תלמיד ותלמידה בחטיבת בר לב בכפר סבא מצולמים במכנסיים קצרים, במסגרת מחאת תלמידות החטיבה
תלמיד ותלמידה בחטיבת בר לב בכפר סבא מצולמים במכנסיים קצרים, במסגרת מחאת תלמידות החטיבה

טרור המכנסיים הגיע לאזור השרון | הטור של חנה בית הלחמי

המרחק בין הטרדה מינית לאכיפת חוקי צניעות בבתי הספר במסווה של "קוד לבוש" - קצר. ולבנות המוחות אני אומרת:  אתן צודקות, אתן אמיצות ואתן לא לבד

פורסם בתאריך: 13.6.18 12:49

ושוב עולים המכנסיים לכותרות. לא כאביזר אופנתי, אלא כאמצעי להפעיל יחס סקסיסטי דוחה ומשפיל על נערות צעירות. ומידי מי? מידי שר החינוך, מוריו ומורותיו. למדוד אורך, למשל. ה"טקס" הזה, בו נעוצות באופן לא צנוע כל העיניים בגופה של נערה כדי לבחון אם היא "צנועה" מספיק כדי להשתתף כשווה בזכות יסוד אזרחית שלה – לימודים בבית הספר. לרוב, חצי מטר ממנה יושב נער עם מכנסי ספורט מזעריים, כשאבריו המוצנעים גולשים מהם החוצה לעין כל, עטופים אמנם בתחתוני בוקסר אופנתיים, אולם לא משאירים הרבה מקום לדמיון. כי מה שמותר לבנים, אסור לבנות. הוא, החשוף באופן מביך, מתבונן ברגליה של הנערה הנמדדת על ידי מוריה, במקום שידרשו גם ממנו להגיע לבוש במונח המכובס: "קוד לבוש".

יהיו כאלו שיקראו לתופעה האנושית המכוערת הזו של מדידת גופן ולבושן של בנות "הדתה". אני קוראת לזה טרור מיזוגני (מיזוגניה – שנאת נשים) נגד נשים ונערות. ניתן לראות בכך גם נקודת מבט מערכתית פדופילית וחולנית, המוטמעת חזק בתרבות וגולשת מעת לעת מעבר למתחמים בהם כבר מזמן נתנו לה לגיטימציה נרחבת – בתי הספר הדתיים.

תארו לעצמכם/ן שאתם/ן מסתובבים/ות עם הבת שלכם/ן ברחוב, וגבר זר עוצר אותה ומתחיל לנעוץ מבטים, להעיר הערות על גופה לגעת לה ברגליים. או אפילו אישה זרה. הייתם/ן מאבדים/ות מן הסתם את הנימוסים הטובים ומכניסים לפוגע/ת סנוקרת ראויה. לא? אז עכשיו קחו את הסצנה הזו לבית הספר. זו המשמעות העיקרית של טרור המכנסיים הפושה במקומותינו לאחרונה: בין הטרדה מינית לבין מעשים מגונים מצד מערכת החינוך כלפי בנותינו. כשאנחנו עסוקים/ות בסוגיה המוצדקת של חשש מעברייני מין בבתי הספר, אנחנו שוכחים שמתחת לרדאר – כל מדידת מכנסיים מטרידה כזו יכולה הייתה, בסיטואציה אחרת, להביא לשלילתה של תעודת היושר הנדרשת לעתים לעיסוק בהוראה. אז יש לי שאלה למורות ולמורים: זה מי שאתם/ן רוצות/ים להיות?

גם באיזור השרון החופשי מתחילים לבצבץ בזמן האחרון מאפיינים מעוררי דאגה של "סיפורה של שפחה": הגזע העליון והשולט בחטיבת ביניים כלשהי הם המורות והמורים. הנשים המכוסות והנשלטות הן הנערות, הנדרשות ללבוש מכנסיים "מתחת לברך", ונמדדות בעיניים לחות על ידי מי שאמורים "להשליט סדר". הנערות מורדות, ואז יש סנקציה, עונש. והבנים? מאווררים את אבריהם הפרטיים ברשות הרבים, כי בתודעה העמוקה של המערכת השוביניסטית בה הם גדלים – המעבר של האוויר הצח על גופם חיוני לשימור מעמדו החופשי של הגבר הישן בתקופה החדשה. עברנו 250 שנות פמיניזם כדי להגיע לנקודת ההתחלה. רב ידוע הסביר השבוע בתקשורת, בפדופילית שוטפת, שילדות בנות שלוש יש להצניע מחמת הפיתוי, והרחק מעולמו הפסאודו-הלכתי, מודדים/ות מורים ומורות חילוניים/ות את אורך מכנסיהן של בנות שלוש עשרה – מאותה סיבה בדיוק.

זה מסוג הדברים שגורמים לי לתפוס את הראש ולשאול את עצמי – מאיפה צמחה ההזיה הזו, שרואה בנערות בנות 13-12 אובייקט מיני עבור מוריהן והבנים (המעורטלים למחצה) בבית הספר?  ומי ההורים לבנות או לבנים, שמוכנים לאפשר יחס כזה לבנותיהם/ן, או מיסגור בניהם/ן כחיות-יער חסרות שליטה שלא עומדים בברך חשופה של נערה בכיתתם? וניחא, לו הפיאסקו הזה היה אפקטיבי. רק שכבר למדנו מזמן, שככל שעוטפים נשים יותר, כך מתרבים הריונות הנעורים והפגיעות המיניות. כי לעטוף נשים ולערטל אותן זה אותו דבר בדיוק: להפוך אותן מגיל צעיר לאביזר מין ולראות בהן גוף ולא שכל. לעסוק בירכיים שלהן ולא בכישוריהן במדעים. כל זאת כשירות לתרבות הגברית, המנסה כך, באופן פאתטי למדי, לשמר את הפריבילגיות שלה. זכרו, שמי שמאפשרים/ות התנהלות כזו, רואים/ות בגוף הפרטי של הבת שלכם/ן את אחת מהפריבילגיות הללו.

 

כדי לא להתבלבל, רק אדגיש שקוד לבוש לכשעצמו, הוא דבר מבורך. במקומות בעולם בהם הוא מוקפד, הסוגיה איננה "צניעות", כי אם אחידות, המייצרת מכובדות. הבנים באים במכנסיים קצרים ואחידים, והבנות בחצאית קצרה ואחידה. מי ישמע – בנים ובנות כפופים לאותו קוד לבוש ולא מתנפלים זה על זו בתאווה בלתי נשלטת, הפוגעת להם בריכוז האקדמי, רק כי ראו ברך חשופה!

נודע לי בזעזוע, שיש חטיבה חילונית באזור השרון, בה גיבו ההורים את ההנהלה במקום את בנותיהם. זו לא פחות מבגידה בבנות, בעיני. מערכת שלמה על ארגוניה, מעמידה חומה בינן לבין הזכות הבסיסית שלהן על גופן, זכות שאותה מערכת מעניקה בנדיבות לבנים. הורים, תגבו את הבנות שלכם/ן במאבקן להשתחרר מהעין החודרת לגופן בשם ה"חינוך" ובמאבקן לקוד לבוש שוויוני לבנים ובנות. המאבק שלהן צודק ונכון. ולבנות אני אומרת: אתן צודקות, אתן אמיצות ואתן לא לבד.

 

חנה בית הלחמי

חנה בית הלחמי היא יועצת אסטרטגית, פעילה קהילתית וחברתית, מנחה ומאמנת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא יאמן שבמדינה שטוענת למודרניות ותמיד משווה את צמה למערב היא כל כך אפלה וחשוכה כבוד לבנות!!!!!!!! אכזבה עעעעצומה לבנים ולאבות שלא יוצאים למחאה יחד

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר