בנין יחידת להב 433. צילום ניר קידר
בנין יחידת להב 433. צילום ניר קידר

שוחד והלבנת הון: כתב אישום נגד בכיר במשרד השיכון, תושב העיר, גדי רייבוך

רייבוך, מנהל החטיבה הטכנית במחוז מרכז במשרד הבינוי והשיכון מואשם בכי נטל כספי שוחד, הלביןן הון והשמיט הכנסות בגובה של מליוני שקלים

פורסם בתאריך: 18.1.18 18:05

פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (18.1) כתב אישום נגד גדי רייבוך, תושב רעננה, מנהל החטיבה הטכנית במחוז מרכז במשרד הבינוי והשיכון בגין עבירות שוחד, הלבנת הון, עבירות מס, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הדחת עד ועבירות נוספות. רייבוך נמצא כעת במעצר שהחל ב-20 בדצמבר, והפרקליטות הגישה היום בקשה להמשך מעצר עד תום ההליכים.

במסגרת תפקידו, רייבוך אחראי על מימוש תוכניות השיווק במחוז מרכז, כמו כן על קידום תכניות בניין עיר (תב"ע) במחוז ואישורן. עוד חראי רייבוך על ביצוע והכנת המכרזים, על פיקוח וביצוע עבודות הקבלנים במחוז המרכז ועוד. מכתב האישום עולה כי מהלך התקופה לקח רייבוך שוחד מגורמים שונים, חלקם מפורטים בכתב אישום ומרביתם אינם ידועים.

כתב האישום המיוחס לרייבוך מגולל מסכת הנפרשת על פני מספר שנים, במהלכם נטל ונתן כספי שוחד בגובה של מאות אלפי שקלים, הלבין הון והשמיט הכנסות בגובה של מיליוני שקלים, הטה מכרז ואף הדיח עדים מלמסור הודעות אמת בחקירות המשטרה. לאחר קבלת השוחד נהג רייבוך להפקידו בחשבונות שונים במטרה להסוות את מקור הכספים. חקירת הפרשה התנהלה במשטרת ישראל- יאל"כ להב 433.

לפי כתב האישום, שהוגש בידי עוה"ד אופיר פחימה, עמית לוין ומיכאל סטופ, רייבוך לקח שוחד בגובה עשרות אלפי שקלים מחברה להנדסה אזרחית בעבור בחירתה לביצוע עבודות הנדסיות באתר בנייה בראש העין, פרויקט שעלותו הסתכמה במעל ל- 1,200,000 שקלים. בהמשך,  ובתמורה לסכומי כסף נוספים, חתם רייבוך על חוזי המשך עם החברה תמורת סכומים שנעו בין עשרות למאות אלפי שקלים. רייבוך אף השתתף בוועדת המכרזים המחוזית של המשרד, שדנה בעניין מתן פטור להתקשרות ללא מכרז עם החברה. במקרה אחר, לאחר שגילה עובד המשרד חשבוניות בסכומים גבוהים ביחס לארבעה פרויקטים שאושרו ודווח על כך לרייבוך, הורה לו רייבוך לאשר את החשבוניות "המנופחות" ובכך גרם למשרד לשלם סכום עודף בשיעור של  כ- 100,000 שקלים לקבלנים. עם אישורן של החשבוניות התייצב רייבוך במספר הזדמנויות במשרדו של אותו עובד והניח במגירתו מעטפות עם כסף בתמורה לאישורו את אותן חשבוניות, בעוד שהורה לו לבל ישאל שאלות בנושא זה. בנוסף, רייבוך לקח שוחד בגובה 160,000 שקלים לפחות, והורה למהנדס שתפקידו היה לוודא כי הקבלנים עובדים בהתאם לתוכנית העבודה ומספקים את הכמויות כמתחייב מתנאי המכרז, לפעול במטרה לסייע לקבלנים להפחית בעלויות עבודתם. עוד סייע רייבוך ליועץ חיצוני להבטחת איכות לזכות במרמה בהליך בחירת יועץ למתחמי בניה בראש העין.

רייבוך העביר לקרובתו כסף מזומן בשקלים ובדולרים בסכום השווה ל- 870,000 דולר והיא ביצעה בהוראתו פעולות בכסף אצל נותני שירותי מטבע, תוך הסתרת העובדה שרייבוך הוא הנהנה האמיתי בכסף. במהלך השנים 2016-2010, העביר רייבוך רכוש אסור בגובה של 5,563,957 שקלים במזומן למכריו ולקרובי משפחתו, אשר השיבו את הכספים לחשבונות הבנק שלו, באופן שנחזה להיראות ככסף לגיטימי. פיצול הכסף לחשבונותיו השונים של רייבוך הוביל גם לכך שכספי ההפקדה היו בסכומים שלכאורה אינם מחויבים בדיווח. לאחר ששוחרר רייבוך לראשונה ממעצרו, הנחה שניים מהגורמים אשר הפקידו עבורו כספים בחשבונות שונים כי אם יוזמנו לחקירה במשטרה עליהם למסור בכזב כי הכספים נועדו להשקעה עסקית או להוצאות חתונה, ואכן בהתאם להוראותיו מסרו השניים פרטים כוזבים בחקירתם במשטרה ובכך שיבשו חקירה.

כמו כן, רייבוך לא דיווח על הכנסותיו הנוספות החייבות במס, וכך צבר סכום שלא פוחת מ- 10,608,742 שקלים. בהמשך הסליק את הסכומים בכספת המצויה בבית הרשום על-שם קרובת משפחתו, וכך גם השתמט מדיווח ותשלום מס על הכנסותיו. באותה הכספת נתפסו כ-4 מיליון שקלים במזומן. במסגרת כתב האישום עותרת הפרקליטות לחילוט רכוש הנאשם בהיקף של מעל 16 מיליון שלקים לטובת קופת המדינה.

 

בבקשה להערכת מעצרו עד תם ההליגים נכתב: "המשיב ביצע לכאורה עבירות באופן שיטתי ומניפולטיבי, בהיקף כספי נרחב ולאורך שנים, תוך ניצול מעגל האנשים הקרובים לו, ומכאן שהמסוכנות הנשקפת מהמשיב הנה גבוהה. מעשיו של המשיב, כפי שפורט בכתב האישום, מלמדים כי המשיב, אשר הנו עובד ציבור בכיר, ביצע עבירות על טוהר המידות ועבירות שחיתות שלטונית. כלל נתונים אלה, יחד עם העובדה שהמשיב הרהיב עוז והדיח עדים בחקירתם – מעידים כאלף עדים כי מורא החוק אינו חל על המשיב והוא מבטא זלזול בוטה ברשויות אכיפת החוק. מכאן, שלא ניתן לתת כל אמון במשיב זה".

עו"ד עופר רחמני, ממשרד אודי ברזילי, ועו"ד יוסי פריינטי, סנגוריו של רייבוך, מסרו בתגובה לכתב האישום: "החקירה הגלויה (לאחר חודשים של חקירה סמויה) החלה כאשר לה"ב 433-יאל"כ הציגו בפני בתי המשפט שדנו במעצר עבירות על טוהר המידות בסכומים אסטרונומיים של עשרות מיליוני שקלים. בהמשך הלכה והצטמצמה היריעה הכלכלית עוד ועוד, כאשר בסופו של יום אנחנו ניצבים בפני כתב אישום, שמתייחס ל-4 אירועים של עבירות על טוהר המידות – והם בסכומים נמוכים מאוד, כאשר לכולם יש למרשנו הסבר טוב ומניח את הדעת. לא בכדי כתב האישום משתרע על פני 14 עמודים, במכוון. את כל העובדות ניתן היה לסכם בשני עמודים. ליבת כתב האישום מתייחסת לעבירות בהיקף של בין 200 ל-300 אלף שקל.

בהשוואה להיקף הכלכלי של החשדות שהציגה המשטרה בתחילת הליכי המעצר מדובר בסכומים מזעריים. אולם, כדי לייצר כתב אישום והליך הלבנת הון בסכומים של מיליונים, ללא בסיס ראייתי, מתעלמת הפרקליטות מהסבריו המוצקים של מרשינו, באשר להון שצבר בכל מהלך חייו, כמו גם הון משחתי שעבר אליו. במקביל, פתחה המדינה, כנגדו גם בהליך שומה אזרחי, בעל סכומים מופרכים, גם שם דרשה תפיסה מכוח ס' 194 לפקודת מס הכנסה, תוך התעלמות מוחלטת מהדין הדורש השוואת הצהרות הון.

להבנתנו, זאת דוגמא הממחישה כיצד יכולה מערכת האכיפה, על זרועותיה השונים, להתיש אדם ולגרוס אותו עד דק גם ללא בסיס. אני מצפה מכל אחד מהקוראים שיחשוב איך הוא היה מתגונן מול הליך רב זרועות המערב כמה רשויות במקביל, אשר מצייר אותו בצורה מעוותת מאוד ומתעלם מכל ההישגים הכלכליים של אדם ובני משפחתו לאורך עשרות רבות של שנים, ומייחס את כל ההון המשפחתי ל"שנות שומה" ספורות, בלבד. כל זה, כאשר כל המשאבים של האיש מוקפאים ונמנעת ממנו הגנה משפטית ראויה. ישאל השואל האם זוהי התנהלות דמוקרטית הוגנת. אנו סומכים על ביהמ"ש שיאפשר למרשנו להציג את העובדות לאשורן וידחה את עמדתן התלושה והמגמתית של רשויות האכיפה, כפי שעשה רק השבוע, כבוד בית המשפט העליון, שדחה את בקשת המדינה להמשך מעצר ושחרר את מרשנו לביתו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר