אילוסטרציה כיתה ריקה
אילוסטרציה כיתה ריקה

"המיצ"ב לא משקף באופן נאמן את מה שקורה בבתי הספר"

הפרלמנט עונה על שאלה אחת בשבוע. והפעם: האם לדעתך יש לבטל את מבחני המיצ"ב, או לערוך בהם שינויים?

פורסם בתאריך: 12.1.19 20:30

יוסי גולן

יוסי גולן. צילום פרטי

יוסי גולן. צילום פרטי

"מיצ"ב פירושו מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית. האמנם? הרשות הארצית למדידה והערכה, עורכת מידי שנה מבחני מיצ"ב חיצוניים בשליש מבתי הספר בכיתות ה' ו-ח' . הבחינה גם מאפשרת ומעודדת בתי ספר שאינם משתתפים במיצ"ב הארצי לקיים מיצ"ב פנימי שנועד להערכה פנים בית ספרית. לכאורה יוזמה ברוכה, שמספקת למנהלי בתי הספר מידע פדגוגי אובייקטיבי על בית הספר, שמשמש את המנהלים לבניית תכנית עבודה עתידית ולשיפור ההוראה בבית הספר. אך משום מה מקצת ממנהלי בתי הספר לקחו את זה באופן אישי לגמרי. כלומר יש בכל שנה ניסיונות להטיה, בדרכים יצירתיות, כדי להאדיר את קרנם של המנהלים ואת בית ספרם. הניסיון של המערכת לשינוי ופגיעה כלפי תלמידים לקויי למידה לא הוגן ולא נכון. לכן, לדעתי צריך לשנות ב־180 מעלות את המיצ"ב או לבטלו לחלוטין". (גולן, תושב רעננה, הוא מנהל פורום תושבים ברעננה).

שלומי חננאל

חננאל שלומי

חננאל שלומי

"מבחן המיצ"ב מתבצע על ידי משרד החינוך וייעודו לבדוק את רמת הישגי התלמיד ביחס לתוכנית הלימודים. עד עתה נערכו מבחנים בתחומים ספציפיים כמו מתמטיקה ולשון. לדעתי, קיימת חובה לשמור על בקרה זו מצד משרד החינוך כך שהתלמידים יוכלו להשתפר. יותר מזה, אני מציע להרחיב את התחומים עליהם נבחנים במבחן המיצ"ב. המבחן צריך להיות תמציתי ולהיערך בשיתוף מכוני מחקר, אשר יטמיעו בו גישות שונות. כמו כן, לדעתי נדרש לערוך מבחן כזה כל חצי שנה, לכל גיל, על פי הרמה הממוצעת והנדרשת בגיל זה. יתכן ונדרש גם לתת ציון לכל תלמיד, כך שהמבחן ישוקלל בתעודה, מה שלא נעשה עד כה". (שלומי, תושב רעננה, הוא הבעלים של בית הקפה "אחוזת הלחם").

קארי פכטר

קארי פכטר. צילום עזרא לוי

קארי פכטר. צילום עזרא לוי

"מטרת המיצ"ב נועדה לסייע למנהלי בתי הספר לראות מה המצב בבית הספר מבחינת נתונים, לפעמים כדי שרמת בית הספר תעודכן. אך המיצ"ב פעמים רבות נעשה באופן מלאכותי, כשלקראת המיצ"ב נפגעים תלמידים חלשים ולא ניגשים כדי למנוע מהמיצ"ב להיות נמוך. לצערי, וכפי שעולה מפניות של הורים רבים, המיצ"ב הפך למטרה, במקום לאמצעי. ולכן רבים כיום מתנגדים לו. אני סבורה שיש לבטל את המיצ"ב. הוא לא משקף באופן נאמן את מה שקורה בבתי הספר, הוא יותר כלי למנהלים כדי שיוכלו להראות בו נתונים כאלה ואחרים באמצעות חיזוק תלמידים חזקים לקראתו, אך במהלך זה התלמידים החלשים נפגעים. בית הספר אמור להשקיע בכל תלמיד ותלמיד ולסייע לחלשים כדי לאפשר לימוד וחינוך לכלל. חברה חזקה זו חברה היודעת להכיל בתוכה את כל התלמידים. עלינו למנוע הפעלת לחץ כנגד המנהלים באמצעים כמו המיצ"ב. יש לחזק את הערך העצמי של התלמידים ולסייע לאלו הזקוקים לכך, ולכן ביטול המיצ"ב לדעתי ימנע פערים בין התלמידים". (פכטר, תושבת רעננה, היא פעילה חברתית).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר