עו"ד בשרון לייפוי כוח מתמשך: הכירו את עו"ד אבנר פרידמן. צילום: Barabasa, Shutterstock
עו"ד בשרון לייפוי כוח מתמשך: הכירו את עו"ד אבנר פרידמן. צילום: Barabasa, Shutterstock

עו"ד בשרון לייפוי כוח מתמשך: הכירו את עו"ד אבנר פרידמן

ייפוי הכוח המתמשך מאפשר למייפה הכוח למנות בני משפחה לטפל בענייניו האישיים, הרכושיים, הכספיים והבריאותיים על פי שיקול דעתם אם וכאשר יגיע למצב בו יאבד חלילה את היכולת השכלית מסיבות כגון אלצהיימר, דמנציה, תאונה או מצב רפואי אחר. בנושאים כאלו מומלץ מאוד להיות מלווים בעו"ד מנוסה ובקיא בתחום

פורסם בתאריך: 24.6.20 15:08

"בחודש יולי 2017 נכנס תיקון מס' 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב- 1962 המאפשר לאדם בעודו צלול בשכלו, לערוך אצל עו"ד המוסמך לכך ייפוי כוח מתמשך", כך אומר עו"ד אבנר פרידמן, מוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך.

מה היה המצב המשפטי עד התיקון?

"מרגע שנודע לבנק כי האדם לא כשיר לנהל את ענייניו הכספיים, כל ייפויי הכוח שנתן מבוטלים, כל חשבונות הבנק שעל שמו כולל חשבונות משותפים נחסמים, ועל מנת להמשיך ולנהל את הכספים וההוצאות, בן/בת הזוג או הילדים צריכים לפנות לבית המשפט ולהתמנות כאפוטרופוסים, כשעליהם מפקח האפוטרופוס הכללי. זהו הליך בירוקרטי מתיש ולא פשוט הכולל מילוי טפסים הכוללים את כל נכסי האדם, שמירה דקדקנית של מסמכים וקבלות והגשת דו"ח שנתי. האפוטרופוס מאשר להוציא סכומים המיועדים למחייה ולטיפול השוטף בלבד, וכל הוצאה או פעולה חריגה מצריכה את אישור האפוטרופוס, והמשפחה מוצאת את עצמה מתוסכלת ובידיים כבולות".

למי כדאי לערוך ייפוי כוח מתמשך?

"מדרך הטבע, ככל שהאדם מתבגר הוא חשוף יותר למחלות מתמשכות הכרוכות באיבוד הכושר השכלי, או למחלות כמו שבץ ואירוע מוחי שיכולות לקרות במפתיע וללא הכנה מוקדמת, ולכן אנשים החל מהעשור השישי לחייהם ומעלה מגיעים למשרדי לערוך ייפוי כוח מתמשך מתוך מטרה אחת ברורה – לשחרר את המשפחה מפיקוח חיצוני של האפוטרופוס, על כל הבירוקרטיה הכרוכה בכך. אני צופה שבמשך הזמן, ככל שהמודעות לנושא תגדל, ההתייחסות לייפוי כוח מתמשך תהיה כאל ביטוח חשוב, שייערך כבדרך שיגרה, גם בגילאים צעירים יותר, שהרי תאונות ומחלות קורות גם בגיל צעיר ומצב של אי כשרות מנטלית יכול להימשך שנים ארוכות".

כיצד ההליך מתבצע?

"מסמך ייפוי הכוח המתמשך נערך אצל עו"ד המוסמך לכך, ומותאם לצרכים של האדם הממנה ובני משפחתו. לאחר שתנאי ייפוי הכוח המתמשך סוכמו, מייפה הכוח ומיופיי הכוח שלו חותמים על המסמך ועורך הדין שולח את ייפוי הכוח המתמשך לאישור האפוטרופוס הכללי, שמאשר את תקינותו מבחינה פרוצדורלית אך אינו מתערב בתוכנו. לאחר האישור, ייפוי הכוח המתמשך מופקד אצל האפוטרופוס הכללי ללא תשלום ולאורך שנים ארוכות ככל שיידרש, ונכנס לתוקף רק כאשר המשפחה מבקשת להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך, ולאחר שגורם מוסמך מאשר כי האדם אכן אינו כשיר שכלית לנהל את ענייניו בעצמו".

במה עסקת לפני שהתמחית בייפוי הכוח המתמשך?

"כל השנים עסקתי בנדל"ן, חמותי כבר מספר שנים חולה באלצהיימר, והמשפחה חוותה על בשרה את הקושי בטיפול, בתוספת ההתמודדות עם דרישות האפוטרופוס הכללי. לכן משתוקן החוק, הייתי בין הראשונים שעבר את ההסמכה והבין את חשיבות הנושא. התמחותי בנדל"ן מהווה ערך מוסף ללקוחות".

למה קוראים לייפוי כוח זה, ייפוי כוח מתמשך?

"ברגע שאדם מאבד את צלילותו כל ייפויי הכוח שנתן מתבטלים לאור העובדה שהאדם כבר לא מסוגל לפקח על חשבונותיו, ולכן הפיקוח עובר לאפוטרופוס הכללי לדאוג שהאינטרסים שלו לא יפגעו. אדם שעורך ייפוי כוח מתמשך בעצם בוחר מיופי כוח לדאוג לכל ענייניו, גם בתקופה שלא יהיה צלול ללא פיקוח של האפוטרופוס הכללי, ומכאן השם ייפוי כוח מתמשך".

מהן ההגבלות של ייפוי כוח מתמשך?

"החוק קובע מספר הגבלות על מיופה הכוח במטרה להגן על האדם הממנה, מיופה הכוח אינו יכול למכור נכסים, אינו יכול לתת מתנות והלוואות מעל 100,000 ₪ ומגבלות נוספות, אם מיופה הכוח רוצה למכור דירה למשל, עליו לפנות לבית משפט ולקבל את אישורו".

האם ניתן לשנות או לבטל ייפוי כוח מתמשך?

"כל עוד הממנה צלול הוא יכול בכל רגע לשנות את הוראותיו על ידי הכנת ייפוי כוח מתמשך חדש, או לבטלו ללא תנאים מוקדמים. כך גם מיופי הכוח יכולים בכל רגע נתון להסתלק ממינויים".

 

עו"ד פרידמן אבנר

כתובת המשרד: אחוזה 198, מרכז גולן, רעננה

טלפון: 050-5207501

עו"ד אבנר פרידמן. צילום עצמי

עו"ד אבנר פרידמן. צילום עצמי


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר