סגן מנהל מאיר, ד"ר יעקב חן, צילום רמי זרנגר

סגן מנהל המרכז הרפואי מאיר בראיון מיוחד: "למדנו מהקורונה שיעור בצניעות"

על רקע העלייה הנוכחית בתחלואה בקורונה, ד''ר יעקב חן מדבר על וריאנט הדלתא, על הגל הנוכחי, על החיסונים, ועל תופעות של תחלואת חורף בקיץ אצל ילדים. ראיון שחובה לקרוא

פורסם בתאריך: 16.7.21 08:58

נכון לאתמול (ה') 15.7, מתוך 100 חולים מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ – 14 מהם מאושפזים במרכז הרפואי מאיר בכפר  סבא, כאשר 12 מתוכם מחוסנים. טווח הגילים נע בין 41, הצעיר ביותר מבין החולים ועד כאלה בשנות ה-80 לחייהם. השבוע נפטר חולה בן 87 מאומת לקורונה, ככל הנראה בעקבות מחלות הרקע הקשות מהן סבל.

סגן מנהל מאיר, ד"ר יעקב חן, מודע לעלייה הנוכחית בתחלואה לצד אי הוודאות המסוימת שקיימת בציבור. בריאיון לצומת השרון הוא מקפיד לשמור על צניעות, כהגדרתו, לא מתנבא לגבי השלכות עתידיות של זן הדלתא, אבל מקפיד להמליץ לכל אחד שיכול, ללכת להתחסן. את אחת מבנותיו, בת ה-14, הוא חיסן ממש לאחרונה.

"אין לנו חששות מהעלייה האחרונה, אבל למדנו מהקורונה שיעור בצניעות ואין לנו עניין להתנבא מה יהיה. חשוב לומר שהגלים האחרונים הכינו אותנו היטב לגל הנוכחי. אנחנו חיים לצד הקורונה, בית החולים עובד בתפוקה מלאה, חדרי ניתוח, מרפאות חוץ, הגעה למלר"דים (מחלקות לרפואה דחופה) היא כמו ב-2019 עוד טרום הקורונה.י יש מעט מאוד פטירות עד כה באופן יחסי, וגם ההזדקקות לטיפול נמרץ עדיין לא באותם מספרים שהיו בעבר. אז כן, החיסון יוצר בלם. אנחנו מאששים את הנתונים של משרד הבריאות שהחיסונים מונעים מחלה קשה ברמה של 95% ", מדגיש ד"ר חן.

הוא מתייחס גם לסימפטומים של חורף, שמופיעים בקיץ ויוצרים בלבול בקרב הציבור: "יש כרגע משהו מוזר, תחלואת חורף בקיץ. המלר"ד ילדים מאוד עמוס אצלנו, יש תחלואת חורף אצל ילדים בכל הארץ וזה יוצר עומס. למשל, תופעות כמו שלשולים של קיץ, נזלות של חורף. לגבי הקורונה חשוב לזכור שהאמצעים הכי פשוטים כמו חיסון ומסכה מונעים את ההדבקה, בעיקר במקומות סגורים".

האם ישנה היערכות שונה בבית החולים, תגבור צוותים, תקנים נוספים?

"יש את העניין של הצניעות, אבל גם גמישות וזריזות. אנחנו משתמשים במחלקות היברידיות, שיש בהן מתחם מסוגר, אבל לצידן מנהלים חיים רגילים של מטופלים עם מחלות אחרות. אנחנו פחות חוששים מהקורונה ויודעים להתגונן מפניה. חשוב לזכור, שרוב ההדבקות קורות בבית, בצפיפות ובלי מיגון ולכן אנחנו יחסית רגועים"

האם וריאנט הדלתא הנוכחי מסוכן יותר בהשוואה לזנים הקודמים?

"הוא אכן יותר מידבק והוא בולט. זן הדלתא השתלט לחלוטין על הקהילה, יש אומרים שהוא מידבק פי 2-2.5, אבל מבחינת אלימות הוא אינו שונה מהגלים הקודמים".

קיים חשש מסגר נוסף?

"ראשית, הנבואה ניתנה לשוטים. דבר שני, אני חוזר ואומר – צניעות, והדבר השלישי – חיסון, חיסון ושוב, חיסון. אני ואשתי מחוסנים, בני בן ה-17 מחוסן, אתמול בתי בת ה-14 קיבלה את החיסון השני ויש לי עוד בת בגיל 10 שלא יכולה להתחסן עדיין. ההמלצה הכי טובה כרפואה מונעת זה להתחסן כמובן לצד עטיית מסכות".

לאחרונה החל החיסון השלישי לצד חיסוני הילדים. יש ממה לחשוש בקבלת החיסון?

"את הבת שלי, הדבר הכי יקר לי בעולם – חיסנתי. אני מסכים שיש אנשים שחוששים מתופעות לוואי. בטיחות החיסון בעיניי היא מאוד גבוהה וזאת אני אומר על סמך מידע רפואי מוצק".

כולם יצטרכו לעשות חיסון שלישי?

"כרגע נראה שלא, מי שיותר חשוף הם חולים מדוכאי חיסון, מושתלים וחולים במחלות המטולוגיות והם הראשונים לקבל את החיסון".

האם גם בני הגיל השלישי, שהיו הראשונים לקבל את החיסון הראשון, צריכים להתחסן שוב במנה נוספת?

"שאלה מצוינת. לצד ירידה בנוגדנים, החלק הלא פחות חשוב זה התגובה התאית ולאו דווקא הנוגדנים עצמם. לכן, תאי הזיכרון שנמצאים אצלנו הם גם חשובים. נלמד בהמשך אם נצטרך או לא לחסן חיסון נוסף את האוכלוסייה הזו".

שנת הלימודים מתחילה עוד חודש וחצי. מה ההמלצות שלך למניעת עלייה בתחלואה?

"כפי שציינתי, ללכת להתחסן. מתחת לגיל 12 ובכלל יש להקפיד על עטיית מסכות ופחות הצטופפות. אני לא רואה צורך במסכות בשטח פתוח במרחק סביר אחד מהשני".

מה ההמלצה שלך בנושא נתב"ג?

"אני לחלוטין תומך במדיניות הנוכחית. יש גם את האחריות האישית של כל אחד מאיתנו, אח"כ יש את הערבות ההדדית ובסוף יש את המעגל של אכיפה וקנסות. אני לא בא להטיף לאף אחד, אני מתחיל מעצמי ומהילדים שלי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר