איך להתגבר על הפחד: פז אושרן עובד איתכם על תת המודע. צילום: יחצ
איך להתגבר על הפחד: פז אושרן עובד איתכם על תת המודע. צילום: יחצ

איך לקבל החלטות: פז אושרן מציג את הדרך המנצחת

עשרות החלטות מתקבלות מדי יום, חלקן באופן אוטומטי ואחרות מורכבות יותר ומצריכות כישורי קבלת החלטות אפקטיביים. כיצד אנו מקבלים החלטות, מהי הדרך הגרועה ביותר בקבלת החלטה ואיך זה קשור לפחדים המנהלים אותנו? פז אושרן, מאסטר לחשיבה פורצת דרך ול- NLP, מסביר הכל

פורסם בתאריך: 29.7.20 16:25

מידי יום אנו מקבלים עשרות החלטות שונות. חלקן פשוטות ונעשות 'על הדרך', וחלקן חשובות ובעלות השפעה משמעותית. פז אושרן, מאסטר לחשיבה פורצת דרך ול- NLP, המלמד כישורי קבלת החלטות, אומר: "ההחלטות הפשוטות יותר כמו "מה נזמין לארוחת צהריים"", או "האם לקנות את החולצה הלבנה או השחורה?" לרוב מתקבלות די מהר ואינן מצריכות חשיבה מעמיקה, אך ההחלטות ה'גדולות' שאנו עושים בחיים, כמו: "האם להתחתן?", "האם לרכוש בית", "האם לבחור בנתיב מסוים בקריירה", הן החלטות מורכבות ובעלות השפעה דרמטית על חיינו, ולכן מצריכות יכולת קבלת החלטות מיטבית ואפקטיבית".

"כשאתה מקבל החלטה משמעותית ומורכבת, עליך להשתמש בכישורי קבלת ההחלטות שלך בכדי לשפר את איכות ההחלטה ולהשיג את התוצאות הטובות ביותר. גורם הקושי העיקרי בתהליך קבלת החלטות מורכבות הוא הפחד שפעמים רבות מנהל לנו את ההחלטה".

מה קורה כתוצאה מכך?

"כאשר מקבלים החלטה מתוך פחד ולא מתוך שיקול דעת רציונלי, ההחלטה תמיד תהיה החלטה גרועה". אומר פז אושרן. פחד הוא מקבל החלטות גרוע. חשבו על החלטות שעשיתם מתוך פחד או לחץ, סביר שהן לא היו ההחלטות הנכונות ומעבר לכך, ייתכן ואפילו החלטות שהצטערנו עליהן. בשונה מכך, דווקא החלטות שלקחתם מ'סטייט אוף מיינד' חיובי ובוטח, הסתברו לרוב כהחלטות הטובות ביותר.

"יכול להיות שלאדם כלשהו יש זוגיות טובה עם בן/בת הזוג, אך עצם קבלת ההחלטה של להיות איתה/ו נבעה מהפחד להיות לבד. אם זו הסיבה להחלטה, זה עשוי להשפיע על כל הזוגיות לרעה. זאת לעומת זוגיות שנובעת מתוך אהבה, קבלה, ורצון אמיתי בקשר".

מהו האפקט של הפחד בתהליך קבלת החלטות?

"קודם כל חשוב להבין שפחד אינו דבר שלילי מיסודו. לפחד יש תפקיד חשוב והוא להגן עלינו, גם מפני החלטות גרועות. הפחד מוודא שלא נקבל החלטות מהותיות בקלות דעת וללא חשיבה. אך כאשר הפחד משתק אותנו ו'מנהל את ההחלטות שלנו', הוא כבר הופך לגורם בעייתי שעלינו ללמוד להתגבר עליו, כיוון שאחרת אנחנו נקבל החלטות גרועות מתוך הימנעות וחשש מהתמודדות.

"פחד לא חייב להיות כזה שעושה לנו סיוטים בלילה, אלא כל דבר שמעורר אצלנו התנגדות. בתהליך קבלת החלטות, אנחנו רוצים שהפחד לא ינהל אותנו ולא ללכת לנקודות הקיצון אלא למצוא את נקודת האמצע: מצב בו הפחד גורם לנו לבחון לעומק מרכיבים מסוימים בהחלטה, אך הוא לא מנהל את ההחלטה שלנו".

מהם סוגי הפחדים שפוגעים לנו בקבלת ההחלטות?

"יש שני פחדים עיקריים שמחבלים לנו בתהליך קבלת החלטות – פחד מטעויות: חונכנו כבר מגיל צעיר שאסור לטעות כמו במבחנים בבית הספר בהם נכשלנו וננזפנו על ידי המורים או ההורים, אך טעויות הן חשובות ללמידה, אנחנו לומדים מהן מה עשינו לא טוב או פחות טוב ומה יש לתקן כדי להשתפר. פחד מטעויות הוא חיובי כאשר אנחנו לוקחים אותו בפרופורציה הנכונה ומבצעים תהליך החלטות טוב יותר כדי להפחית טעויות, אך אם הוא 'משתק אותנו' ומנהל אותנו זה הכי גרוע, כי אז נבחר כנראה בהחלטה שגויה מתוך הימנעות. השאיפה היא ללמוד מטעויות ולעשות את ההחלטות הנכונות בהמשך שימנעו טעויות נוספות.

"הפחד השני המשפיע על קבלת החלטות הוא הפחד מלאכזב אנשים. אנשים רבים מנהלים את חייהם מתוך מחשבה מתמדת של הדרך בה ההחלטות שיקבלו ישפיעו על אחרים. הם כל כך פוחדים לאכזב אנשים, שהם פעמים רבות מקבלים החלטות לא מתוך מה שהם רוצים באמת להשיג, אלא מתוך רצון שלא לאכזב או לפגוע. אם נשלים עם זה שנעשה גם החלטות שפחות טובות לאחרים אבל טובות לנו, נחיה הרבה יותר טוב וזה ישפיע לטובה גם על היחסים שלנו עם אחרים".

ככל שההחלטה היא יותר משמעותית, יש יותר דפוסי חשיבה שאפשר לדבר עליהם, יותר מרכיבים כי לצורך העניין, קל יותר לשנות דעה לגבי מה נזמין במסעדה, אבל אם לרכוש דירה או לא, להתחתן או לא, יותר קשה להחליט, יותר מפחיד לעשות טעויות ויש יותר תהליכי חשיבה שמעורבים בקבלת החלטות מורכבות ומשמעותיות מהסוג הזה.

מהו תהליך נכון ויעיל של קבלת החלטה?

"קבלת החלטות צריכה להיעשות ב'סטייט' רגוע, שלו ושקט, בנטרול הפחדים וההתנגדויות, וממקום  רציונלי, שקול והגיוני שמסתכל על כל התמונה השלמה. כאשר אתם מקבלים החלטות ממקום כזה, כבר שיפרתם את ההחלטות שלכם ברוב תחומי החיים, ובאחוזים ניכרים. למידת כישורי קבלת החלטות הוא חשוב ויעיל ביותר, כיוון שאנו עושים במהלך חיינו אינסוף החלטות. גם ברגע הזה, אתם יכולים להחליט אם להמשיך לקרוא את הכתבה הזו או לעשות משהו אחר, אם להישאר במקום שבו אתם נמצאים או לעשות כמה צעדים קדימה. ההחלטות המשמעותיות בחיים הן בעלות משקל ויש להן השפעה על כל המשך החיים שלנו, ולכן חשוב ללמוד כיצד לקבל החלטות מתוך מחשבה נכונה ואפקטיבית ולא לקבל החלטות מהותיות באופן אקראי ותנודתי".

פז אושרן, הוא מאסטר לחשיבה פורצת דרך ומורה מוסמך ל-NLP והיפנוזה (ארה"ב), בעל קליניקה בראשון לציון ובית ספר בתל אביב. מחבר סדרת רבי המכר "איך להיות מגנט חברתי" המבוססת על השיטות שפיתח. פז עוזר לצעירים בתהליכי קבלת החלטות ובהשגת כישורי חיים אפקטיביים להתנהלות טובה ונכונה יותר.

 

פז אושרן – מאסטר NLP והיפנוזה (ארה"ב)

מחבר רבי המכר איך להיות מגנט חברתי, ביטחון עצמי למגנוט חברתי, אסרטיביות חברתית

קישור לקורס קבלת החלטות

ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בתחום ה-NLP

מגיש הפודקאסט חשיבה פורצת דרך

להצטרפות לקורסים, טיפולים אישיים או לכל שאלה ועניין ניתן לפנות לאלינור- 052-4541469

פז אושרן. צילום: יחצ

פז אושרן. צילום: יחצ


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר