סג"מ ע', צילום: דובר צה"ל
סג"מ ע', צילום: דובר צה"ל

"העתיד זה מטוסים ללא טייס"

סג"מ ע' מרעננה סיים בהצלחה את קורס הכטמ"ם, כלי טיס מאויש מרחוק. "כשאני מטיס את המטוס אני מרגיש שאני באוויר, בשמיים", הוא מספר, "אני מרגיש שאני לגמרי בתוך המטוס עצמו. מכשירי התפעול הם מאוד מציאותיים"

פורסם בתאריך: 20.12.18 08:55

סג"מ ע' מרעננה, שהשבוע סיים את קורס הכטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק), בחר לתפעל מטוסים מהקרקע לאחר שלא סיים קורס טיס בגלל פציעה. בראיון הוא מספר מדוע לדעתו התפקיד אליו נבחר הוא עתיד התעופה הצבאית, ואיך זה שונה מלהטיס מטוס בעצמך. הוא למעשה בין היחידים שיכולים להשוות בין להטיס מטוס מרחוק לבין להיות בתא הטייס ולהטיס אותו בעצמך. הוא התגייס לפני שנתיים למסלול טיס רגיל, נפצע במסלול וחזר לקורס עם פרופיל 45, הודח לאחר שנה וחצי ואז בחר להצטרף לקורס הכטמ"ם – מפעילי כלי טיס מאויש מרחוק. ברביעי האחרון סיים ע' את הקורס בטקס חגיגי בבסיס פלמחים.

"ממש לא הרגשתי פספוס לעבור ממסלול טיס רגיל למסלול של שליטה מרחוק במטוס", מספר ע', " אני מרוצה מהמקום אליו הגעתי. אני חושב שאפשר לתרום פה תרומה משמעותית לצבא ולמדינה. אני חושב שזה המקום להיות בו בעתיד".

ע', בן 21, נולד וגדל ברעננה. אמו פנסיונרית ואביו בנקאי, והוא אח צעיר לשלוש אחיות. ע' למד בבית אמי"ת מדעי-טכנולוגי בכפר בתיה והמשיך במכינה הקדם צבאית "בני דוד" שבעלי. הוא מספר כי לימודיו בתיכון בבית אמי"ת עוררו בו רצון לתרום כמה שיותר למדינה, וקורס טיס נראה לו כמו הדרך הכי טובה לעשות זאת.

"התיכון עזר לי מאוד להגיע לאיפה שהגעתי בצה"ל", מספר ע', "גם בפן החינוכי, חינכו אותנו בתיכון כדי שנתרום כמה שיותר. זה התברר כעוזר מאוד גם בפן המקצועי – הרי לומדים שם במגמות פיזיקה, מתמטיקה חמש יחידות, מחשבים. זה מאוד תורם ועוזר כשאתה מגיע למקום טכני מאוד כמו להטיס מטוס ללא טייס ממחשב שנמצא על הקרקע".

במה שונה ההרגשה להטיס מטוס מהקרקע מלהטיס מטוס מתא הטייס?
"זה עולם באמת אחר. כשאתה צריך לתפעל מטוס באוויר ואתה נמצא על הקרקע, זו צורת מחשבה שונה, זה דורש אופן פעולה אחר לגמרי. זה מקום שדורש ממך סט כישורים דומה במובן מסוים, אבל גם שונה לחלוטין. אני מטיס מטוס שנקרא 'שובל'. השימוש שלו הוא לעזור לכוחות בקרקע. להכווין כוחות, לצלם ולתת תמונה מהאוויר".

הכשרת מפעילי הכטמ"ם נמשכת כחצי שנה, במהלכה נלמדים תכנים קרקעיים, טיסות במאמנים (סימולטורים), סדנאות שטח, גיחות בקרון בליווי מדריכים, חונכות, למידת דמות המפעיל (אדם, קצין, מפעיל) והתנסות בתפקידי קצינות. בין תפקידי מפעילי הכטמ"ם: סיוע לכוחות האוויר והקרקע באיסוף מודיעין איכותי, זיהוי עמדות שיגורים, זיהוי חדירות מחבלים, מניעת פגיעה בבלתי מעורבים, ליווי תקיפות, ליווי תרגילים ומעצרים, ליווי כוחות חי"ר, הגנה על הגבולות ועוד.

כשאתה מטיס את המטוס, אתה מרגיש מנותק מהקרקע?
"לגמרי. כשאני מטיס את המטוס אני מרגיש שאני באוויר, בשמיים. אני מרגיש שאני לגמרי בתוך המטוס עצמו. מכשירי התפעול הם מאוד מציאותיים".

זה נראה לך העתיד? מעבר למטוסים ללא טייס?
"לדעתי זה העתיד לחלוטין. העתיד זה מטוסים ללא טייס. זה מונע אובדן חיי אדם, ויש לזה המון יתרונות על פני מטוס מאויש".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר