צמד הטייסים מאמי"ת מדעי כפר בתיה. צילום דובר צה"ל
צמד הטייסים מאמי"ת מדעי כפר בתיה. צילום דובר צה"ל

אחווה בשחקים: א' ו-ד' שלמדו יחד באמי"ת כפר בתיה מסיימים יחד קורס טיס

השניים שיחקו יחד כדורסל ושניהם בוגרי מגמת פיזיקה בבית הספר בו למד גם הדר גולדין. ד' חלם תמיד על תא הטייס, א' פשוט קיבל זימון

פורסם בתאריך: 25.12.18 12:12

בין הקצינים הצעירים שיעמדו מחר על מגרש המסדרים בבסיס חצרים בטקס סיום קורס טיס, יעמדו גם ד' ו-א' מרעננה, שסיפורם עוד מתחיל על ספסל הלימודים בבית הספר אמי"ת מדעי כפר בתיה. השניים שיחקו כדורסל יחד, ושניהם בוגרי מגמת פיזיקה בבית הספר. בקורס הטיס, ד' מוין ונבחר לתפקיד טייס מסוקים ו-א' נבחר לתפקיד נווט קרב. השניים הזמינו לטקס שיתקיים מחר גם את המחנכים שלהם, שהיו גם המחנכים של הדר גולדין ז"ל.

את ד' זוכרים המחנכים בבית הספר כתלמיד חברותי ובעל מידות טובות שהוריו עלו לארץ מארצות הברית ממש לפני לידתו. לפני שהתגייס, הוא התנדב בארגון השומר החדש ולדברי מוריו חלם על תא הטייס. ד' אמנם נפל מקורס הטיס בשלב מסוים, אבל הוא לא ויתר. אחרי שהלך לשרת במשך יותר משנה כקצין ביחידה מסווגת בחיל האוויר, נלחם לחזור אל הקורס ומחר, הוא יזכה בכנפיים וייכנס לתפקידו כטייס מסוקים.

לעומת ד', סגן א' מעולם לא חלם להיות טייס. הוא פשוט קיבל זימון לקורס טיס, עבר אותו, ומאז חלפו להן שלוש שנים אינטנסיביות בהן הוכשר א' כנווט, תפקיד חשוב לא פחות מהטיס במטוס הקרב. הנווט אחראי על תפעול מערכות קשר ומכ"ם, על הפעלת נשקים מורכבים וכמובן – על ניווט המטוס.

"פשוט הגעתי לזימון, עברתי אותו והמשכתי בקורס", מספר א' לצומת השרון, "רוב החבר'ה פה הם ככה. יש פה כאלה שחלמו להיות טייסים מגיל קטן, אבל מעט. אני מבחינתי רק רציתי לתרום כמה שאפשר, וקורס טייס היה נראה לי מקום טוב לעשות את זה. אם לא זה, הייתי הולך לתפקיד משמעותי אחר בקרבי. לא הייתי חושב על זה יותר מדי. יש לי שני בני דודים ודוד טייסים, ולמרות זאת, לא ראיתי בטיס שליחות בלעדית".

א', 22, נולד בירושלים למשפחה המשתייכת לזרם הדתי. בעקבות עבודת אביו במשרד ראש הממשלה, עברה המשפחה למספר שנים ליוון ובלגיה, עד שהשתקעה ברעננה. לאחר לימודי בבית הספר המדעי בכפר בתיה, עשה א' שנת שירות ולמד בישיבה, ולפני כשלוש שנים התגייס לחיל האוויר למחזור 177 של קורס הטיס.

איך מתנהל הקורס?

"הקורס נמשך שלוש שנים שמחולקות לשישה שלבים. כל שלב הוא חצי שנה. שני השלבים הראשונים הם בעיקר בתחום הקרקעי – טירונות, לימודים, הכשרות של קצונה, ניווטים. בשנה הזאת יש טיסות – צ'קים, שמטרתן לנפות את המסה הגדולה בתחילת הקורס. התחלנו את הקורס מעל 300 איש וסיימנו אותו 41 חבר'ה. בסוף השנה הראשונה כבר נשארנו שבעים, שמה בעצם רוב פרחי הטיס נופלים מהקורס. בנוסף, עשיתי תואר בפוליטיקה וממשל כחלק מקורס הטיס. אנחנו מחוייבים בעצם לשלב תואר ראשון באוניברסיטת בן גוריון בזמן הקורס. המרצים מגיעים אלינו לבסיס, פעם בשבוע, ויש לך מספר מקצועות שאתה יכול לבחור להוציא בהם תואר ראשון"

הקורס מאוד אינטנסיבי, היו לך רגעי משבר?

"כן, שני רגעים משמעותיים. הראשון היה אחרי שנה בקורס אז בעצם מתוך חמישה חברים טובים שלי נפלו מהמסלול ארבעה. זה היה משבר שלא ידעתי איך להתמודד איתו. בהמשך, קצת אחרי, היה המשבר השני. זה קרה כשהוצבתי להיות נווט, בהתחלה לא ידעתי מה זה התפקיד הזה הרי כל אחד שמגיע לקורס טיס רוצה להיות טיס. אמרתי לעצמי, לא בשביל זה באתי. לא באתי בקטע קיצוני של להיות טייס לא משנה מה, אמרתי לעצמי שאם אני לא אהיה טייס מקסימום אני אלך לתפקיד אחר בקרבי."

איך ההרגשה להטיס מטוס? אין פחד מהתרסקות?

"לפעמים, תלוי באיזה גיחות. יש גיחות שאתה מאוד גבוה באוויר ואתה לא מרגיש את הסכנה. יש גיחות שאתה מאוד קרוב לקרקע, ומרגיש שאם תיתן משיכה לא במקום אתה תתרסק. אבל החוויה היא משהו לא מהעולם הזה, אין ספק."

סגן א', בוגר קורס טיס מרעננה. צילום: דובר צה"ל

"החוויה היא משהו לא מהעולם הזה". סגן א', בוגר קורס טיס מרעננה. צילום: דובר צה"ל

איך ההרגשה לסיים את הקורס?

"תשמע, הקורס נמשך שלוש שנים. אז מצד אחד אני מרגיש את ההישג. מצד שני, יש לי עוד שבע שנים לפניי במסלול קבע אז זה הזמן לאגור כוחות להמשיך הדרך. אין ספק שיש כאן תחושה של הצלחה וגאווה"

אמנם זה קצת רחוק, אבל אתה חושב שתקח איתך את מקצוע הטיס לאזרחות? תעבוד כטייס אזרחי?

"לא כל כך. אני אגיד לך למה. בעיקר כי חווית הטיסה במטוס קרב היא כל כך שונה מטיסה אזרחית. האדרנלין, אתה כולך באטרף. בטיסה מסחרית אתה רגוע מאוד. זו אמנם עבודה משתלמת מאוד ונוחה, אבל זה לא מה שמעניין אותי. אז כנראה שאני לא אעבוד כטייס אזרחי"

יש לך משהו להגיד למלש"בים שטרם בחרו תפקיד?

"כן, אני ממליץ על הקורס כמובן. זה קורס קשה מאוד, אבל מדהים. הוא מלמד אותך דברים על עצמך שלא ידעת על עצמך.  להטיס מטוס זה משהו שאי אפשר לתאר. זה באמת מסלול מדהים, שאני ממליץ עליו לכל מי שיש לו את היכולות – לנסות להגיע לזה".

שני הקצינים הם רק חלק מהסטטיסטיקה הגבוהה של בית הספר – לפי נתוני אכ"א שפורסמו בשבועות האחרונים – לפחות אחד מארבעה תלמידים בבית הספר אמי"ת כפר בתיה הוא קצין בצה"ל. הנתון הגבוה ביותר מבין כלל בתי הספר המובילים בארץ בגיוס ובמיצוי ללחימה ולקצונה. הרב שגיא רוזנבאום, מנהל בית הספר אמי"ת מדעי כפר בתיה שלימד את הטייסים הצעירים, מספר: "אנחנו מחנכים את תלמידינו לא לוותר על החלומות שלהם, להשקיע במדינה ולתת לחברה הישראלית ללא תנאים וללא גבול. כשהדר נפל, הוא מספר, גדלה עוד יותר המוטיבציה אצל הבוגרים ללכת לקצונה, לתת יותר ולהלחם על הפסגה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר