ד"ר אלכסנדר רובוביץ
ד"ר אלכסנדר רובוביץ

הדרך הקלה להצלת הראייה: בדיקה שנתית

סגן מנהל מחלקת עיניים בבית החולים מאיר, ד"ר אלכסנדר רובוביץ, מסביר על המחלות השונות העלולות לפגוע ברשתית העין, ועל דרכי הטיפול

פורסם בתאריך: 3.5.18 08:36

מדי פעם שואלים את ד"ר אלכסנדר רובוביץ, רופא ביחידת הרשתית בבית החולים מאיר וסגן מנהל מחלקת עיניים, האם אפשר להשתיל רשתית. "זה לא אפשרי", הוא מסביר, "שכן הרשתית היא חלק מהמוח". הרשתית היא קרום דק, המצפה את החלק האחורי של גלגל העין, ותפקידה לקלוט את האור והדמויות ולהעביר את המידע דרך עצב הראייה למוח. "כמו עם כל רקמה עדינה ומתוחכמת, היא נפגעת על ידי שלל מצבים ומחלות", אומר רובוביץ, "ניוון מקולרי, או AMD, היא המחלה השכיחה ביותר במערב בכלל ובישראל בפרט, העלולה להוביל לעיוורון. זו מחלה עם בסיס גנטי, המתחילה לבוא לידי ביטוי בגילאי 60-50 והלאה בשינויים הגורמים לירידה הדרגתית בראייה. שינויים אלו מתבטאים בטשטוש, בחוסר יכולת לקרוא, בקושי לראות שלטים ותמרורים ובקשיים בזיהוי פנים". מחלה זו עלולה להופיע בגרסה יותר אגרסיבית, שמתבטאת בירידת ראייה מהירה, תוך חודשים ספורים. "המחלה מופיעה בעשרה עד 20 אחוזים מבני 70-60 וב-30-20 אחוזים מבני ה-80 ומעלה. רק בישראל מדובר במאות אלפי אנשים".

המחלה השנייה בשכיחותה היא סכרת, מחלה הפוגעת בכלי הדם בכל הרקמות, כולל הרשתית. "בדרך כלל, ככל שהאדם חולה בסכרת יותר זמן והמחלה פחות מאוזנת, הפגיעה ברשתית תהיה יותר מהירה", אומר רובוביץ, "בשלבים המוקדמים הפגיעה מתבטאת באופן כזה שהחולה לא מרגיש בה, כגון דימומים ברשתית. בשלבים מתקדמים יש בצקת ברשתית או דימומים גדולים בעין, המובילים לירידה בראייה. מחלה זו מתרחשת בכל הגילאים והיא מאוד שכיחה, ומהווה את אחת הסיבות לניתוחים שנעשים ביחידה". מחלות נוספות של רשתית העין, אומר ד"ר רובוביץ, המופיעות בשכיחות נמוכה הרבה יותר, הן היפרדות רשתית, חורים וקרעים.

ההמלצה של ד"ר רובוביץ היא לעשות בדיקת עיניים כללית אחת לשנה לבני 40 ומעלה. חולי סכרת חייבים לעשות בדיקה אחת לשנה ללא קשר לגיל שלהם, ולעשות בדיקות תכופות יותר לפי המלצת הרופא. הוא גם ממליץ לכל מי שיש אדם במשפחה שלו, שחלה בניוון מקולרי, ללכת לבדיקה אחת לשנה ולעדכן את הרופא בעובדה זו. "יש גם סימפטומים שצריך ללכת לבדיקה בגללם – ירידה וטשטוש בראייה; צפיות – דברים שצפים בתוך העיניים ונראים כמו נקודות, חוטים, יתושים או זבובים; ופוטופסיה – ראייה של פלאשים, ברקים או הבזקי אור. כל אלה דורשים בדיקה".

אחת הבעיות איתן מתמודדים ביחידה הוא עם חולי סכרת שנמנעים מלהגיע לבדיקות ראייה. הם מגיעים ליחידה רק כאשר ישנה פגיעה משמעותי בראייה, וזה מצב שעל פי רוב כבר קשה מאוד לטפל בו. "אם אנשים נבדקים כל שנה, אפשר למנוע ירידה משמעותית בראייה".

ביחידה, הכוללת שישה רופאים, מטפלים במחלות אלו כמו גם בהיפרדות רשתית, חורים וקרעים ברשתית, חבלות ודימומים בעין. מדי שנה מבצעים ביחידה 9,000 זריקות. "זריקות לתוך העין הפכו לאחד הטיפולים העיקריים במחלות רשתית, והמרפאה היא אחת הגדולות בתחום זה". בנוסף מבוצעים במסגרת היחידה 450 ניתוחי רשתית בשנה לכל המחלות השונות.
בנוסף לכל זה היחידה כוללת ציוד טכנולוגי מתקדם. "אנו אחד ממספר מצומצם של מרכזים רפואיים, העושים שימוש באופטוס – מכשיר הדמיה המסוגל ליצור תמונה של כל הרשתית", מספר ד"ר רובוביץ. "בנוסף, אנו היחידים בקרב בתי החולים של שירותי בריאות כללית ואחד היחידים בארץ, שעושים ניתוחי רשתית באמצעות מכשור זעיר ביותר, המאפשר החלמה יותר מהירה, פגיעה פחותה במבנה הרשתית, וגם מאפשר לעשות ניתוחים בעיניים של פגים ותינוקות".

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר