משמאל מיכאל וולף ויוסף סאלאמה צילום עזרא לוי
משמאל מיכאל וולף ויוסף סאלאמה צילום עזרא לוי

"ילדים שבצרפת היו מצטיינים הולכים לאיבוד במערכת החינוך ברעננה"

ארבעה תושבי העיר, עולים חדשים מצרפת, יתמודדו בבחירות הקרובות למועצת העיר. בראיון ראשון הם מספרים על הקשיים של העולים בעיר ועל מאבקם לקבל את כל הזכויות המגיעות להם

פורסם בתאריך: 17.3.18 18:22

לפני מספר חודשים קיבל ד"ר מיכאל וולף (41), רופא ילדים מרעננה, טלפון מעורך דין יום טוב כלפון, אחד ממקימי תנועת "עלינו" הארצית ובו ביקש ממנו להקים רשימה שתרוץ למועצת העיר רעננה ותקדם את צרכי העולים החדשים מצרפת. וולף, שכבר התחבט בעבר האם לרוץ לפוליטיקה המוניציפאלית הסכים מיד להצעתו של עו"ד כלפון ופנה לחבריו הרעננים שיצטרפו אליו.
וולף עלה לפני 12 שנה מצרפת לרעננה ולרשימה שתרוץ למועצה הוא צירף את יוסף סאלמה (41), גרפיקאי המעביר שיעורים באולפן הכנה לגיור, שעלה מספר לרעננה עם משפחתו לפני כחמש שנים. את דודו טיבי, רופא שיניים שעלה לפני לארץ לפני כארבע שנים ורייצ'ל טויטו, עוזרת מנכ"ל, שעלתה לפני 17 שנה לרעננה.

את תנועת "עלינו" הארצית הקים עו"ד יום טוב כלפון יחד עם אריה אביטבול שעובד עבור הסוכנות היהודית בירושלים ולשעבר שליח הסוכנות היהודית בצרפת. הם הקימו את התנועה במטרה לחפש נציגים של עולים חדשים בערים בארץ בהן יש כמות גדולה של עולים חדשים. למעט רעננה, נציגים של התנועה נמצאים גם בירושלים, נתניה, גבעת שמואל, תל אביב, אשדוד ואשקלון.

ד"ר וולף: "יום אחד קיבלתי שיחת טלפון מעו"ד כלפון שהציג את עצמו וציין שראה אותי בשדולה של דוברי הצרפתית בכנסת. הוא הסביר שהם התחילו לחפש אנשים שיש להם כוח לבנות רשימה שתרוץ למועצת העיר ברעננה וחשבו עליי. אמרתי לו שאני בעניין של פוליטיקה, ושאפילו חשבתי לפני שהוא פנה אליי לבנות משהו כזה בעצמי. אחר כך פניתי לחברי לתנועה ברעננה אותם הכרתי בזכות עבודתם עם עולים מצרפת. את דוד טיבי הכרתי דרך המלחמה שלו בהכרות תעודות של רופאי שיניים שהגיעו מחו"ל, בכנסת. לפני כשנתיים הוא הצליח לחוקק חוק שכל רופא שיניים מכל העולם שעבד יותר מחמש שנים בחו"ל יקבל את האישור עבודה מבלי לעבור מבחן בארץ. את יוסף סאלמה הכרתי דרך ההשקעה שלו עבור האוכלוסייה מדרום אמריקה. בעצם בתוך הפעילות של קהילת דוברי ספרדית ברעננה, כשעולים מגיעים הוא עוזר להם למצוא דירה, רהיטים, עוזר עם כל התהליכים הבירוקרטים. יש עולים שמיגעים בסטטוס קצת בעייתי כי בחלק ממדינות דרום אמריקה עשו גיור שהוא לא מוכר בארץ. ואת רייצ'ל הכרתי כי הייתי רופא הילדים שלה וראיתי את כל מה שהיא עושה למען העולים החדשים.

משמאל מיכאל וולף ויוסף סאלאמה צילום עזרא לוי

משמאל מיכאל וולף ויוסף סאלאמה. צילום: עזרא לוי

לפי וולף תנועת העולים ברעננה תנסה להיכנס למועצת העיר כדי לעזור לעולים חדשים בעיר, ולא רק לצרפתים. "אנחנו רוצים להיות הנציגים של העולים בתוך המועצה כי אין נציגות כזו כיום", הוא אומר.
סאלמה: "הנושאים המרכזיים של התנועה הינם קליטת עלייה וחינוך. המטרה שלנו היא לעזור לילדים שמגיעים מחו"ל וצריכים להיכנס למערכת החינוך ברעננה. אנחנו רוצים לדאוג שהם יוכלו להיקלט בצורה הכי טובה בתוך האוכלוסייה הישראלית ולדאוג שהעירייה תעשה את כל מה שהיא יכולה על מנת לעזור להם".

זה לא משהו שאמור להיות באחריות הסוכנות היהודית?

"באחוז מסוים  כן אבל גם העירייה אחראית. הסוכנות היהודית סומכת על העירייה בחלק מהדברים. זה לא שעכשיו העירייה לא עושה כלום, אבל אפשר לשפר את זה, אנחנו יודעים שאפשר לשפר את זה. עשינו סקר בקרב התושבים העולים על מנת לברר מה יש עוד לשפר בעיר עבורם".

ומה חסר ברעננה לעולים?

"חסרה להם ההבנה של מה שקורה בעיר. העולים מגיעים לארץ, הם צריכים לשלם ארנונה והכל בעברית. הדבר הראשון שהסוכנות מבקשת זה לפתוח חשבון בנק, עולים חותמים על ניירות מבלי לדעת על מה הם חותמים, זה אולי לא תלוי בעירייה, אבל באותה דרך יש דברים שכן תלויים בה ושם אפשר לעזור".

ד"ר וולף מספר שכחלק מהעבודה שלו כרופא ילדים הוא רואה את הקשיים שהעולים עוברים. "אני שומע על בסיס יומי הורים שבוכים כשהם מגיעים לארץ עם הילדים שלהם", הוא אומר, "ילדים שבצרפת היו מצטיינים, הולכים לאיבוד במערכת החינוך ברעננה ואז חלקם אפילו חוזרים לצרפת. רעננה היא עיר של קליטה, עיר ברמת חינוך גבוהה ודברים כאלה עדיין קורים. אני לא אומר שהכל בגלל העירייה. זה גם בגלל התרבות הצרפתית, עולים חושבים לפעמים שלעלות לארץ זה דבר קל ופשוט אבל מצד שני צריך שיהיו אנשים בעירייה שמתעניינים בהם".
סאלמה: " הורים רואים שהם צריכים להכניס את הילדים לחוגים וצהרונים, ואם יש להם הרבה ילדים, זה דבר לא פשוט כלכלית עבורם, כי עלייה זה לא דבר קל. צריך לעזור להם לחפש מסגרת ובעלות נוחה של צהרונים או חוגים".וולף: "העולים החדשים היו רגילים שהילדים שלהם אוכלים בבית הספר בחו"ל, אנחנו מציעים שאולי העירייה תמצא פתרון בארוחות בבית הספר. אפשר לשפר את הקייטרינג בביתי הספר אבל לא רק לצרפתים אלא לכלל הילדים. לפי הסקר שעשינו, הבנו שהאוכל אחר הצהריים בבית הספר הוא נושא חשוב, צריך להביא פיתרונות ולשפר את איכות האוכל".

איך תצליחו לשלב בין עבודה המקצועית לעבודה במועצה?

וולף: "כרופא ילדים, אני עובד 60 שעות בשבוע ואני עדיין מוצא זמן להתנדב. מי שרוצה למצוא זמן, מוצא זמן. אם היה מדובר על בן אדם אחד שצריך לקחת הכל על הכתפיים שלו, הוא לא היה מצליח, מי שרוצה לעבוד, צריך שיהיה לו צוות".
סאלמה: "לא חשבתי לעומק על זה, יש לי את הרצון לעזור , אני אמצא את הזמן, כמו שמוצאים זמן לכל מה שאנחנו רוצים לעשות".

כחלק מההכנות של התנועה דיברו וולף וסאלמה עם משרד החינוך וגילו שישנם חוקים וזכויות שמגיעים  לעולים והם לא יודעים מזה. בעיקר מדובר על שעות אולפן בכל בתי הספר ומגיע גם להם קצת כסף מהממשלה".

ברעננה הילדים לא מקבלים את הזכויות האלו?

"יש הבדלים בין בתי הספר ברעננה. יש בתי ספר שכל ילד מקבל את השעות אולפן שלו ויש כאלה שאין להם בכלל שעות אולפן. העולים לא יודעים שמגיע לכל ילד שלהם סכום של כמה מאות שקלים, הכסף מגיע לבית הספר וההורים יכולים לקבל את הסכום עבור הילד או לקבל הנחה עבור דברים בבית הספר. לא כל בית ספר אומר להם את זה".

אתם מתמקדים רק בעולים?

סאלאמה: "אנחנו פה לעזור לעיר, זה העניין הראשי. אנחנו לא רצים למועצה כדי לעזור רק לחלק של העיר".
וולף:  "בתחילת דרכה של התנועה הגדירו אותה כצרפתית, "מנהיגים דוברי צרפתית". אבל הבינו מהר מאוד שזה לא רעיון טוב. הנושא העיקרי של "עלינו" זו קליטת עליה, תנועת "עלינו" זה כמו רעננה בקטן, יש דתיים, חילונים, ספרדים, אשכנזיים, וכולם היו מתישהו עולים".

 

למה לכם בעצם להיכנס לפוליטיקה אתם חסרי ניסיון בנושא?

סאלאמה:"אין לנו ניסיון בפוליטיקה. אבל יש לנו רצינות ללמוד איך לעשות את זה".
וולף: "זה שאין לנו ניסיון זה לא כל כך נכון. לטיבי יש ניסיון בקהילה היהודית בצרפת. בצרפת לנשיא אין ניסיון, הוא היה שר הכלכלה במשך שנה וחצי והיום הוא נשיא, איזה ניסיון היה לטראמפ בפוליטיקה?"

איך מתייחסים אליכם העולים הוותיקים בעיר?

"העולים הוותיקים רצו להיכנס בעבר לעירייה ולא הצליחו כי הייתה ביניהם חוסר אחדות. אחד רצה להיות קרוב לדתיים והשני לחילונים ובסוף לא הגיעו למנדט. הוותיקים אומרים לנו שאנחנו החדשים בפוליטיקה חייבים לא לעשות את הטעויות שלהם ולהיות מאוחדים, עם אותה מטרה".

איך חלוקת התפקידים אצלכם?

וולף:" אנחנו קבוצה, ואנחנו נעבוד כקבוצה, כרגע זה לא חשוב מי היו"ר. כשביקשתי מכולם להצטרף ביקשתי שלא יהיו מלחמת אגו כי כך לא נצליח. אחר כך נראה עם הזמן מי יותר מייצג , בכל מקרה נעבוד ביחד". 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר