ד”ר ענת הרשקו קלמנט. צילום מרכז רפואי מאיר
ד”ר ענת הרשקו קלמנט. צילום מרכז רפואי מאיר

"זה מה שמאפשר לאישה את הסיכוי הטוב ביותר להפוך לאמא בהמשך"

ד”ר ענת הרשקו קלמנט מהיחידה להפריה חוץ גופית בבית חולים מאיר, מספרת על ההתקדמות בטיפולי שימור פוריות אצל נשים, אך מזכירה שהם אינם ערובה ללידה מוצלחת

פורסם בתאריך: 12.7.18 10:17

שימור פוריות אצל נשים, או בשפה המדוברת הקפאת ביציות, מאפשרת לנשים רבות לממש את הרצון שלהן באימהות בעתיד, הן עבור נשים המבקשות להיכנס להיריון בגילאים מאוחרים והן עבור כאלה העוברות טיפולים העלולים לפגוע בפוריות שלהן.
ד”ר ענת הרשקו קלמנט, רופאה בכירה במערך הגניקולוגי של בית חולים מאיר, העובדת ביחידה להפרייה חוץ גופית, מספרת כי בעולם ובארץ יש עלייה במודעות לצורך להציע לילדות, נערות ונשים שימור של הפוריות שלהן במצבים רפואיים המסכנים את התפקוד העתידי של השחלה. הכוונה היא, קודם כל, למי שחלתה בסרטן.

“בעבר לא היתה מודעות לנושא, בין השאר משום ששיעורי ההישרדות של ילדות ונערות שחלו בסרטן היו נמוכים יותר”, מסבירה ד”ר הרשקו קלמנט, “בשנים האחרונות חלו פריצות דרך משמעותיות שהעלו את תוחלת החיים של מטופלות צעירות, והן מאפשרות להן להגיע למצב בו הקמת משפחה היא עניין ריאלי. במקביל, חל גידול במודעות של אוכלוסיית הרופאים לאפשרות להציע שימור פוריות, כמו גם פריצת דרך בטכניקת ההקפאה שעושים בה שימוש. המכלול של הגורמים הביא לגידול במספר הנשים העוברות שימור פוריות”.
במקביל, חלה התפתחות משמעותית כאן, בישראל, המאפשרת כיום לנשים רבות לעבור שימור פוריות במסגרת סל הבריאות, וזאת במצבים רפואיים נוספים. מדובר בנשים, מסבירה ד”ר הרשקו קלמנט, שהפוריות שלהן מוגבלת בהשוואה לנשים בנות אותו גיל. למשל, נשים שהן נשאיות של תסמונת האיקס השביר, שבמצב מסוים גורם להידרדרות בתפקוד השחלה; נשים שצריכות לעבור ניתוח גדול המערב את השחלות; נשים הסובלות ממחלות אוטואימוניות שיש חשש שיפגעו בתפקוד השחלה, ועוד. “זה שינוי מאוד מבורך, שחל במדיניות הישראלית בשנה האחרונה”.

בד בבד, מוצעת האפשרות לבצע שימור פוריות לנשים מסיבות סוציאליות, כלומר עקב גילן. “יש היום בציבור מודעות גבוהה לירידה בתוחלת החיים של הביציות, בתפקוד שלהן ובמספרן, דבר המושפע מגיל האישה”, היא מסבירה, “בהתאם, יותר ויותר נשים פונות לשימור פוריות מבחירה. חשוב לדעת כי אנו כפופים לחוק בהקשר זה. אישה לא יכולה לעשות שימור פוריות מתי שהיא רוצה וכמה פעמים שהיא רוצה”.
במסגרת היחידה להפרייה חוץ גופית בבית החולים, מתבצעים טיפולי שימור פוריות לנשים, המבקשות זאת או זקוקות לכך. “אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם רופאי בית החולים”, אומרת ד”ר הרשקו קלמנט, “ויש מודעות טובה לנושא. כאשר יש צורך לעשות לאישה בגיל הפוריות טיפול, שיש בו סיכון לשחלה, הם מפנים אותה אלינו להתייעצות ראשונית”.

כאשר האישה מחליטה שהיא רוצה בכך, הטיפול נעשה בשיתוף פעולה עם הצוות המטפל בה. זאת, כדי לא לשבש את תוכנית הטיפולים ולא לסכן את בריאות האישה. “בכל מקרה”, מדגישה ד”ר הרשקו קלמנט, “שימור פוריות אינו הבטחה להיריון תקין וללידה, אבל בפעמים רבות, זה מה שמאפשר לאישה את הסיכוי הטוב ביותר להפוך לאמא בהמשך הדרך”.

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר