הפגנת העובדים הזרים צילום אורן בן חקון
הפגנת העובדים הזרים צילום אורן בן חקון

“אם הילדים הללו נולדו כאן, הם זכאים להישאר כאן”

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם המדינה צריכה לתת אזרחות לילדי עובדים זרים שנולדו בישראל?

פורסם בתאריך: 2.8.19 09:41

קארי פכטר

קארי פכטר. צילום עזרא לוי

קארי פכטר. צילום עזרא לוי

“זו שאלה של מדיניות וגם שאלה של הלכה. אם השרים והממשלה מוצאים שאין בעיה בהגדלת מספר התושבים במדינה, אז ברור שאין בעיה. בעניין ילדי העובדים הזרים, ישנן דעות לכאן ולכאן. אלה שבעד לאפשר לילדים שנולדו בארץ להישאר, טוענים שהרי ממילא מדובר בעשרות בודדים. אך אחרים יטענו שמדובר בילדים לעובדים זרים שאינם יהודים, והדבר עלול לפגוע במדינה כמדינה יהודית. אני סבורה, שמן האנושיות לאפשר להם להישאר בארץ, אם אכן מדובר על בודדים. יחד עם זאת, אם מדובר על מאות ואף על אלפי ילדים, הרי שזוהי בעיה לא פשוטה. הומניות היא חשובה, ותמיד יש לה מקום להיות חלק מתפיסת עולם, במיוחד בקרב מקבלי ההחלטות. אך יחד עם זאת, הבחינה תמיד צריכה להיעשות לאחר שיקול דעת פרטני. אין להסכים למצב בו אנשים יגיעו ארצה כעובדים, ויחליטו להוליד ילדים בארץ מהסיבה שאצלנו חייהם יהיו קלים יותר. מדובר בסוגייה מורכבת, ויש לאזן בין הצורך של המדינה לבין הצרכים של אותן משפחות. כפי שציינתי, אפשר וצריך, במקרים מיוחדים, לאפשר את השארת הילדים בארץ. למרות זאת, הרי שהמדינה צריכה לזכור גם את האינטרס שלה ושל אזרחיה”. (פכטר, תושבת רעננה, היא פעילה חברתית)

לימור גוטהולץ

עו"ד לימור גוטהולץ

עו"ד לימור גוטהולץ

“סוגיית מעמד ילדי העובדים הזרים שנולדו בישראל, והענקת אזרחות, היא דילמה קשה וסבוכה גם בפן המשפטי וגם בפן האנושי. מדובר באוכלוסייה המורכבת ממבקשי מקלט, עובדים ומסתננים, חלקם חיים ללא מעמד חוקי, וכפועל יוצא מזה ללא זכויות בסיסיות על כל המשתמע מכך. המצב הוא שעל פי חוק ילדי העובדים הזרים אינם זכאים לאזרחות. בעבר היו החלטות שונות שניסו ליצור מנגנון המסדיר את מעמדם באמצעות הענקת מעמד זמני, ולאחר מכן אפשרות הגשת בקשת אזרחות. במישור האנושי לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בילדים שחלקם נולדו בישראל או הגיעו בגיל צעיר מאוד. חלקם אינם זכאים לאזרחות במדינת המוצא של הוריהם, והם חיים במדינה מרבית חייהם. הנושא הוזנח במשך שנים, ואני חושבת שצריך לקבוע מדיניות ברורה בנושא ולבחון את האפשריות העומדות בפני כל אחד להסדרת מעמדו החוקי בהקדם. בבוא היום גם לילדים האלו יהיו ילדים”. (לימור גוטהולץ, תושבת רעננה, היא עורכת דין בתחום האזרחי ומקרקעין)

חננאל שלומי

חננאל שלומי

חננאל שלומי

“כשמביטים על הסוגיה, המדינה צריכה להסתכל על טובת האזרחים, אך גם להתייחס לחוקים ולנורמות של העולם המערבי. מקובל בעולם המערבי ובכלל כי ניתן לתת לתושבי חוץ מעמד של תושב זמני, או מעמד אחר, שיש בו זכויות וחובות כלפי המדינה בה שוהה התושב. אם שואלים לדעתי בסוגיית ילדי העובדים הזרים, צריך לעקוב אחר החוק. אם החוק מאפשר מתן אזרחות לילדים אלו, הם רשאים לקבלה. בפן האישי, אני מאמין שאם הילדים הללו נולדו כאן, הם זכאים להישאר כאן”.(חננאל שלומי, תושב רעננה, הוא הבעלים של בית הקפה 'אחוזת הלחם')

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. קשקוש

    כלומר, הנה לכם מסלול פשוט לקבלת אזרחות ישראלית – כנסו להריון!

    אז למה לא ניתן ככה אזרחות לכל הפלסטינים?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר