היצירה של דה וינצ'י בקמפוס למצוינות
היצירה של דה וינצ'י בקמפוס למצוינות

הקמפוס למצוינות צינזר יצירה של ליאונרדו דה וינצ'י

בכניסה לאירוע סיום של הקמפוס ניצבה דמות קרטון של "האדם הוויטרובי" של דה וינצ'י, אך במקום להציג את הדמות המקורית במלואה, עלה תאנה כיסה את איבר המין

פורסם בתאריך: 14.6.18 13:05

הקמפוס למצוינות ברעננה, חגג את סיום שנת הלימודים באירוע עם מוטיבים של איטליה, ביניהם יצירת 'האדם הוויטרובי' של ליאונרדו דה וינצ'י. הבעיה היחידה? עלה תאנה הונח במקום בו איבר מינו נמצא. האירוע התרחש ביום שני השבוע (11.6), וכלל שלל אטרקציות ומצגות בנוסח איטליה.

בכניסה לאירוע, עמדה דמות מקרטון עם חור באזור הפנים, בה אפשרו לילדים והורים להכניס את ראשיהם לתמונה ולהצטלם. הדמות הייתה "האדם הוויטרובי", המוצג האנטומי והמדעי של היוצר והממציא ליאונרדו דה וינצ'י, אך בניגוד למיצג הפופולרי הידוע, בדמות מקרטון עלה תאנה הסתיר את אזור חלציו של האדם, במקום בו נמצא איבר מין בציור המפורסם.

פרופסור רונן אברהם, שנכח במקום כאב לאחד הילדים הלומדים בקמפוס, סיפר: "מדובר באירוע סיום נפלא לשנה נפלאה שהילדים עברו. בכניסה ניצב קרטון של האדם הוויטרובי של לאונרדו דה וינצ'י, אליו ניתן היה להכניס את הפרצוף ולהצטלם. ועל הקרטון, מונח היה לו מעין עלה תאנה בדיוק איפה שאיבר המין שלו נמצא. זה היה נראה לי הזוי. מי שמכיר את היסטורית הצנזורה של הכנסייה הקתולית יודע שאפילו הם לא התעסקו מטעמי צניעות עם האדם הוויטרובי, כנראה משום שאפילו להם היה ברור שזו יצירה שהיא בראש ובראשונה אנטומית ומדעית. אפשר היה לא לבחור את התמונה הזאת מלכתחילה, אבל משעה שבחרו בה, דווקא הכיסוי הבליט יותר את עניין המיניות. אני מכיר את התמונה הזו למעלה מ- 40 שנה. אם היית מבקש ממני לצייר אותה, לא הייתי מצייר איבר מין כי לא הייתי זוכר שזה קיים בכלל. האירוניה היא שההחלטה הזו הנכיחה עוד יותר את המיניות, ללא שום צורך. רעננה היא מופת של דו קיום בין חילונים ודתיים. לו זה היה חלק מתהליך עומק שנעשה בין הורים דתיים לחילוניים וזו הייתה ההסכמה ביניהם, ניחא, אבל נראה שזה לא היה המצב. העירייה מתוך התבטלות עצמית צנזרה ללא צורך אייקון של תרבות המערב והנאורות. האבסורד הוא שהעיריה נהגה בנורמות צניעות שאפילו האפיפיור לא נהג בהן. לא צריך להיות יותר קדושים מהאפיפיור. כמובן שאין בשיקול הדעת המוטעה שהופעל בנקודה זו בכדי לפגום בהערכתי את הארוע המקסים כמו גם  בהערכתי את תוכנית המחוננים המיוחדת הזו".

רונית וינטראוב, יו"ר סיעת מרצ אמרה היום: "חינוך לאמנות לא יכול לבוא ביחד עם צנזורה ליצירת אמנות לא מטעמי דת ולא משום סיבה אחרת. אין קשר בין צניעות לאמנות ולא כך נשפטת יצירה. מרגע שהוחלט אחרי שיקול דעת לבחור בתמונה הזו ובמידה ואכן הוחלט ל"הצניע" את התמונה מטעמים אלה , הרי שמדובר בטעות שאסור שתתקיים ב-2018 ובטח לא ברעננה . מדובר בשיקול דעת שגוי במקרה זה. במקום רצון לגישור ההחלטה גררה פגיעה ועוררה זעם בקרב החילוניים .חובה וניתן לגשר בין הציבור הדתי לחילוני אך לא אחד על חשבון השני".

מטעם העירייה נמסר: "מדובר בתמונה שהוצבה כך שהילדים יוכלו להצטלם כשראשם מחליף את הראש המקורי של הציור לטובת מזכרת ועל ן האיברים המוצנעים כוסו. אין מדובר ביצירת אומנות או פסל העומד בפני עצמו, אלא במתקן לצילום מזכרת כחלק מפעילות והפעלות שהוצבו במסגרת מסיבת סיום שנת הלימודים".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר