ד"ר נמרוד ענבר, אוניברסיטת אריאל צילום דוברות האוניברסיטה

משאבי המים בגבולות ישראל: מחקר חדש עושה סדר בנתונים בתקווה למנוע סכסוכים עתידיים

המחקר החדש, שנעשה באגן הניקוז של החצבני בגבול לבנון, מציע פתרון להערכת הפקת המים שבשימוש האוכלוסיה באזורי גבול

פורסם בתאריך: 23.11.21 10:01

ד"ר נמרוד ענבר, מרצה במחלקה להנדסה אזרחית וחוקר במו"פ מזרח אוניברסיטת אריאל, מדווח על מחקר חדש שביצע יחד עם שלושה חוקרים נוספים מאוני' תל אביב: ד"ר איזבלה שנציס, פרופ' אליהו רוזנטל ופרופ' עקיבא פלכסר. המחקר מציע שיטה חדשה להערכת השימוש במשאבי המים באגני ניקוז משותפים למספר מדינות באזורי סכסוך, בדומה למצב בגבולות הצפוניים של ישראל.

במחקר הוערכו הפקות המים באגן הניקוז של החצבני בגבול לבנון, והוא מבוסס על שיטה שפותחה באגן הניקוז של הירמוך – בגבול עם סוריה וירדן. מדובר בשיטה מהפכנית שתסייע לניהול משאבי מים גם באגני ניקוז משותפים באזורי סכסוך במקומות נוספים בעולם.
המחקר המרתק מציע פתרון להערכת הפקות המים (AWW) שבשימוש האוכלוסיה באזורי גבול. השיטה פועלת עם נתונים זמינים על משקעים וזרימת נחלים ומתגברת על מגבלת היעדר נתונים לגבי השימוש במשאבי מים משותפים, במדינות גובלות. ניתוח יחסי משקעים-זרימה מאפשר להפריד בין ההשפעה של הפקת מים לבין הירידה הכוללת של הזרימה בנחל כתוצאה מצמצום המשקעים מסיבות אקלימיות.

ד"ר נמרוד ענבר, אוניברסיטת אריאל צילום דוברות האוניברסיטה

מחקר זה, בשונה מהערכות קודמות של גופים בין-לאומיים ומקומיים, מציע אומדנים מלאים ומפורטים למדי על הפקות מים מזרימת נחלים ומי התהום באגן הניקוז של נחל החצבאני בלבנון (1972–2020). הערכים שהתקבלו אושרו על ידי מדדים עקיפים (שטח השקיה ואוכלוסייה) והטיעון המשמעותי שתמך בתוצאות היה אימות השיטה בהתבסס על נתוני שימוש במים, בחלק הישראלי של נהר הירדן (1975–2014, רשות המים בישראל).

מחקר זה גילה ואישר כי ירידה במשקעים ופעילות אנושית מפותחת הם הכוחות המניעים העיקריים לירידה בזרימת החצבני, אך הערכות הפקת המים על יד פעילות אנושית מהוות את עיקר הירידה בנפחים יחד עם עלייה זניחה באידוי בשל התחממות גלובלית וירידה בכמות המשקעים כתוצאה משינויי אקלים.

תוצאות המחקר שימושיות ויעילות לחישוב אומדנים עבור ניהול משאבי המים באגן ההיקוות של הכנרת. המחקר גם מציע גישה כללית לפתרון בעיות דומות של משאבי מים חוצי גבולות גם במקומות אחרים בעולם, בהם קיימים נתונים שאינם מהימנים (או מוגבלים) על השימוש במים. שיטה זו מאפשרת הערכה היסטורית ובזמן אמת של הפקות מים במעלה אגן הניקוז, מעבר לגבול. זהו מידע הכרחי עבור מקבלי ההחלטות במשק המים באזורי סכסוך.

ד"ר ענבר הוא גיאופיזיקאי והידרוגיאולוג, ומחקריו עוסקים במערכות זרימת מים בטבע, למאמר המלא היכנסו כאן.

ד"ר נמרוד ענבר, אוניברסיטת אריאל צילום דוברות האוניברסיטה


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר