משה גיא צילום פרטי
משה גיא צילום פרטי

"אני טס לשווייץ וחוזר בארון, אני מרגיש שמדינתי בגדה בנו"

משה גיא מרעננה, צלל במי הקישון במסגרת צבאית בשנות ה-60. לפני כשמונה חודשים, התגלה אצלו סרטן סופני והוא פנה למשרד הביטחון כדי לקבל הכרה כנכה צה"ל

פורסם בתאריך: 4.6.18 17:57

בסוף שנת 2002, לוחמי חיל הים אשר שחו וצללו בקישון יכלו לנשום במעט רווחה. שר הביטחון דאז, שאול מופז, הודיע כי עקב מסקנות ועדת שמגר לגבי הזיהום בקישון, המדינה תכיר בהם כנכי צה"ל. אולם לאורך השנים משרד הביטחון הוציא החרגות. ב-2010 לדוגמה, ועדת שני המליצה כי משרד הביטחון יכיר רק בנפגעי הקישון שצללו לאחר שנת 1975 כנכי צה"ל.

משה גיא( 70) מרעננה, אשר חולה בסרטן סופני, הוא אחד מלוחמי חיל הים אשר צללו במסגרת צבאית לפני שנת 1975, וכעת חושש כי עומד בפני סירוב קבלת מעמד נכה צה"ל, כמו רבים לפניו אשר צללו גם הם לפני שנת החתך וסורבו.

"אני התגייסתי בחודש ספטמבר 1965, והתנדבתי לצוללות", מספר גיא, "מאחר והייתי בוגר בית ספר ימי, הייתי משוחרר מטירונות חי"ר וטירונות ים, מה שמחזור הצוללנים שלי כן עשה. באוקטובר 1965 כשהקולגות שלי סיימו את הטירונות, הצטרפתי אליהם ל'סדרת ים', שנמשכה ארבעה שבועות והייתה על שפת הקישון. הגעתי לשם עם עוד שני חברים שהיו איתו יחד בבית ספר 'הימי' ולימים לצערי טבעו בצוללת דקר. במאהל בקישון, חיכה לנו רס"ר הקורס. הרס"ר אמר 'חבר'ה תלכו ישר אל תוך המים', אמרנו 'מה נלך ישר? זה הקישון! הקישון מזוהם, זה כמו מיכלית דלק'. הוא התעקש, ונכנסנו כך אל תוך הקישון עד שהמים כיסו לנו את הראש, כשיצאנו כל אחד מאיתנו קיבל הוראה לשתות ממי הקישון. היינו חדורי מוטיבציה ומפחדים פחד מוות. הקאנו את נשמתינו, האדים והריחות הנוראים שעלו מהקישון. כל הזמן היו לנו צרבות ודמעות בעיניים. עשינו שחיות בוקר שם במסגרת סדרת הים. לימים גם הלכתי לקורס חובלים. תוך כדי הקורס היו לנו צלילות מים רדודים, שנערכו בקישון. אז שוב מצאתי את עצמי צולל בקישון מספר רב של פעמים".

 

לאחר שירותו הצבאי, משה השתחרר בדרגת סרן, אחרי 11 שנים בצבא. אחרי הצבא עבד בעבודות ימיות. ובשנת 83' פתח חברה לשמאות של מכולות ימיות בהולנד. ב96' חזר ארצה, ומאז עסק בניהול ושיקום חברות כושלות. בשנת 2000 פגש את אשתו הנוכחית, ומאז מתגורר ברעננה.

"בשנת 2002 התחיל הנושא של הקישון, הזיהום, והקשר למחלות הסרטן", הוא מספר, "המדינה החליטה להקים ועדה ממלכתית שקבעה שלמרות שלא נמצא קשר ישיר בין הקישון לסרטן שהופיע אצל הלוחמים ששחו בקישון, הם גם לא יכלו להוכיח שאין קשר. ככה נגמרה הועדה. מופז שהיה אז שר הביטחון פעל שכל מי שצלל בקישון, יכירו בו כנכה צה"ל. מכאן התחילה הפרשה. מאז, כל שנה הייתי מקבל זימון ע"י משרד הביטחון, לבוא לעשות בדיקות מעקב, כצוללן לשעבר בקישון. ואני הולך כל שנה כמו ילד טוב, לבדיקות. לפני כשנה, התגלה אצלי סרטן בלבלב עם גרורות לכבד, והייתי בטוח שאני פונה למשרד הביטחון, מכירים בי כנכה ומטפלים בי".

אמרו לך ממשרד הביטחון שלא יכירו בך כנכה?

"עדיין לא סורבתי, אבל הגידול שלי עוד טרי. אני עם הסרטן רק מאוקטובר 2017, שזה הזמן בו פניתי למשרד הביטחון בבקשה להכיר בי כנכה צה"ל. כל פעם מבקשים ממני מסמכים נוספים ובדיקות נוספות. רק לאחרונה נחשפתי לעובדה שיכול מאוד להיות ואף סביר שיחריגו אותי ולא יכירו בי כנכה צה"ל, ואני לא היחיד. יש עוד המון ששחו בקישון ויכול להיות שלא יהיו מוכרים כנכי צה"ל בגלל החרגות כאלה או אחרות, כמו ההחרגה של 1975. יש קבוצה שלמה שהגישה בג"צ לגבי עניין ההחרגה כי סירבו להם. זה מגוחך. הרי הדו"ח קובע שהקישון בשנת 75' הוכר כמזוהם. לא שהוא לא היה מזוהם לפני. גם בשנות השישים כשאני שחיתי וצללתי, תושבי חיפה לא היו יכולים להתמודד עם הריחות שעלו מהקישון. זה היה ידוע שהקישון מזוהם".

מה לגבי טיפול בסרטן שלך?

"הרופא שלי בבית חולים איכילוב אמר לי 'משה, תבין דבר אחד. אתה חולה במחלה סופנית, שאף אחד לא ישלה אותך. אנחנו במסגרת הטיפולים ננסה להפוך את זה למחלה כרונית'. אני לא רוצה אריכות ימים אלא איכות חיים בזמן שנותר לי. אני לא רוצה לסבול. אתה יכול להבין ולתאר לעצמך כמה הסביבה שלי והמשפחה לחוצה, מתוחה ועסוקה בי. יום לפני שאני ארגיש שדעתי לא צלולה יותר, אני עולה על מטוס, וטס לי לשוויץ, וחוזר בארון. המתת חסד. הבטחתי לעצמי גם, שאם לא יכירו בי כנכה צה"ל, שבוע לפני שאני עולה על המטוס לשווייץ, אני אשב מול משרד הביטחון עם שלט, ש'אני טס לשווייץ וחוזר בארון, ואני מרגיש שמדינתי בגדה בנו'".

 

יש מישהו מהזירה הפוליטית שהחליט לעזור לך במאבק הזה?

"כרגע עוד לא. אנחנו מנסים להגיע איכשהו למפלגתו של ליברמן, ישראל ביתנו. מנסים. אני כרגע לא יודע להגיד מה קורה עם זה. שזה יגיע לאן שזה צריך להגיע מבחינת הטיפול בזה. אני מעריך שליברמן יכול לעשות כמו שמופז עשה בזמנו כשר ביטחון. כמה משוחי הקישון נשארו בחיים. חמישים? מאה? זה מה שימוטט את תקציב הביטחון? זה מה שצריך לשים לפני שר הביטחון. זה התחום שלו".

 

הישארו מחוברים לכל הסיפורים החמים ברעננה:

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. Ron

    ליברמן, זה עליך. אין פה שאלה בכלל. משרד הבטחון חייב להשתתף!!

  2. לוי רפי

    גיא היקר כחבר קרוב קשה לי לקרוא את הדברים מקווה שתנצח במלחמה הזו מול משרד הביטחון והכי חשוב בבריאות מול הסרטן הסופני. כולנו איתך נלחם למען אלה שהלכו ואלה שעדיין איתנו.

  3. זאב

    יקירי, אתה לא חשוב. יותר חשוב ביקנו מכונית משורינת לדוכסית מרח' בלפור ויממנו שומרי ראש לסרסור הפרזיט שיוצא עם אחיו לטיול פרטי באיסלנד.

  4. איריס

    מזעזע. כואב נלב לקרוא את זה. מקווה שהמדינה האטומה תכיר בך.

  5. ג'ודי

    איפה ראש הממשלה?בנדון…
    וייתכן שמשרד הביטחון מתנער ממחוייבותו ללוחמים.
    כול כך הרבה שנים נאבקים לצדק ,אבסורד.

    מדוע נותנים ללוחמי הארץ להלחם על זכותם לסיים את חייהם בכבוד.
    מה קורה פה ?! לקרוא ולא להאמין שאין על מי לסמוך.
    בושה !!!
    כואב הלב מקווה שיעשה צדק .
    עדיף מאוחר מידי
    כן,שיעשה הצדק ומיד.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר