ד"ר חגי אמיר, מנהל המחלקה לשיקום אורטופדי בביה"ח לוינשטיין. צילום אורן יזרעאל
ד"ר חגי אמיר, מנהל המחלקה לשיקום אורטופדי בביה"ח לוינשטיין. צילום אורן יזרעאל

"לכל אדם קיימת ירידה בצפיפות העצם עם הגיל מעל גיל 45"

מחלת האוטאופורוזיס פוגעת במבוגרים רבים מעל גיל חמישים. ד"ר חגי אמיר, מנהל המחלקה לשיקום אורתופדי בבית החולים לוינשטיין, מסביר כיצד ניתן לחזק את העצמות ולמנוע שברים.

פורסם בתאריך: 5.11.18 10:43

מחלת אוסטאופורוזיס היא הסיבה השכיחה ביותר לשברים בגיל השלישי. ד"ר חגי אמיר, מנהל המחלקה לשיקום אורתופודי בבית לוינשטיין, עונה על כל השאלות ומסביר כיצד ניתן לטפל בעצמנו כשאנו עדים לתסמיני המחלה

מהו אוסטאופורוזיס?

"אוסטאופורוזיס הוא מצב בו קיימת ירידה בצפיפות העצם בגוף. הדבר נמדד כיום בבדיקת צפיפות העצם, והצפיפות מושווית עם ממוצע הצפיפות של נשים בגיל 18. ירידה של מעל 2 סטיות תקן מתחת לממוצע נחשבת לכזאת שמצריכה טיפול למניעת שברים הנובעים מהחלשות העצם עקב הירידה בצפיפותה. לכל אדם קיימת ירידה בצפיפות העצם עם הגיל מעל גיל 45. אצל נשים השינויים ההורמונליים בגיל המעבר גורמים לירידה מואצת בצפיפות העצם. אצל גברים שינוי זה נעשה מספר שנים מאוחר יותר."

כיצד ניתן לחזק את העצמות?

"ישנם כמה אמצעים לחיזוק העצמות. הדברים העיקריים המשפיעים על חיזוק העצמות, כאשר הרגולציה ההורמונלית בגוף תקינה, הם:
1. תזונה מאוזנת עשירה בסידן.
2. חשיפה זהירה לשמש על מנת לספק מספיק ייצור ויטמין D בעור (ייצור ויטמין D בעור זקוק לחשיפה לאור השמש). ויטמין D הוא אחד ההורמונים העיקריים המאפשרים ספיגה של סידן ממערכת העיכול ועיבודו בגוף עד כניסתו לעצם.
3. פעילות גופנית הגורמת לבניה של העצמות, חיזוק שלהן וקליטת סידן בתוכן."

מה הם שברים פתולוגיים ושברי אי ספיקה? והאם יש תרופות למחלה?

"אוסטאופורוזיס כשלעצמה אינה גורמת לכאבים. התוצאה של אוסטאופורוזיס היא חולשה בעצמות ושברים שיכולים לקרות במאמצים ועומסים נורמליים, שלאדם ללא אוסטאופורוזיס לא יגרמו נזק. שברים אלה נקראים שברי אי ספיקה והם נגרמים בגלל חולשת העצם ולא בגלל עוצמת המכה או העומס.
אצל הנשים העצמות נראות חלשות עקב ירידה במסת העצם, ולכן מטופלות בביספוספונטים, תרופות אלה כגון הפוסלן ודומיו, מעכבות את פירוק העצם ומביאות להתחזקותה. במחקרים ארוכי טווח נראה כי הטיפול בביספוספונטים גורם לחיזוק העצם וירידה בשברים פתולוגיים אוסטאופורוטיים בצורה משמעותית, גם אם לא רואים את התגובה במדידת צפיפות העצם. ניתן לטפל בביספוספונטים בתרופות יומיות, שבועיות, אחת לשלושה שבועות, וכן בהזרקה אחת לשנה. זאת כמובן בתוספת של הגורמים לחיזוק העצם כפי שפורטו לעיל.

"תרופה נוספת שניתן לטפל המעכבת את פעולת התאים המפרקים עצם (אוסטאוקלסטים), נוגדן הנצמד אל קולטנים על האוסטאוקלסטים. הנוגדן ניתן בזריקה אחת לחצי שנה. תרופות אלו יעלות ברוב המקרים אולם לעיתים העצם הופכת להיות שברירית תחת הטיפול ועלולה להישבר. במקרים אלו ניתן לטפל עם אישור של הקופה בתרופה הניתנת בזריקה יומיומית ומזרזת בניית עצם. ניתן לקבל תרופה זו למשך שנתיים ולאחר מכן להמשיך שוב בטיפול עם התרופות מעכבות הפירוק.  בבית החולים השיקומי לוינשטיין פותח מנגנון וחוזק הקשר עם הקהילה על מנת שבמקרים של שברי אי ספיקה יתחיל טיפול מידי על ידי התרופות הנדרשות בכל מטופל שהגיע עם שבר אי ספיקה כבר בבית החולים, וימשך על ידי המרפאה המטפלת בקהילה."

אז לסיכום, כיצד כיצד נשמור על עצמנו?

  • יש לשמור על תזונה עשירת סידן, והשלמות בויטמין D  לפי הנחיות הרופא.
  • יש לבצע פעילות גופנית לבניית רקמות החיבור בגוף כולל עצמות ושרירים.
  • יש לבדוק את צפיפות העצם ולטפל תרופתית במידה וקיימת עדות לאוסטאופורוזיס, על ידי רופא המשפחה.
  • במקרה שחלילה קורה שבר אי ספיקה יש להתחיל עוד באשפוז טיפול למניעת שבר נוסף

המדור נכתב בשיתוף עם בית החולים לוינשטיין

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר