ד"ר מיה גוטפריד. צילום רמי זרנגר
ד"ר מיה גוטפריד. צילום רמי זרנגר

"עד לפני עשור טיפלנו בכל חולי הסרטן באותה הדרך, בטיפול כימי"

ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי בבית החולים מאיר, מספרת על התקדמות המחקר והטיפול במספר סוגי סרטן

פורסם בתאריך: 7.12.17 08:32

ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי במאיר, למדה רפואה באיטליה ולאחר מכן התמחתה בבית החולים מאיר במחלקה פנימית. לאחר שסיימה את ההתמחות המשיכה ד"ר גוטפריד להתמחות נוספת באונקולוגיה, בשיבא ובצרפת, בבית חולים ייחודי למחלות הסרטן.

במכון האונקולוגי אותו מנהלת כיום ד"ר גוטפריד בבית החולים מאיר, ישנו צוות שכולל רופאים ואחיות מומחים בתחום, פסיכולוגיות, עובדות סוציאלית, רוקחים, מתאמי מחקר מזכירות ומתנדבים, הצוות עובד בשיתוף פעולה רב מקצועי עם מחלקות האשפוז בבית החולים.

במכון מטפלים ברוב סוגי הסרטן. "בנוסף יש לנו יחידת מחקר גדולה" אומרת ד"ר גוטפריד, "אנחנו שותפים במחקרים קליניים בין לאומיים במחקרים רב מרכזיים ומובילים מחקרים בעלי יזמות מקומית. בנוסף למחקרים הקליניים יש לנו מעבדה העוסקת במחקר בסיסי פרה-קליני, קרי בתנאים של מעבדה.

ד"ר גוטפריד מסבירה כי סרטן הריאה אינו הסרטן הנפוץ ביותר, אך עדיין הינו גורם התמותה העיקרי בקרב הגידולים. מידי שנה נוספים למכון כ-250 חולים חדשים בסרטן הריאה. "עד לפני עשור טיפלנו בכל החולים בשלב מחלה מפושט באותה הדרך, טיפול כימי", היא מסבירה, "ברור היה שטיפול מסוים אינו מתאים לכל המטופלים כלומר ששיעורי התגובה והרעילות שונים בין מטופל למטופל. מה שקרה בעשור האחרון הוא התפתחות ההבנה הציטוגנטית של הגידול, ההבנה של מאפייני ה-DNA ובעקבות זאת פיתוח תרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה ששיפרו משמעותית את אורך החיים ואיכות החיים של המטופלים. תרופות אלה הינן פומיות (דרך הפה) והן עובדות על ידי תיקון פגמים בגורמי הגדילה. טיפולים ביולוגים יעילים בגידולים נוספים כמו גידולי כיליה, שד מעי וכ"ו".

 

ד"ר גוטפריד מוסיפה: "אפשרות טיפולית נוספת בחולי סרטן ריאה בשלב מתקדם הינה אימונו-תרפיה (טיפול במערכת החיסון). מערכת החיסון עובדת באיזון ושיווי משקל, אם היא עובדת פחות מידי יכולים להתפתח גידולים וזיהומים. הטיפול האימונוטרפי הינו נוגדן מעכב PD1 או PDL1 "משחרר את המעצור", ומאפשר למערכת החיסון לחזור לפעילות תקינה. מגוון אפשרויות הטיפול שפותחו בשנים האחרונות שינו בעצם את מהלך המחלה. ישנן כיום מספר אפשריות טיפול בחולים עם סרטן ריאה מפושט אשר חלקן מאריכות ומשפרות איכות חיים בצורה משמעותית. הטיפולים הביולוגיים הינם בסל התרופות, כמו כן התרופות האימונותרפיות שעלותן גבוהה ביותר כלולות בסל התרופות בקו ראשון למי שמתאים (pdl1 מעל 50%( ובקו שני (אחרי כישלון טיפול כימי). יש לציין שחלק מהחולים לא יגיב לטיפול זה ומובן שקיים פרופיל תופעות לוואי בכל אפשרות טיפול".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר