נפתלי בר נתן
נפתלי בר נתן

נפתלי בר נתן, מומחה הנדל"ן, על מספר דרכים לניהול משברים בעסק

תולדת הקורונה אי שם לפני שנתיים הכניסה את העולם לסחרור עמוק של בלבול ובהלה. חנויות נסגרו. אזרחים בודדו בביתם מחשש להידבק ונאלצו להתקיים במשך חודשים רבים מקיצבה שלא כיסתה רביעית מהעלויות וההוצאות החודשיות. אנשי עסקים מצאו את עצמם בתקופה שלא זכרו מעולם - חוסר אונים מוחלט למול מצב חירום בינלאומי שהגיע משום מקום. גם היום, אי הוודאות העסקית, עם כניסתם של מוטציות חדשות, משפיעה ומעלה חששות בעיקר מצד עסקים קטנים. נפתלי בר נתן, מומחה בעולם העסקים והנדל"ן, בכמה טיפים לאיך שורדים את תקופת המשבר הכלכלי

פורסם בתאריך: 19.12.21 12:48

"משבר יכול להיות משהו שהיה ניתן לצפות מראש, כמו ניהול כושל, כניסת מתחרים חדשים לשוק, או התקלות לא נעימה עם לקוח או ספק של החברה. ברוב המקרים או שלא שמים לב שנכנסים למשבר או שהמשבר מגיע ממקום לא צפוי או כח עליון", טוען נפתלי בר נתן, איש עסקים ששנים חי את עולם השיווק הנדלני וגם מרצה רבות בנושא. "אף אחד לא בוחר במצבים האלה מראש ולא רוצה להיות במשבר, הסיטואציות נכפות מכורח המציאות. בכל מקרה, בין אם יכולתם לצפות את המשבר ובין אם לא, בין אם המשבר קרה באשמתכם ובין אם מדובר בכוח עליון, המשבר כרגע הוא הנטל שלכם וצריך להתמודד איתו".

5 דרכי פעולה להתמודדות עם משבר ניהולי

בתקופת הסגר הראשוני, יכולנו לראות את ההבדלים המשמעותיים בין שכירים לעצמאים. רק לחלקית מהם הייתה עזרה כלכלית מהמדינה, מה שגרם לאנשים רבים לעשות חישוב מסלול מחדש. עם זאת, אם תשאלו את בר נתן, כל אחד רוצה להיות עצמאי וזה חלק טבעי שמובנה בתוך בני האדם. "אנשים רוצים להיות עצמאים בזוגיות, עצמאים בכביש, עצמאים בתפקוד הפיזי כמובן ועצמאים כלכלית. ברגע שהחלטתם להיות עצמאים – פתחתם עסק או חברה, חלמתם להצליח בגדול ואולי אפילו זכיתם לחוות רגעי שיא טובים ומוצלחים. כל עוד הכל עובד כמתוכנן, אתם חיים את החלום".

נפתלי בר נתן

נפתלי בר נתן

אז מה עושים כשהחלום הופך מחלום מתוק לחלום בלהות ונקלעים למשבר שאי אפשר לצפות אותו?

בהיותו בוגר תואר בכלכלה ומנהל עסקים ויועץ השקעות בתחום הנדל"ן, ממליץ נפתלי בר נתן על מספר כללי ברזל שחייבים לביצוע אצל כל בעל עסק באשר הוא.

1. להכיר בעובדה שאתם במשבר – "חשוב להבין את הסיטואציה ולהפנים שכרגע ההתנהלות העסקית עוברת למצב של משבר. הנפילות המרהיבות ביותר קורות דווקא כשמנהלי החברה או הבעלים שלה לא שמו לב למה שהתבשל להם לאט לאט מתחת לאף. קל להדחיק, להכחיש או לחיות באופוריה שעסקים כרגיל. צריך לקחת בחשבון שהסיכוי הגדול ביותר לצאת ממשבר הוא דבר ראשון להכיר בעובדה שנמצאים במשבר ולהתחיל לטפל".

2. גם משבר צריך לנהל – "כמו בהצלחות כך גם במשברים, כדי להצליח בעסקים ולהגיע להישגים צריך תוכנית עבודה וניהול פרויקטים מוצלח. המשבר דורש את אותה התייחסות ותשומת לב. הגעתם למשבר? זה לא אומר שמרימים ידיים, משבר לא מצדיק עבודה רשלנית ומשבר לא נותן לבעל העסק את הלוקסוס להיות לא מקצועיים. חברה במשבר צריכה להתנהל בדיוק כמו שחברה מתפקדת מתנהלת, יש לקבוע מטרות, להכתיב אסטרטגיה, לקבוע לוחות זמנים בתוכנית עבודה סדורה לניהול המשבר והכי חשוב, תאריך יעד לסיום המשימה".

3. ניהול משפטי וניהול תקשורתי – "בין אם אתם מוכנים להכיר בכך ובין אם לא, כולנו חיים בתוך מסגרת משפטית. אי הכרת החוק אינה פוטרת מענישה אך לעומת זאת הכרת מערכת המשפט על בוריה יכולה לייצר הגנות ומסגרת מסודרת להתנהלות עתידית. לצד חוזים שחתמתם עליהם ישנם חוקים שמגינים על עסקים ומגדירים מנגנון ברור ומסודר לטיפול בנושים והסדרת מערכות יחסים עם הגורמים איתם התקשרתם במסגרת פעילותכם. הכרת המערכת המשפטית תוך שימת דגש על תכנון אסטרטגי יכולה לפתור הרבה בעיות ואף להגן עליכם במידת הצורך".

4. לארוז את הרגש  – "בעידן הטלוויזיוני ועולם של נגישות למצלמה, כל לקוח לא מרוצה ממהר לצלם, להציג ולשתף את נותן השירות שלו כנוכל. אתם כבעלי עסקים לא רוצים ששמכם הטוב יפגע, מפחדים פחד מוות מערעור רגשות לקוחותיכם ובעל כורחכם נשאבים למניפולציות רגשיות שמפעילים עליכם הסביבה. אם נצא מתוך נקודת הנחה שלא הייתה לכם כל כוונה לפגוע, לגנוב, לרמות, לעשוק או לגזול מאף אחד וניהלתם עסק בתום לב ומתוך כוונה להתפרנס בכבוד אז תהיו רגועים. העובדה שקשה לכם תזרימית, או נוצר כשל לא צפוי לא הופך אתכם לנוכלים".

נפתלי בר נתן

נפתלי בר נתן

נפתלי בר נתן מאמין שאחד הצעדים החשובים בניהול עסק הוא להגדיר את מערכת היחסים עם הלקוחות, העובדים והספקים משפטית, כדי להבין מה המחויבות של אותו מנהל בסיטואציה שנוצרה ולפעול על הצד הטוב ביותר כדי לפתור אותה. "עשו לפי מיטב יכולתכם באותו רגע נתון. את המצפון, אי הנעימות, רשות האשמה שימו בקופסה קטנה בצד לטיפול עתידי בימים טובים יותר".

5. אסטרטגיה "כשאתם נמצאים במשבר אתם רואים את הדברים בפרספקטיבה שלכם ומהמקום שאתם נמצאים בו באותו רגע נתון. קשה לראות זוויות נוספות ואת התמונה הגדולה כשנמצאים בלחץ או בבהלה. תמיד טוב להתייעץ עם גורם נוסף שיש לו יכולות של חשיבה אסטרטגית שיעזור לכם לראות את כל הצדדים שקשורים למקרה, בכל הזוויות האפשריות ב 360 מעלות של כל הגורמים וכמה שיותר צעדים קדימה לכל מה שיכול להתרחש ככל שניתן אל תוך העתיד. חשיבה אסטרטגית במשבר היא תוכנית העבודה שלכם והדרך שלכם לצאת מהבוץ ולהמשיך קדימה עם העסקים בפרט והחיים בכלל".

ראינו לא מעט בעלי עסקים שסגרו חנויות והחליפו מקצוע בתקווה להסתגל למצב הקיים. מה היית מייעץ להם?

"כולם עוברים קשיים. חלק יוצאים חבולים יותר וחלק פחות", אומר נפתלי בר נתן. "ישנם אנשים שממשיכים הלאה מחוזקים יותר וישנם את אלה ששוקעים במקום ולא ממשיכים בכלל. אני מאמין שאין כזה דבר בעיה שאין לה פתרון ואין כל הצדקה בשום מקרה להתייאש ולהכריז שהגיע הסוף. מוחמד עלי, המתאגרף הבלתי מנוצח במשך 20 שנות פעילותו, נשאל מה הנוסחה שלו להצלחה? תשובתו הייתה שזה בסדר ליפול. ליפול זה חלק מהמשחק. בזירה, כמו גם בזמן המשבר, השאלה היא לא כמה פעמים אתה נופל, אלא כמה מהר אתה קם".


תוכן שיווקי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר