טקס חיבור כביש 531 וכביש 20. צילום נתיבי ישראל
טקס חיבור כביש 531 וכביש 20. צילום נתיבי ישראל

לאחר מאבק של 12 שנה: בעלי קרקעות בסמוך לכביש 531 יקבלו זכויות בניה בשכונה חדשה שתקום באזור

בעלי קרקעות במערב העיר, שקרקעותיהם הופקעו לצורך סלילת כביש 531, יקבלו זכויות בנייה בשכונה חדשה שתקום במקום, זאת במסגרת הסכם פיצויים

פורסם בתאריך: 14.8.18 19:53

סוף למאבק של 12 שנה, בעלי קרקעות במערב העיר, שקרקעותיהם הופקעו לצורך סלילת כביש 531, יקבלו זכויות בנייה בשכונה חדשה שתקום במקום, זאת במסגרת הסכם פיצויים. השכונה שעתידה לקום מדרום לפארק רעננה ובסמוך לתחנת הרכבת החדשה במערב העיר, תכלול כ-2,000 דירות חדשות, שטחי משרדים בהיקף של 100,000 מ"ר ו- 10,000 מ"ר שטחי מסחר וחנויות.

החלטת הוועדה המקומית היא תוצאה של מאבק שנמשך כ- 12 שנים, של בעלי קרקעות פרטיים שהקרקעות שלהם הופקעו על ידי המדינה לצורך סלילת כביש 531 ומסילת רכבת השרון, כולל המחלפים באזור. המאבק החל בשנת 2006 כשעשרות מבעלי הקרקעות הגישו עתירה לבג"צ באמצעות עו"ד עודד ישראלי, במטרה למצוא חלופה תכנונית להפקעת הקרקעות שנדרשה לצורך סלילת כביש 531. במקביל לעתירה, ולאחר שרשויות התכנון המעורבות השתכנעו שאין היגיון בהפקעת הקרקע הפרטית ותשלום פיצויי הפקעה כנהוג, גובשה התוכנית לפיה תוקם שכונת מגורים חדשה באזור, כאשר בעלי הקרקעות יקבלו בשכונה זו זכויות בניה במקום פיצויי הפקעה.

בהתאם, אושרה בשנת 2007 תוכנית כביש 531 כשהיא מעגנת בהוראותיה את האפשרות ליזום תוכניות שבמסגרתן יקבלו בעלי הקרקעות זכויות בניה במקום פיצויי הפקעה. זהו מהלך לא נפוץ, שנעשה במקרים מועטים, שכן בדרך כלל בהפקעת קרקע בעלי הקרקע מפוצים בסכום כספי.

עם אישור תוכנית הכביש גיבשו בעלי הקרקעות יחד עם מע"צ והוועדה המקומית הסכם שעיגן את העקרונות לפיהם בעלי הקרקעות לא יקבלו פיצויי הפקעה אלא זכויות בנייה. הסכמים אלה קיבלו אישורים של כל גורמי התכנון הרלוונטיים. בשנים שחלפו מאז אישור תכנית כביש 531 גובשה התכנית לבניית השכונה באזור.

בשל היקפה הגדול של התוכנית הוחלט בתחילה לפצל את התוכנית לשתי תכניות נפרדות: תוכנית אחת שתכלול את מבני המגורים בלבד, ותוכנית שנייה שתכלול רק את שטחי המשרדים והמסחר. אלא שפרסום התוכנית המפוצלת לשני מתחמים נפרדים, גרם להתנגדות של בעלי הקרקעות, שהגישו במהלך השנה האחרונה התנגדויות. בהתנגדות שהוגשה ע"י עו"ד עודד ישראלי ועו"ד רועי ארנברג טענו בעלי הקרקעות כי לצד היתרונות שבהפקדת התכנית הראשונית לאזור, הרי שהפיצול לשתי תוכניות נפרדות יוצר הפרדה מלאכותית בשטח המדובר.

הוועדה המקומית, כאמור, קיבלה את ההתנגדות בחודש מאי האחרון ואישרה סופית את התוכנית בסוף חודש יולי. הועדה והחליטה לאחד את מתחמי המגורים והמשרדים והמסחר לתוכנית אחת מאוחדת, ובמקביל אישרה את עקרונות התכנון לאזור, כולל מתן זכויות לבעלי הקרקע המופקעת לכביש 531. למעט התאמות שמאיות שיש עתה לערוך, החלטת הוועדה המקומית מוציאה למעשה אל הפועל את התוכנית לאזור וסוללת את הדרך להקמת השכונה החדשה במערב רעננה.

עו"ד עודד ישראלי. צילום: אלן שיבר

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר