יואל יקיר ומתן חן
יואל יקיר ומתן חן

"אנחנו נחשוף הכול, בייחוד מה שקשור לנדל"ן, ואנחנו מדברים על הרבה מאוד כסף"

שני צעירים בני 22 החליטו להילחם בחוסר שקיפות של מובילי העיר, למה? "יש לנו רצון לחיות בעיר מתוקנת, בשבילנו ולמען ילדינו", אומר אחד מהם

פורסם בתאריך: 24.5.18 12:29

בדרך כלל צעירים בתחילת שנות העשרים לחייהם מתעניינים בטיול הגדול לדרום אמריקה, בחיפוש העצמי או במציאת עבודה מועדפת. אבל את מתן חן ויואל יקיר מעניין יותר בלהפוך את רעננה לעיר שמתנהלת בשקיפות מלאה. השניים הקימו מיזם שנקרא "תושבים למען שקיפות" וכבר זוכה לתמיכה רבה וגורם לדיונים על שקיפות וניגוד אינטרסים בקבוצות הפייסבוק של תושבי העיר. החזון של השניים הוא לראות את העיר בה הם גרים כעיר בה יוכלו לחיות ולהקים משפחה, אך חשים כי פתרונות הדיור הדלים לזוגות צעירים וחוסר השקיפות מצד העירייה כלפי התושבים מקשים על כך.

יקיר, שיתחיל לימודי משפטים ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית בקרוב, וחן, הם חברי ילדות שגדלו ברעננה כל חייהם. במכתב ששלח יקיר אל חברי מועצת העיר, הוא קרא להם לנהוג בשקיפות כלפי הבוחרים, להציע ולקדם מיזמים לעידוד דיור בר השגה עבור תושבי העיר הצעירים, ולא רק לזרוק לאוויר ססמאות חלולות.

איך התנועה הזאת לקידום השקיפות בעצם התחילה?

מתן: "זה קרה די במקרה. התחלנו לשאול את עצמו כל מיני שאלות לגבי העיר. עכשיו, אנחנו בתקופת בין השמשות, עוד רגע יש בחירות, וזאת ההזדמנות לנצל את הבחירות לטובת הציבור ולדאוג שההבטחות שמגיעות מחברי מועצת העיר ופוליטיקאים, באמת יצאו לפועל. נתקלנו בכל מיני תוכניות בנייה שמעלות סימני שאלה, התחלנו לחקור, לחבור לכל מיני גורמים ולשאול שאלות בשם חופש הביטוי דרך הצינורות הרלוונטיים".

יואל: "יצא לנו להיכנס לאתר מבקר המדינה לדוגמה, בנושא התרומות לרשויות המקומיות. גילינו שני דברים – האחד, גילינו שבשנת 2013 הגיעו כל מיני תרומות מאנשים שיש להם אינטרס עסקי בעיר, יזמים וכדומה. השני זה שלא כל הרצים לבחירות פרסמו את רשימות התורמים שלהם".

ביררנו את הנושא ורוב המועמדים לראשות העיר שלחו הודעות מטעמם על כך שהם מתכוונים לפרסם את רשימות התורמים שלהם בקרוב. אז מה הצעד הבא שלכם?

יואל: "אנחנו מברכים אותם על כך, ואנחנו דורשים שבנוסף לפרסום לרשימת התורמים שלהם עד כה, הם יפרסמו לציבור מידע שיכלול את רשימת ניגוד האינטרסים שלהם, כפי שהם באים לידי ביטוי עד היום וכפי שהם יבואו לידי ביטוי באם ייבחרו לתפקיד ראש העיר. מהם ומכל מי שנמצא ברשימה שלהם. עליהם לפעול בשקיפות כי אני חושב שהם צריכים לזכור שהמודל "מקורבים לפני תושבים" הוא ראוי לשמצה, ואני חושב שצריך לפעול קודם למען התושב באשר הוא תושב".

מתן: "יש חוקי עזר עירוניים שיקדמו שקיפות שאנחנו רוצים בעזרת חברי מועצת העיר לקדם. לדוגמה, כל פרויקט עירוני שיקום צריך לציין מהי העלות שלו כדי שהציבור באמת יוכל לדעת על מה הוא משלם את כספי הארנונה שלו, ובאם יש פה מחיר מופקע או דבר שכזה הוא יכול לנהל מעקב אחרי זה. החוק השני שאנחנו רוצים לקדם הוא למנוע מיזמים שיש להם פרויקטים בעיר לתרום כספים למועמדים לבחירות. למרות שזה נפוץ בכל הארץ. לפי דעתי יזם שכרגע תורם לחבר המועצה, לאחר מכן יבקש הטבות מסוימות, אני רואה פה ניגוד אינטרסים. לדעתנו גם חייב שתושבים יהיו נוכחים בכל ישיבה של מועצת העיר, ושנוכל להציג שאילתות בישיבות אלה".

מה אתם מצפים להשיג בעצם?

מתן: "אנחנו מאמינים שהדרך להילחם ביחסי ההון שלטון ובשחיתות, זה דרך התושבים. ברגע שהתושב יראה שדברים לא מתחברים הוא יעשה אחד ועוד אחד ויבין. אנחנו גם רוצים לדרבן את חברי מועצת העיר להשקיע יותר ולפעול כי הם יבינו שכדי להיבחר, הם באמת צריכים לעשות ולא רק להבטיח".

כל העניין של חוסר שקיפות וניגוד אינטרסים, אלה הם דברים שנפוצים מאוד ברשויות המקומיות. בשנים האחרונות נידונו כמה ראשי עיר ומועצות מקומיות לעבירות בגין שחיתות. מה גורם לכם לחשוב ששני חבר'ה בני 22 יכולים לשנות את הרוח הנושבת?

יואל: "מעבר לזה שאנחנו שני חבר'ה צעירים, יש לנו המון תמיכה. המאבק שלנו הוא מאבק א-פוליטי, וזה מאבק שהוא משותף לכל התושבים. ובהזדמנות הזאת אני רוצה לקרוא לכל התושבים להצטרף אלינו, בין אם הם ימין או שמאל, צעירים ומבוגרים, זה לא משנה. מה שמשותף לכולנו זה הרצון לחיות בעיר מתוקנת שפועלת בצורה שקופה, בשבילנו ולמען ילדינו. ולכן אני חושב שדווקא בימים אלה שאנחנו שומעים על שחיתות הן ברשויות המקומיות והן בממשלה, מוטלת על כולנו החובה האזרחית והמוסרית לפעול. ואם לא נפעל, אין לנו להלין אלא על עצמנו. אנחנו מתחילים לפעול, ואנחנו נחשוף את כל הפרטים, בייחוד בכל מה שקשור לנדל"ן ואנחנו מדברים על הרבה מאוד כסף ופוטנציאל בעיר, וזה אחד מהנושאים החמים שיש בהם קשרים מפוקפקים, ואנחנו נגיע לשם.".

וכמתבקש, למי תצביעו בבחירות?

מתן: "כרגע עוד לא יודע, יש עוד זמן, נהיה במעקב. אני לא חושב שצריך למהר לקבל החלטות, צריך לשמוע את כל המועמדים ולקרוא את המצע שלהם בעיון".

יואל: "למי שיוכיח שהוא לא רק דיבורים, אלא בעיקר מעשים, יתחייב לכך ויוכיח את העשייה שלו עד היום ולא רק ידע להבטיח הבטחות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר