מיצג שימי לב צילום חנה מוסקוביץ' גרטנברג
מיצג שימי לב צילום חנה מוסקוביץ' גרטנברג

אל תהיו גיבורות מתות | הטור של חנה בית הלחמי

לנו, הנשים, יש הרגל הרע של לשים את עצמנו אחרונות בסדר העדיפויות. יש מקרים שזה עלול לעלות לנו בחיים

פורסם בתאריך: 5.12.19 12:27

השבוע הושק על ידי המרכז לבריאות לב האישה בבית החולים הדסה בירושלים, קמפיין ארצי להעלאת המודעות למחלות לב בקרב נשים. הקמפיין שחיכינו לו, קמפיין מציל חיים במלוא מובן המילה. כבר לפני שנים נחשפתי להטייה המגדרית המזעזעת בכל תחומי הרפואה. הרוב המכריע של הניסויים הקליניים מבוצעים למשל על גברים. המסקנות, הטיפולים והתרופות הנגזרות מהם, מתאימים למבנה פיזיולוגי והורמונלי שונה לחלוטין מזה של נשים. למעשה, נשים הם הגורם השקוף בהתפתחות הרפואה, ואלמלא קיומן של קבוצות לובי כגון אחת מתשע (סרטן השד) או המכון לבריאות לב האישה, לא היינו יודעות שאנחנו למעשה קרבנות הפטריארכיה גם בתחום שנראה לכאורה ניטרלי.

אז נתחיל מכך שמחלות לב וכלי דם הן גורם התמותה מספר 1 בקרב נשים בעולם. לא סרטן השד או השחלות, אלא לב, בשונה מהאגדה האורבנית לפיה מחלות לב זה "של גברים". ב-2016 מתו בישראל כ-3,600 נשים ממחלות לב וכלי דם, בעיקר בשל העדר מודעות. נשים לא מזהות את התסמינים לאירוע לב ולא מבקשות עזרה רפואית בזמן אמת ובכך מקטינות את הסיכוי שלהן להישאר בחיים.

נשים יקרות וגברים ששומעים אותנו, שימו לב לתסמינים הנפוצים להתקף לב אצל נשים: אי נוחות ולחץ בחזה, כאבים בזרועות ובכתפיים, כאבים בלסת ובגב העליון, קוצר נשימה, צרבת מתמשכת חריגה, חולשה כללית. מי שחשה אחד או יותר מהתסמינים – אל תקחי סיכון ואל תשתהי (כי אנחנו חזקות בלומר "זה כלום" ולהמשיך במטלותינו). חייגי 101 והזמיני אמבולנס. Better Safe than Sorry.

וזה חתיכת Sorry. מתברר ש-11 אחוז מהנשים בישראל הלוקות באירוע לב חסימתי חריף, מתות כחודש אחרי האירוע לעומת רק 3 אחוז מהגברים. נשים מגיעות למיון בממוצע 59 דקות מאוחר יותר מגברים במקרה של אירוע לב, מה שמחמיר את מצבן ואת סיכויי ההחלמה שלהן. מחקרים בקרב ציבורי נשים מראים כי נשים לא מזהות או מכירות את התסמינים לאירוע לב כאשר הן חוות אותם. בסקר שערך המרכז לבריאות לב האישה עלה כי במקרה של אירוע לב, נשים יזמינו לעצמן אמבולנס בסבירות נמוכה יותר מאשר עבור בני המשפחה שלהן. היחס הוא של 75 אחוז הזמנות חירום עבור אחרים, ורק 54 אחוז עבור עצמן. גם סוכרת, עישון ושומנים בדם, גורמי סיכון קלאסיים עבור כולם – משפיעים יותר על הסיכון של נשים ללקות במחלות לב מאשר על גברים.

בשורה התחתונה, החיים המודרניים הביאו לכך שהמחלה המאפיינת גברים "Type A" (וורקוהוליים במתח גבוה) כבר מזמן לא מדלגת עלינו בשום מצב ובשום שלב, רק שאנחנו קשורות בעבותות להרגל הרע של לשים את עצמנו אחרונות בסדר העדיפויות ולהמעיט בחשיבות התסמינים הפיזיים שאנו חוות. אז די עם זה. עדיף לאבד רגע מהחיים בבדיקה מיותרת, מאשר לאבד חיים ברגע. בתי העלמין ברחבי הארץ מלאים בגיבורות מתות, שהגעה בזמן לטיפול רפואי היתה מצילה את חייהן.

שימו לב לקמפיין ושתפו אותו. הוא רץ ברשת תחת ההאשתגים #שימילב ו-#SDG3. עשרות ארגונים ורשויות הצטרפו כבר לקמפיין, ומי שמגיעות/ים לתל אביב בקרוב ימצאו בכיכר רבין לב ענק שעלינו לגשת ולנפח. גשו לשם, ואל תתנו לאוויר לצאת ממנו עד סוף הקמפיין! ושתפו, שתפו שתפו.

שווה גם לגזור את רשימת התסמינים מהרשת ולתלות במקומות העבודה שלכם/ן. מידע בסיסי שמציל חיים. רק בריאות.

איך מנפחים את הלב?
הלייק ❤ באינסטגרם של כל אחת ואחד מכם יזרים אוויר לתוך הלב.
נכנסים לקישור כאן ועושים ❤ לפוסט.
לקריאה נוספת על התסמינים http://www.lev-isha.org/lp/
מוזמנים גם לשתף את הפוסט הנוכחי, ולעזור להציל חיים!
#שימילב #SDG3

חנה בית הלחמי

חנה בית הלחמי היא יועצת אסטרטגית, פעילה קהילתית וחברתית, מנחה ומאמנת, וממנהלות קבוצת חמ"ל הורים לחיילות וחיילים


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר