בנימין נתניהו ודונאלד טראמפ. צילום AP
בנימין נתניהו ודונאלד טראמפ. צילום AP

מה התושבים חושבים על תכנית המאה? | “הגלגלים החלו לנוע, לא בטוח שיישאר מספיק דלק להגיע”

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט. והפעם, האם תוכנית טראמפ תוביל להסכם שלום או להחרפת הסכסוך?

פורסם בתאריך: 6.2.20 13:30

קארי פכטר

קארי פכטר. צילום: עזרא לוי

קארי פכטר. צילום: עזרא לוי

“בתכניתו של טראמפ יש המון אפשרויות, במיוחד לישראל. ככל הנראה תכניתו של טראמפ תהווה נקודת אל חזור, והפלסטינים יבינו שאין להם ברירה אלא לקבלה. קרוב לוודאי שהתכנית תביא לשלום בכל האזור מפני שמדובר ביוזמה של מעצמה כמו ארצות הברית, אני מאמינה שהמדינות באזור יבינו שאין ברירה ושזו האופציה הטובה ביותר שיכולה להיות. חשוב לציין כי מדינות ערב הסובבות את ישראל אינן מעוניינות בעימות איתה, מדינות כמו מצרים וירדן מעוניינות בשמירת השלום וסוריה כבר לא מהווה איום ואני לא רואה מדוע היא תסייע לפלסטינים. מלבד זאת, מדינות ערביות רבות מקיימות קשרים טובים עם ישראל. ניתן לומר בביטחון שהזמנים השתנו. אין לפלסטינים כוח ורצון להמשיך עם המאבק. לכן אני מאמינה שהתכנית של טראמפ תביא לשלום וליציבות אזורית”. (קארי פכטר, תושבת רעננה, היא פעילה חברתית)

מארי פארי

מארי פארי

מארי פארי

“זהו העיתוי הגרוע ביותר שיכול היה לבחור טראמפ לתוכנית המאה. ברור לכולנו כעת, כי הכוונה איננה ליישם את התוכנית בעיתוי זה, ואם היא תיושם בכלל הכוונה הינה ליישמה לאחר הבחירות. מאוד מוזר בעיניי כיצד יכול היה הנשיא טראמפ לצאת עם תוכנית כה בלתי אפשרית וגם בעיתוי מאוד בעייתי, רגע לפני הבחירות. כפי שמצטייר כיום, המגזר הערבי איננו מוכן לתוכנית של טראמפ והם רואים בצעד זה הסלמה בסכסוך. חלק נרחב מהציבור הערבי ישראלי, רואים את עצמם שייכים לישראל ולא היו רוצים להיות תחת מדינת פלסטין. גם הציבור הישראלי לא בדיוק מבין מה התוכנית כוללת ואילו חלקים שלה ניתן ליישם, ובמיוחד כיצד ניתן היה לפרז שטחים כה גדולים ולהעבירם למדינה פלסטינית מפורזת, ותחת זאת להשאיר אותם שטחים תחת שלטון ישראל. אני מאמינה שזהו חלום, אולי חזון, אשר רק חלקים ממנו יהיה ניתן ליישם. מה שחשוב הוא שהתהליך החל. הגלגלים החלו לנוע, אך לא בטוח שיישאר מספיק דלק כדי להגיע בסופו של יום אל המטרה הסופית”. (פארי, תושבת רעננה, היא בעלת משרד התיווך מארי פארי שירותי נדל"ן).

אבי יוסף

עו"ד אבי יוסף. קרדיט: תמר מלין

“עד תכנית המאה, נקודת הפתיחה של כל תכניות השלום היתה דרישה כלפי ישראל לוויתורים טריטוריאליים, כאשר לאורך השנים, החל מתכנית אוסלו בשנת 1993 ועד לתכנית אולמרט בשנת 2008, היקף הוויתורים שנדרשו גדל מתכנית אחת לקודמתה. מגמה זו, למרבה האירוניה, יצרה עבור הצד הפלסטיני ערך חיובי לזמן ולהעדר הסדר שלום, שכן ניסיון החיים לימד אותם שההסדר הבא יהיה טוב יותר עבורם. תוכנית המאה של טראמפ משנה למעשה את הקונספציה ומחשבת מסלול מחדש בדרך לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. מעתה, לא עוד דרישה להחזרת שטחים ישראלים בתמורה להבטחה לנורמליזציה והכרה פלסטינית עתידית במדינת ישראל, אלא דרישה מקדמית לנורמליזציה והבטחה למדינה פלסטינית בד בבד עם זכות ישראלית לסיפוח שטחים במקום דרישה להחזרתם. לדעתי, בראייה ארוכת טווח, שינוי המשוואה המגולם בתוכנית טראמפ מעלה את הסיכוי שהמסלול החדש יוביל את הצדדים ליעד של פתרון הסכסוך והסכם שלום. מה שבטוח, את זה עוד לא ניסינו”. (אבי יוסף, תושב רעננה, הוא עורך דין, סופר ילדים, פעיל חברתי ומנהל פרויקט עמ"י)


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר