פארלי לובלסקי וצוות בית החולים מאיר. צילום דוברות בית חולים מאיר
פארלי לובלסקי וצוות בית החולים מאיר. צילום דוברות בית חולים מאיר

הדרמה באימון מאמאנט: פארלי לובלסקי שהייתה על סף מוות מדברת לראשונה על מה שקרה

לובלסקי לקתה בדום לב והתמוטטה בסוף האימון בתיכון אביב. חייה ניצלו בזכות תושיית חברותיה ובזכות מכשיר דפיברילטור שהיה באולם וסייר של העירייה שהוא גם פראמדיק. אחרי שהשתחררה מהאישפוז בביה"ח מאיר היא מדברת על מה שקרה

פורסם בתאריך: 24.8.20 14:20

חייה של פארלי לובלסקי בת ה-60, תושבת רעננה וחברת נבחרת מאמאנט, ניצלו בזכות מכשיר דפיברילטור שהיה באולם הספורט בתיכון אביב, לאחר שהתמוטטה במהלך אימון. ב-27.7 התקיים האימון האחרון לעונה של נבחרת המאמאנט של רעננה, אימון שהיה אמור להיות עוד אימון שגרתי. לובלסקי מספרת: "בשעה 20:30 הגעתי לאימון באולם אביב ברעננה. היה אימון מצוין ורגיל לחלוטין. מאחר וזה היה האימון האחרון לעונה, אז גם שיחקנו יותר מאשר בדרך כלל. בשלב כלשהו מנהל האולם אמר שנגמר הזמן וצריך לסגור את האולם, ואני ביקשתי שייתן לנו עוד שתי דקות לסיים את המשחק.

הרגשתי כרגיל. לאורך כל האימון, לא היה שום סימן למה שהולך לקרות. סיימנו לשחק וכולנו הלכנו לאסוף את התיקים. בשלב כלשהו אמרתי לבנות שיש לי סחרחורת. יצאתי מהאולם החוצה ומאותו רגע אני לא זוכרת מה היה, ומה שאני יודעת זה ממה שהבנות סיפרו לי. התיישבתי על הכיסא ולדברי הבנות פתאום הפנים שלי קפאו והן לא הבינו מה קרה לי. העיניים שלי היו פתוחות ויצא לי משהו מהפה ואז הן הבינו שמדובר במשהו חמור. הן השכיבו אותי על הרצפה והתקשרו למד"א. בהתחלה הן חשבו שרק התעלפתי. המזל הוא שהיו הרבה בנות, כי הייתה הרבה תושייה. לפי הבנות, לא היה לי לא דופק ולא נשימה, הייתי במצב של דום לב וכלום לא תפקד אצלי, לא הריאות ולא הלב. במד"א ביקשו מהן לבדוק לי נשימה ודופק והן לא הצליחו. צריך להבין שהשעה כבר הייתה 22:15, זה היה מחוץ לאולם והיה חושך. התחילה המולה וכל אחת אמרה משהו אחר. הן לא הצליחו לעשות לי החייאה ואז אחת הבנות, רצה לקרוא לויקה המאמנת של הקבוצה הנוספת שהתאמנה באולם והיא התחילה לעשות לי החייאה ועיסוי לב".
בשלב הזה במוקד מד"א שאלו האם יש במקום מכשיר דפיברילטור. לובלסקי ממשיכה ומספרת: "באותו רגע, אחת הבנות מהקבוצה, נזכרה שגם לאחותה היה מקרה דומה ומה שהציל אותה היה מכשיר דפיברילטור ואז הם הבינו שיש מכשיר באולם ומישהו רץ להביא אותו. באותו רגע, אף אחד לא ממש ידע איך להפעיל אותו וכולם מסביב נלחצו. אחת הבנות שהיא גננת, התקשרה למוקד 107 של רעננה וברגע שהסייר ממחלקת הביטחון של עיריית רעננה שהיה גם פראמדיק הגיע הוא מייד ידע מה לעשות ואיך להפעיל את המכשיר. הם התחילו לתת לי מכות חשמל ואז הגיע למקום האמבולנס. אם זה היה קורה חמש דקות מאוחר יותר, כבר לא היו יכולים להציל אותי, כי כבר הייתי נכנסת לרכב ובטח היו מוצאים אותי נכנסת באיזה עץ. בנוסף, המזל הוא שבכל הזמן הזה, החמצן המשיך לזרום למוח שלי. הבן שלי שהוא רופא בארצות הברית, אמר לי שרק 15 אחוז מהאנשים נשארים בחיים אחרי דום לב ולמזלי, בזכות האנשים שהיו סביבי נשארתי בחיים".

פארלי לובלסקי עם החברות מקבוצת מאמאנט- שלישית מימין.

לובלסקי פונתה לבית החולים מאיר להמשך טיפול. אחרי אשפוז היא שוחררה לביתה. "בבית החולים אמרו שהגעתי במצב מאוד קשה ובטופס השחרור היה כתוב שהייתי במצב של מוות ומה שהציל אותי זה היה מכשיר הדפיברילטור. נתנו לי בשטח ארבע פעמים מכות חשמל עד שהתחילו לראות דופק ונשימה והחזירו אותי לחיים".
יודעים ממה זה נגרם?
"עדיין לא. הם עשו בדיקות ובעוד כמה חודשים יהיו תשובות. לא היו סימנים מקדימים וזה לא כמו התקף לב שמרגישים כאבים בחזה. שום דבר לא היה שונה אצלי. הייתי מאושפזת במשך שבוע בטיפול נמרץ ומבחינת הרופאים אני נס רפואי. שמו לי קוצב ואני אמורה לנוח. בבית החולים מאיר הרופאים וכל הצוות היו ממש נהדרים ודאגו לי".
ומה קורה איתך היום?
"אמרו לי שאני צריכה לנוח ולא להתאמץ, אבל בשלב הזה אני מרגישה מצוין, כאילו שום דבר לא קרה וחזרתי לעשות הליכות. אם הרופא יאשר לי ואין שום סיבה שלא, אני מתכננת לחזור לשחק כדור רשת".
מה השלב הבא מבחינתך?
"עוד כשהייתי בבית החולים, ראש העירייה יצר איתי קשר ואני רוצה לגייס אותו ולדאוג שמכשיר ה- דפיברילטור יהיה בכל מקום ציבורי ובכל מערכת החינוך. בעלי ביקש לתרום מכשיר למקום שצריך וכן החברה שמשווקת את המכשיר שהציל אותי מבקשת גם היא לתרום. ולצד זה, בגלל מה שקרה לי, כל ה-200 בנות שמתאמנות במאמאנט, יעברו קורס עזרה ראשונה והחייאה. אני רוצה להעלות את המודעות של החייאה ושל הצבת הדפיברילטורים במקומות ציבוריים, שכמו שהחיים שלי ניצלו בזכות זה, זה יעזור גם לאנשים אחרים".
# # #
פרופ' דודי פרג, מנהל טיפול נמרץ לב במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, אומר: "חשוב להבין כי גורלם של חולים הסובלים מהפרעת קצב משמעותית או דום לב נקבע בשטח ותלוי במכת חשמל והחייאה מהירים ויעילים. לשמחתנו, במקרה של פארלי נעשה שימוש בדפיברילטור שהיה זמין באולם הספורט, מה שאפשר לה להגיע לביה"ח במצב בו יכולנו להמשיך לטפל בה ולאושש אותה. חשוב לנצל את המקרה הזה להדגיש את החשיבות שבזמינות של דפיברילטורים במקומות ציבוריים והכשרת האוכלוסייה בהחייאה להצלת חיים במקרים דומים לאלו בעתיד".
דימה כץ, מנהל הסיעוד במחלקת טיפול נמרץ לב במרכז הרפואי מאיר, מוסיף: "הפעלת הדפיברילטור ידידותית מאוד למשתמש וקלה לתפעול גם למי שאינו נחשב צוות רפואי או עבר הכשרה מסוימת. המכשיר הינו אוטומטי ולמעשה מתדרך את המטפל לגבי הצורך במתן מכת חשמל. השימוש בדפיברילטור בזמן הנכון ובמקום הנכון מונע נזק למוח ומאפשר לקצר את משך האשפוז והשיקום של המטופל בהמשך".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קרדיט גדול לויקה גונזלס, שעשתה את ההחייאה. ול107 שהיו הראשונים להגיע להציל חיים. יישר כח!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר