתאומיות, לא רצונית, וחזרתית, יודעים בוודאי שזו תופעה קשה להתמודדות. הטיקים מגיעים על מנת לתת ביטוי ללחץ, חרדה וקושי של המטופל. אך כאשר הם מופיעים, תופעות אלו מתגברות. מה עושים? אריאל קראוזה מסביר

פורסם בתאריך: 7.1.20 12:09

אריאל קראוזה בעל תואר שני בנוירופסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית ודוקטורנט בפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, בעל הסמכת מטפל CBT, עבד בעבר בשירותים הפסיכולוגיים העירוניים וכיום עובד בבית החולים איכילוב במחלקת נוירולוגיה של ילדים בטיפול בבעיות טיקים ותסמונת טורט. הוא מקבל ילדים, נוער ומבוגרים הסובלים מטיקים בקליניקה הפרטית שלו במושבה בת-שלמה  (באזור זכרון יעקב, חוף הכרמל, יקנעם).

לקראוזה נסיון רב בליווי פסיכולוגי של ילדים הסובלים מטורט וטיקים, חרדות, קשיי הסתגלות, ואמונה גדולה ביכולת של ליווי נפשי הן לילד והן לסביבתו בריפוי ושיפור המצב.

קראוזה, נוירופסיכולוג ומטפל CBT אומר: "מקור הטיקים בתסמונת טורט הוא נוירולוגי ומושפע מלחץ, חרדה, התרגשות ועייפות. טיפול פסיכולוגי בשיטה קוגניטיבית התנהגותית ממוקדת בטיקים (CBIT) אפקטיבית מאוד לניהול הטיקים, המתח והלחצים לצורך הפחתת עוצמת ותדירות הטיקים וכן כדי לסייע למטופל להתמודד טוב יותר אל מול הגורמים הסביבתיים. ההמלצה כיום היא לא להתחיל ישר עם תרופות, אלא לנסות תחילה טיפול התנהגותי לניהול הטיקים, ובמקרים המורכבים יותר לשלב את שניהם יחד".

"מאחר שהטיקים מופיעים לעיתים קרובות, לפעמים הילד לא ירגיש שהוא מבצע את הטיק. במקרים רבים בעיות רגשיות, התנהגותיות וקוגניטיביות נלוות לתופעה וגם בהם אני מטפל. רבים מהסובלים מטיקים, סובלים גם מתסמינים טורדניים־כפייתיים (OCD), קשיי קשב וריכוז (ADHD), חרדה, קשיים חברתיים, דיכאון ולקויות למידה".

מהי מתודולוגית הטיפול שלך בילדים הסובלים מהתסמונת?

"הטיפול שלי מורכב מ- 3 מעגלים: המעגל של הילד – מה שהוא חווה (הסתרה, מצוקה, לעג, מבוכה רבה, קושי מול ההורים, המורים וילדים אחרים), המעגל השני, מעגל ההורים של הילד – אני מספק הדרכת הורים לילד עם טיקים וזה חלק בלתי נפרד מהטיפול כיוון שההורים הם המטפלים העיקריים והמשפיעים הראשיים על הילד, והמעגל השלישי, מעגל המערכת החינוכית – אני מדריך את המחנכת/הגננת והיועצת בנוגע להתמודדות הילד עם טיקים וכיצד להעביר את הנושא לתלמידי הכיתה.

"התפישה שלי היא שאין מה להסתיר ואין דרך להסתיר את הבעיה ועדיף לשים את זה על השולחן כדי שהסביבה תבין את התסמונת ותדע להתייחס בהתאם. אני גם מלמד את הילד כיצד להתמודד עם התסמונת שלו ואפילו מצייד אותו ב'משפט מחץ' שהוא יכול לענות לכל מי ששואל אותו לגבי התופעה.

הטיפול בשלושת המעגלים הוא חשוב וקריטי, כיוון שלסביבה והלחץ שהיא מפעילה על הילד יש השפעה ישירה על החמרת הטיקים, ולהפך – ככל שהלחץ מופחת, כך גם הטיקים יופחתו".

מה לגבי טיפול ה- CBIT לניהול הטיקים עצמם?

"בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי ממוקד בטיקים (CBIT) אני מספק לילד כלים לניהול הטיק, זיהוי התחושה המקדימה ושיבוש תהליך היווצרות הטיק על ידי החלפת הטיק בתגובה אחרת –  הטיפול מסתמך בעיקר על טכניקות לביטול הרגלים. טיפול זה מצליח במקרים רבים להעלים כמעט לחלוטין את הטיקים. אני משלב הדרכה פסיכו-חינוכית – לימוד ומידע לגבי התסמונות שלו, ממה נובעת, מתי היא תפחת, וכד'. כמו כן אני משלב מגוון שיטות של הרגעה.

"חשוב לדעת שהטיפול הוא אקטיבי ומצריך את שיתוף הפעולה של הילד והמוטיבציה שלו ושל הוריו לתרגל גם בבית כדי שניהול הטיקים יהיה אפקטיבי. במקרים רבים, ישולב טיפול בהיבטים הרגשיים. הטיפול בקליניקה נעשה באמצעות פגישות שבועיות כשבהמשך נפתח מרווחים גדולים יותר על פי התקדמות הילד, מצבו והתסמונות הנוספות הנלוות לתופעה. צברתי ניסיון של שנים רבות בטיפול מוצלח בעשרות מקרים".

אריאל קראוזה נוירופסיכולוג, מטפל בטיקים וטורט
קליניקה: מושבה בת שלמה, רחוב המייסדים
טלפון: 054-4310886
אימייל: [email protected]

אריאל קראוזה נוירופסיכולוג: טיפול בטיקים וטורט. צילום: תמר גור

אריאל קראוזה נוירופסיכולוג: טיפול בטיקים וטורט. צילום: תמר גור


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר