קווין רובין, אשתו דניאלה ובנם קיי (מימין למעלה). צילום פרטי, ליהיא גרינר, בעלה יוסי צבר ושלושת ילדיהם, צילום אנדה יוהל, (מימין למטה) יולי מאנה, ברק לביא וילדיהם, צילום פרטי
קווין רובין, אשתו דניאלה ובנם קיי (מימין למעלה). צילום פרטי, ליהיא גרינר, בעלה יוסי צבר ושלושת ילדיהם, צילום אנדה יוהל, (מימין למטה) יולי מאנה, ברק לביא וילדיהם, צילום פרטי

המסורת, הפוליטיקה והאוכל: ליהיא גרינר, יולי מאנה וקווין רובין מספרים על פסח שלהם

הערב נחגוג את ליל הסדר המסורתי, ורגע לפני שזה קורה יצאנו לברר אצל מספר ידועניות וידוענים מהו עבורם חג הפסח, כיצד ועם מי יחגגו והאם הנושא הבוער במדינה יהיה גם הוא על שולחן החג

פורסם בתאריך: 5.4.23 08:08

בצל המחלוקת הגדולה סביב הרפורמה המשפטית והקרע הגדול בעם, ליל הסדר ייחגג הערב בישראל כמיטב המסורת ויהיה הזדמנות טובה לאחדות, אפילו לכמה שעות. רגע לפני שכולנו יושבים סביב שולחן הסדר, מברכים, קוראים בהגדה וכמובן אוכלים, בדקנו עם כמה ידועניות  וידוענים מהאזור מה זה בשבילם חג הפסח, כיצד ועם מי יחגגו והאם הנושא הבוער במדינה יהיה גם הוא על שולחן החג.

ליהיא גרינר ויוסי צבר: "אימצתי את המנהג הפרסי שמרביצים אחד לשני עם בצל ירוק כששרים דיינו"

ליהיא גרינר מפתח תקוה, ידוענית ומשפיענית, נשואה ליוסי צבר ואמא לשלושה, מספרת על זיכרונות הילדות שלה מסדר פסח: "לאורך כל שנות הילדות והנעורים שלי גרתי בלוס אנג'לס. תמיד היינו עושים את סדר פסח כל המשפחה ביחד עם משפחות נוספות. הקפדנו מאוד על הסדר, ממש על קוצו של יוד. לקחנו מאוד ברצינות והיינו קוראים את ההגדה עד הסוף והקפדנו על כל המנהגים וכמובן שמרנו על כשרות מלאה".

ובארץ?

"בארץ אני תמיד עושה את הסדר עם המשפה של בעלי. פה זה קצת יותר חפיף, למשל לא אנחנו לא תמיד קוראים בהגדה עד הסוף".

ליהיא גרינר, בעלה יוסי צבר ושלושת ילדיהם, צילום אנדה יוהל

ליהיא גרינר, בעלה יוסי צבר ושלושת ילדיהם, צילום אנדה יוהל

איך תחגגו השנה?
"השנה אני מארחת ונהיה 20 איש. אני מזמינה קייטרינג כי אין לי זמן וכוח לבשל בעצמי וזה יוצא אותו דבר מבחינת המחיר אם לוקחים בחשבון גם את כל הזמן שאני צריכה להוציא על קניות וכל הבלגן במטבח. יכול להיות שאת המאכלים של הברכות אני אכין בעצמי ואולי גם מרק קניידלך. בחול המועד עצמו אני אמנם עובדת, יש לי צילומים, אבל הילדים בבית ואנחנו גם מטיילים איתם ברחבי הארץ. אנחנו גם אוכלים הרבה על האש ומבקרים בעלי זהב, היכן שחמותי גרה. חוץ מזה, כמו כל שנה, יש מפגש שנתי של טריפוליטאים מכל רחבי הארץ ליד קרית גת. בעלי הוא טריפוליטאי ואנחנו אף פעם לא מוותרים על המפגש השנתי הזה, אליו מגיעים כמובן גם כל הצד הטריפוליטאי של המשפחה".

יש לכם מנהג מיוחד בליל הסדר?
"אני אימצתי את המנהג הפרסי שבו מרביצים אחד לשני עם בצלים ירוקים כששרים את דיינו. הכנסתי את זה למשפחה וכולם התאהבו. זה ממש כיף ואנחנו מקפידים לעשות את זה. מבחינת אפיקומן, אצלנו מקובל לתת כסף, מאה שקלים, לילד שמוצא את האפיקומן. זה אומר שיהיו הרבה צרחות ובכי של מי שלא מצא, אבל גם ככה הם צורחים ובוכים, אז זה בסדר".

מה ההשפעה שלך על התפריט של שולחן הסדר?
"פסח אצלנו זה לגמרי חג אשכנזי עם כל האוכל האשכנזי, כמו גפילטע פיש וקניידלך. זו ממש האווירה של החג. חוץ מזה, אני גם שומרת בקטע דיאטטי, כך שהמצות אצלנו מקמח כוסמין וגם הקניידלך מקמח כוסמין".

יש חשש שהוויכוחים סביב הרפורמה יפגעו השנה באווירה של ליל הסדר אצלכם במשפחה?
"אני לא מכירה אנשים שתומכים ברפורמה. אצלי במשפחה ובכל הסביבה הקרובה שלי, אף אחד לא תומך ברפורמה. כולנו באותו ראש, כך שאין שום בעיה כזו. אין שום סיכוי שזה יפריע ויעלה במהלך החג".

ולסיום מה תרצי לאחל?
"שיהיה חג שמח וכשר, שלום בית ובעיקר בריאות לכולם".

יולי מאנה וברק לביא: "פסח הוא החג האהוב עליי. יש לי התרגשות עם בוא האביב"

יולי מאנה מהרצליה, יזמית מותג האיפור "יולי מאנה קוסמטיקס" ומובילת דעת קהל ברשתות החברתיות, ובעלה ברק לביא, קפטן קבוצת הכדורגל מכבי הרצליה, יחגגו השנה את ליל הסדר, כמו כל שנה, אצל הוריו של ברק בהרצליה. צמודים אליהם יהיו כמובן שלושת ילדיהם: סאן, ריף ומילה.

רגע לפני כניסת החג הם שיתפו אותנו בחוויות וזיכרונות מחג הפסח בילדותם. יולי: "אני זוכרת שהיינו נוסעים כל שנה באופן קבוע לאילת וחוגגים שם את ליל הסדר. כל משפחת מאנה המורחבת, דודים, בני דודים וסבא שלי ז"ל". ברק נזכר: "מדי שנה היינו חוגגים באופן קבוע את חג הפסח אצל סבא שלי, ברכני לביא ז"ל בנווה ישראל, יחד עם המשפחה של אבא שלי, היינו מקפידים מאוד על הברכות בשולחן החג אבל אין מצב שהיינו מסיימים את ההגדה".

יולי מאנה, ברק לביא וילדיהם בליל הסדר אשתקד. צילום פרטי

יולי מאנה, ברק לביא וילדיהם בליל הסדר אשתקד. צילום פרטי

מהו עבורכם חג הפסח?
ברק: "חג הפסח בשבילי הוא החג שגורם לי להתחזק מדי שנה ולהתחבר לשורשים שלי, להתקרב לקב"ה באמונה שלמה על הניסים שעשה ועושה לעם שלנו. כך אני מחנך את ילדיי ומלמד אותם כל שנה את סיפור יציאת מצריים. חשוב לי מאוד לחבר אותם ליהדות שלנו ולחגים".

יולי: "פסח הוא החג האהוב עליי. יש לי התרגשות עם בוא האביב שמגיע ועוברים לבגדים קצרים, שהיום מתארך, ממש כיף גדול. אפשר לצאת לטייל עם הילדים וליהנות מהם בחופש".

איפה ועם מי תחגגו את ליל הסדר השנה?
ברק: "נחגוג השנה אצל ההורים היקרים שלי, כמובן שנקפיד על הברכות בשולחן ועל ההגדה. נחגוג עם המשפחה הקרובה".

יש תכניות מיוחדות לימי החג?
ברק: "אני מתכנן ב"ה להעלות את הקבוצה שלי לליגה הלאומית ואחר כך נוכל להתפנות לטיולים. כרגע כל התוכניות נמצאות ב"הולד" עד להשלמת המשימה". יולי: "הכל תלוי בלו"ז של ברק עם הכדורגל. כרגע אין לו חופש, כשיצא לפגרה נתכנן לנו טיול".

וכמובן שאי אפשר להימנע מהשאלה כיצד המצב בארץ ישפיע על האווירה בשולחן הסדר שלהם. שניהם מסבירים שלא ייתנו לפוליטיקה להרוס להם את החג. ברק: "החלטתי לא לבחור צד ברפורמה כי בכל מקרה זה לא ישנה דבר. ההחלטות בסופו של דבר הם בידי הממשלה ואכבד כל החלטה. אצלנו בשולחן חג כל אחד יכול לדבר חופשי על מה שבא לו. גם על הרפורמה, להתווכח, לריב אבל זה לא יכול להגיע למצב קיצוני, אנחנו לא שם".

יולי: "לצערי, היה לי כבר ויכוח לא נעים עם חברה מאוד קרובה בגלל המצב במדינה ולכן החלטתי להפסיק לדבר על פוליטיקה ויותר להתרכז באהבת חינם ולאחות את הקרע שנוצר בעם, לנסות לקרב בין לבבית כמה שיותר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


קווין ודניאלה רובין: "אין סיכוי בעולם שנריב על פוליטיקה, בטח לא בליל הסדר"

עבור קווין רובין מכפר סבא, שחקן ויוצר תוכן, ואשתו דניאלה, יהיה זה חג פסח ראשון כהורים לאחר שלפני שלושה חודשים נולד בנם הבכור, קיי. קווין מספר על פסח בילדותו: "כילד אני זוכר בעיקר את החיפוש אחר האפיקומן, בעיקר בשל העובדה שאני מאוד תחרותי ותמיד רציתי להיות הראשון שמוצא אותו. אמא שלי מספרת שבאותו יום הייתי קם כמו לקרב. היא הייתה מחביאה את האפיקומן ואני הייתי מנסה למצוא אותו כבר לפני ליל הסדר. בודק בשירותים, בארונות, הופך את המיטות".

מה זה פסח עבורך?
"פסח עבורי זה חג שמחבר את כל המשפחה ביחד ומי שמכיר אותי יודע שהמשפחה זה הדבר שהכי חשוב לי בחיים".

קווין רובין עם אשתו דניאלה ובנם קיי. צילום פרטי

קווין רובין עם אשתו דניאלה ובנם קיי. צילום פרטי

איפה תחגגו השנה ובחברת מי?
"כמו כל שנה, אצל הוריי בכפר סבא. בליל הסדר אנחנו מגיעים כבר משעות הצהריים. אחי הגדול שון, אח שלי ריי שלומד בצפון, אנחנו וכמובן אחותי הקטנה קים שעדיין גרה עם ההורים. השנה החגיגה גדולה יותר כי יש גם נכדים אז יהיה יותר שמח. אנחנו מקפידים לקרוא את כל ההגדה וכמובן לשיר ולצחוק המון".

כשחקן אתה לוקח פיקוד על החלק האמנותי?
"לא, ממש לא. כשאני עם המשפחה אני נטו איתם ולא מחפש לגנוב את ההצגה. לכל אחד יש את החלק שלו בקריאת ההגדה".

המצב הפוליטי ייכנס לליל הסדר שלכם?
"היום כבר בני נוער מדברים על פוליטיקה אז אי אפשר לברוח מזה. מאמין שזה יעלה גם בליל הסדר שלנו, בעיקר מצד אבא שלי, וכולנו נגיד לו כן, כן, כן ונמשיך הלאה. אין סיכוי בעולם שנריב על פוליטיקה, בטח לא בליל הסדר".

מה אתם מתכננים לימי החג?
"אני מופיע בחול המועד שנמשך בסך הכל יומיים. ביום ראשון אני מופיע באשדוד וביפו וביום שני בקרית מוצקין. משתדל תמיד להיות עסוק, גם בפסח".

לקווין יש גם טיפ קטן לאוהבי המצות: "אני ממליץ על דרך אחרת למי שאוהב מצה רטובה. רוב האנשים מרטיבים מצה למספר דקות, אבל הדרך הטעימה יותר לדעתי היא להרטיב חבילת מצות, לעטוף אותה ללילה שלם ולאחר מכן לחלק לקבוצות קטנות של כמה מצות ביחד וכמובן למרוח שוקולד וליהנות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר