אירית פלג ברנבליט וענת פלג, צילום פרטי
אירית פלג ברנבליט וענת פלג, צילום פרטי

"דיברנו על הרצון להוציא ספר ילדים במהלך כל המחלה ובמיוחד בימיה האחרונים של ענת"

שנה אחרי שאיבדה את אחותה, ענת ז"ל, הוציאה אירית פלג ברנבליט את ספר הילדים שלה, שעוסק בשאלה איך מספרים לילד שבן משפחה קרוב חולה בסרטן: "לאהבה, משפחה וחברים בתקופת המחלה יש משקל משמעותי"

פורסם בתאריך: 26.1.24 08:40

איך מספרים לילד שבן משפחה קרוב חולה בסרטן? בשאלה הזאת בדיוק עוסק ספר הילדים החדש "סרטניסט חלום", שכתבה אירית פלג ברנבליט לאחר שלפני כשנה איבדה את אחותה האהובה, ענת פלג ז"ל, שנפטרה לאחר מאבק של שנה וחצי במחלת הסרטן.

אירית, בת 47 ואמא לשניים, ליוותה בשנים האחרונות את אחותה הקטנה ענת, שחלתה בגיל 40 בלוקמיה חריפה. בזמן מחלתה ועל מיטת בית החולים, נולד הרעיון המשותף לכתוב ביחד ספר ילדים ולהנגיש לילדים את המציאות המורכבת שבסרטן או במוות של בן משפחה קרוב. אירית מספרת על האחות האהובה שאיבדה: "ענתי היא האחות השלישית מבין ארבעה אחים. גדלנו בכפר סבא והיא למדה בתיכון כצנלסון בעיר. היא הייתה גאונה במתמטיקה ולימדה סטודנטים באוניברסיטה את מקצועות הכלכלה. היא הייתה פעילה ב"לנדמרק" ישראל ואף עבדה שם כמדריכה בכירה עד שחלתה. לפני מותה היא גרה בתל אביב ובדיוק התכוונה להתמסד ולהביא ילדים לעולם".

ענת פלג, צילום פרטי

ענת פלג, צילום פרטי

מתי המחלה אובחנה אצל ענת?

"לפני שלוש שנים היא אובחנה עם לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML), בשילוב עוד סרטן דם נדיר (SM), שמסווג כ"מחלה יתומה". כמה חודשים לפני האבחנה היא רזתה מאוד, נחלשה, איבדה תיאבון והתקשתה לעמוד וללכת. היא עברה לגור עם אמי בכפר סבא ומיום ליום הצטמקה ודעכה. היא עברה סדרת בדיקות וככל שעבר הזמן והגיעו התוצאות, הבנו שענתי חולה בסרטן הדם. לוקמיה חריפה היא מחלה מאוד קשה. הדם הוא נוזל החיים ובמחלה הזו מפעל הייצור של כדוריות הדם נפגע, המערכת החיסונית מושבתת והגוף כתוצאה מכך קורס לתוך עצמו. לצערי, אחרי שנלחמה כמו גיבורה במשך שני וחצי היא נפטרה מסיבוכים של הטיפול".

עד כמה ענת הייתה מעורבת ברעיון כתיבת הספר?

"דיברנו על הרצון להוציא ספר ילדים במהלך כל המחלה ובמיוחד בימיה האחרונים, למרות שלקראת הסוף היה ברור גם לה שהמצב מסתבך. היא שכבה במיטתה וניהלה מחברת אישית בה רשמה משימות להמשך הדרך. בין יתר המשימות שרשמה הייתה המשימה: "לכתוב ספר ילדים עם אירית על סרטן". למרות שלא היו לה ילדים, היה חשוב לה לשתף ילדים והורים בתובנות ובפחדים שלה מהסרטן. לאורך התהליך הרגשתי אותה צועדת לצדי ואני חושבת שהיא מאוד גאה בי. באמת שאני ממש מרגישה את זה".

אירית פלג ברנבליט והספר שהוציאה, צילום פרטי

אירית פלג ברנבליט והספר שהוציאה, צילום פרטי

על מה עלילת הספר ולמי הספר מיועד?

"עלילת הספר בקצרה היא כזאת: כשיואב חוזר מבית הספר, הוא רואה את אימא שלו בוכה ומתעוררים בו פחד וחשש. כשהיא נכנסת אליו לחדר, היא מספרת לו שדוד אדם חולה בסרטן. יואב לא כל כך מבין מה זה אומר "להיות חולה בסרטן". הוא יוצא לחפש תשובות לשאלות שמעסיקות אותו ומוצא אותן אצל ד"ר ברגר, רופא הילדים שלו, שטוען שחברוּת ותמיכה הן התרופות הטובות ביותר לכל מצב קשה. הספר מיועד לכל מי שמתמודד עם מחלת סרטן במשפחה. הוא פונה לגילאי 5-120. אמנם הוא מכוון, כתוב ומאויר לילדים, אבל קצת כמו כל ספר ילדים עם מסר חזק, הוא מתאים לכל גיל. המספרים העצומים של חולי הסרטן ושל המעגל הקרוב אליהם שרק גדלים עם השנים, מצביעים על הצורך בהנגשת חולי של בן משפחה קרוב לילדים ולאנשים בוגרים. צריך לזכור כי על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בכל חודש מתגלים בישראל כ-2,750 חולי סרטן חדשים".

ספרי על תהליך כתיבת הספר.

"תהליך הכתיבה היה לי טבעי. אני באה מתחום הכתיבה ולצערי את התוכן היה לי מ"החיים עצמם". כמה חודשים אחרי מותה של ענתי, התיישבתי לכתוב. מדובר בתהליך ארוך ומרפא, שדומה קצת ללידה והחלק הכי משמעותי בו, אחרי המילים עצמם, הוא שילוב האיורים המתאימים. המאיירת אריאל עיני עשתה עבודה מופלאה והוא שמח, צבעוני, עשיר ומלא בחיים, למרות שהוא מדבר על נושא קשוח".

מה המסר שרצית להעביר בספר?

"מהרגע שאובחנה, אנחנו המשפחה לא עזבנו אותה לשנייה. כולנו עצרנו את הפעילות השוטפת של חיינו והתמקדנו רק בהבראתה והצלת חייה. הרבה פעמים זה הרגיש שאנחנו מאריכים את חייה או לפחות מקלים על סבלה, על ידי ההתמסרות הטוטאלית שלנו. כמובן שהיה לזה גם מחיר אישי. אחרי ימים שלמים בהם הייתי יושבת ליד מיטתה בבית החולים, הייתי מגיעה הביתה כשעיני נפוחות מבכי. אי אפשר היה להסתיר, הילדים שלי ישר הבינו שמשהו רע קורה. העדפתי לשתף אותם בהתאם לגילם, בין היתר על מנת לא להסתיר, לומר את האמת ולמצוא דרכים יעילות להתמודד. המסר העיקרי שרציתי להעביר הוא שלאהבה, משפחה וחברים בתקופת המחלה יש משקל חיובי משמעותי שגורם להארכת חיים והצלתם כי אהבת אמת היא תרופה".

# את הספר ניתן לרכוש בחנות המקוונת של ספרי ניב.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר