עזריאלי. צילום עזרא לוי
עזריאלי. צילום עזרא לוי

מה חושבים המתמודדים לראשות ולמועצת העיר על חוק המרכולים?

איתן גליק מתנגד לחוק, ניר קריסטל עוד לא גיבש דעה וחיים ברוידא חושב שצריך לכבד כל אדם בדרך חיים שבחר. כל הדעות של המתמודדים וגם מי בחר לא להגיב בנושא

פורסם בתאריך: 26.12.17 08:54

ועדת השרים לחקיקה אישרה בתחילת החודש את חוק המרכולים הנועד לאסור על פתיחת מרכולים בימי מנוחה ברחבי הארץ, למעט בתל אביב. לפי החוק, חוקי העזר המתייחסים לפתיחתם וסגירתם של עסקים בימי המנוחה יהיו טעונים את אישורו של שר הפנים. הסכמת שר הפנים תינתן רק אם פתיחת העסקים בימי המנוחה כפי שמוצע, נדרשת לספק צרכים שהם לדעת שר הפנים, צרכים חיוניים.

החוק שמעורר סערה בקרב הציבור ברחבי הארץ עורר גם שאלות בקרב תושבי רעננה. ברשת החברתית נשאלו שאלות על הסטטוס קוו בעיר והאם החוק הזה ישמור או יהרוס אותו. כדי לענות על התשובה הזו פנינו למי שהודיעו כבר על התמודדותם לראשות ומועצת העיר בבחירות 2018 וניסינו להבין מה דעתם בנושא.

איתן גליק, שהודיע כי יתמודד לראשות העיר בבחירות הקרובות, אומר כי הוא מתנגד לחוק וחושב כי יש לאפשר לכל תושבי העיר לחיות לפי דתם ואמונתם. "אני מתנגד לחוק המרכולים שמעביר את הסמכות לקבוע מה יהיה פתוח בשבת מהעיריות לשר הפנים", אומר גליק,  "אני חושב שמדובר בפגיעה בסטטוס קוו שקיים ברעננה מזה שנים רבות. חברי מועצה וראשי ערים מכירים יותר טוב מכל אחד אחר מה הצביון העירוני של העיר בה הם חיים. המועצה היא הגוף הנבחר המייצג את מגוון האוכלוסיות בעיר. מדוע ששר הפנים, שאינו מכיר את העיר רעננה, יוכל לקבוע מה טוב לתושבי העיר ומה טוב למרחב הציבורי בעיר? ברעננה נקבע שעסקים מכל הסוגים יכולים להיות פתוחים בטבעת העירונית, ולא בתוך שכונות המגורים. אני מאמין שגם רוב התושבים החילוניים בעיר מעריכים את השקט והשלווה של השבת בשכונות, וזאת יחד עם האפשרות ללכת לשתות קפה בארקפה, לקנות בטיב טעם, או ללכת לפאב באיזור התעשיה. מה פתאום ששר הפנים יקבע האם נכון להפעיל את טיב טעם שלא מפריע היום לאף תושב דתי. לתפיסת עולמי יש לשמר את צביונה של העיר ולאפשר לכלל תושביה לחיות בהתאם לדתם, אמונתם, ורצונותיהם, ברוח הסובלנות המאפיינת את העיר מזה שנים רבות".

איתן גליק

איתן גליק

ערן לוי, שהודיע השבוע כי הוא מקים רשימה עצמאית שתרוץ למועצת העיר בבחירות הקרובות גם הוא אינו תומך בחוק. "אינני תומך בחוק המרכולים ובאופן שבו הוצג", אומר לוי, "מדובר בחוק הפוגע בערכים חשובים וגם בחוק יסוד חופש העיסוק.  לצערי, חוקים כאלו גורמים לפילוג רחב יותר בין דתיים לחילוניים. אני מאמין שיש לכבד כל אדם באמונתו ודעתו ומנגד לא לתת יד לכפייה כזו או אחרת במסווה של חוק כזה או דומה לו. המעוניינים לפתוח עסקים בשבת לטובת הציבור החילוני רשאים וזכאים לעשות זאת לפרנסתם וללא כל חשש, כל עוד זה לא נעשה כהתרסה נגד ציבור כזה או אחר. רעננה הנה עיר חילונית לצד תושבים דתיים שחיים יחד בשלווה ובנחת כבר שנים. אנחנו צריכים לשמור על צביון העיר ולא לאפשר לגורמים קיצוניים להכתיב לנו את מדיניות פתיחת העסקים בשבתות ובחגים לטובת תושבי וילדי רעננה".

ערן לוי

ערן לוי

חבר המועצה, חיים ברוידא, שהודיע כי הוא יתמודד על ראשות העיר אמר היום על החוק: "רעננה מסמלת לאורך שנים דוגמא ומופת לדו קיום בין כל המגזרים ועל בסיס חיה ותן לחיות. יש לכבד כל צד בצרכים שלו ובדרך חיים שבחר".

חיים ברוידא. צילום מתוך הפייסבוק

חיים ברוידא

חבר המועצה מטעם האופוזיציה שיתמודד גם הוא על מקום במועצה בבחירות הקרובות אמר: "אני חושב שזה עוד רחוק מרעננה וטרם הספקתי להתעסק בזה. ברגע שזה יהיה רלוונטי יותר אני אשמח להגיב".

ניר קריסטל

ניר קריסטל

יו"ר ועד ההורים רון סגל, שפורסם כי הוא שוקל להתמודד לראשות העירייה אומר: כיו"ר הנהגת ההורים תמיד הובלתי שיתוף וחיי כבוד הדדי של כל הקהילות בעיר. אם אחליט לרוץ לראשות העיר, אפעל ביתר שאת למען חיזוק המגמה הזאת ושמירה על מרקם החיים המכבד האופייני לעיר".

רון סגל

רון סגל

 

 

 

 

 

סגנית וממלאת מקום ראש העירייה, סימה פרי אומרת שהחוק עלול לפגוע במרקם היחסים העדין בין מגזרי האוכלוסיה. "רעננה ידועה מזה עשרות בשנים כעיר מכילה שידעה לשמור בקנאות על הסטטוס קוו, שמאופיין במערכת יחסים מכבדת ששוררת בין כל חלקי האוכלוסייה", אומרת פרי, "על מנת לאפשר לכל מגזרי האוכלוסיה לחיות בשלום זה בצד זה ולהימנע ממחלוקות מיותרות, אימצה העיר את הנוסחה המקובלת, ולפיה עסקים בפאתי העיר ובאזור התעשיה פתוחים בשבת בעוד שבמרכזה העסקים סגורים בשבת. אני סבורה שחקיקת חוק שכזה עלולה חס וחלילה לפגום במרקם היחסים העדין שבין מגזרי האוכלוסיה הללו ומוטב היה שהממשלה תחדל מלהתערב בענייניה הפנימיים של העיר, באמצעות חקיקה חד צדדית שנכפית עליה לטובת מגזר כזה או אחר".
סימה פרי. צילום דני שביט

סימה פרי. צילום דני שביט

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר