בניין סולל בונה באזור התעשייה רעננה
בניין סולל בונה באזור התעשייה רעננה

עשרות עסקים באזור התעשייה בסכנת סגירה. הסיבה: ספרינקלרים

בעלי עסקים בבניין "סולל בונה" ברחוב המלאכה, מסבירים כי אין בבניין תשתיות מתאימות לדרישה החדשה שקיבלו. "בעלי הביתנים כאן אומרים לי 'ברוך, מה אני אעשה, זה הלחם שלי' איך אנחנו אמורים להתמודד עם הגזרה הזאת?", מספר בעל עסק בבניין

פורסם בתאריך: 16.1.19 11:27

ברחוב המלאכה 18, מול קניון 'רננים', עומד כבר מעל לשלושים שנה בניין "סולל בונה" המוכר המשמש בית למעל מאה עסקים. בעלי העסקים במקום טוענים כי בשנה האחרונה, עקב קשיים בירוקרטיים שמוצבים לפניהם על יד נציבות כבאות והצלה, הם עלולים למצוא עצמם ללא אפשרות לחדש את רישוי העסק שלהם, מה שיוביל לסגירה של בית העסק.

חלק מבתי העסק במקום הם בעלי רישוי עסק לצמיתות, כך שנמנעת מהם הבירוקרטיה לחדש את הרישוי בכל שנה. אך חלק גדול מבעלי העסקים בבניין הם בעלי רישוי עסק מתחדש, שכחלק מהתנאים לחידוש הרישוי צריכים לקבל אישור מנציבות כבאות והצלה על בטיחות המבנה. כאן לדבריהם, מתחילה הבעיה.

"זו בדיחה אחת גדולה", אומר הרצל נורי, יו"ר ועד הבניין ובעל מסגרייה במקום, "כל ביתן שייך לבן אדם אחר, זה 120 ביתנים, תשעים בעלים שונים. אנשים שיש להם רישוי לצמיתות זו לא בעיה, אבל אנשים עם רישוי עסק שמתחדש או שרוצים לפתוח עסק בבניין, הם לא יכולים. מכבי אש דורשים ספרינקלרים שמתחברים לתשתיות מתאימות בבניין, אבל אין תשתיות! מי יקים את התשתיות, העירייה? אנחנו נתאגד כולנו ונקים תשתיות במיליוני שקלים? פעם היה צריך לתקן פה מעלית, זה לקח לי שנתיים לאסוף את הכסף ויש עדיין אנשים שלא שילמו. אני לא מבין למה הם פתאום החליטו שאנחנו צריכים ספרינקלרים, זה יהרוג את העסקים כאן. ביתנים עומדים ריקים ללא משכיר".

בניין סולל בונה באזור התעשייה רעננה

"ביתנים עומדים ריקים ללא משכיר"

"הבניין נבנה לפני 30-40 שנה", מוסיף ברוך ברגר, בעל עסק בבניין, "כל המערכות, המים, הביוב, בנויות לפי התקן דאז. בשנה האחרונה, פתאום התחילו להכריח עסקים להכניס ספרינקלרים לתוך הבניינים. יש כבר חלק שהלכו לבית משפט, כי לא נתנו להם חידוש רישוי עסק כי הם לא התקינו ספרינקלרים, ואז לוקחים אותם לבית משפט כי הם מתפעלים עסק ללא רישוי. בעלי הביתנים כאן אומרים לי 'ברוך, מה אני אעשה, זה הלחם שלי' איך אנחנו אמורים להתמודד עם הגזרה הזאת? אנחנו משלמים הון תועפות לעירייה בארנונה, ולא דואגים לנו. מה אנחנו, בור ללא תחתית של סחטנות?"

בניין סולל בונה באזור התעשייה רעננה

"מה אנחנו, בור ללא תחתית של סחטנות?". בניין "סולל בונה" באזור התעשייה רעננה

"יש לי בבעלותי פה שמונה ביתנים בבניין", מספר אחד מבעלי הביתנים בבניין, "בשנה האחרונה, כל פעם שבאתי לחדש רישיון עסק לאחד מהם, קיבלתי מכיבוי אש דרישה להתקין ספרינקלרים, שהעלות שלהם היא 30 אלף שקל לכל בית עסק. אתה לא יכול לעשות בבניין הזה ספרינקלרים כי אין פה תשתית לזה. הבניין הזה ישן, איך הם יכולים לבוא לבקש דבר כזה? הבאתי מפקח פרטי ושילמתי לו כסף, כדי שהוא יוציא לי אישור מכיבוי אש. על כל ביתן הייתי צריך לשלם למפקח הזה שלושת אלפים שקלים. אבל זה מקרה פרטי אצלי, לא כולם עושים כמוני. לגבי הספרינקלרים, בעל נכס לא יבוא וישקיע 30-40 אלף שקל בהתקנת הספרינקלרים, וזה גם לא ייתן כלום כי אין תשתית בבניין לספרינקלרים אז לא מכבי אש לא ייתנו לו אישור כי הספרינקלרים לא יהיו מחוברים לכלום. זו בקשה מוזרה אחרי כל כך הרבה שנים שאנחנו כאן".

מיכל שויקי, הבעלים של אחד הביתנים במקום, מספרת כי עקב דרישות כיבוי אש הביתן שלה עומד ריק כבר חצי שנה ללא משכיר. "לי ולבעלי היו שני ביתנים שחיברנו יחד במתחם מעל לשלושים שנה", מספרת שויקי, "היה לנו עסק מאוד מצליח של עיצוב בעץ. בעלי נפטר לפני שנתיים, ואני ירשתי את זה. לאחר פטירתו של בעלי, הבת שלי לקחה על עצמה לנהל את זה, אז צמצמנו את השטח שלנו ומכרנו את אחד הביתנים. לנו היה רישוי עסק לצמיתות, אבל בעקבות כך שמכרנו את אחד הביתנים, התייחסו אלינו פתאום בעיריית רעננה כמו עסק חדש וביקשו שנחדש את רישוי העסק כל שנה. אחת הדרישות שקיבלתי, הייתה מכיבוי אש, לרשת את הביתן שלי בספרינקלרים. הבאתי מומחה, והוא אמר שזה יעלה לי 40 אלף שקל, אבל זה לא יעזור כי צריך חיבור מהספרינקלרים לתשתיות מרכזיות בבניין שלא קיימות, ושהעירייה לא תקים אותן לעולם כי זה עולה כמיליון שקלים לבנות דבר כזה. אז לא חידשו לי את רישוי העסק, והוציאו לי צו סגירה"

מה עשית לאחר שהעירייה סגרה את המקום?

"העברנו את העסק מהביתן למקום אחר, ואת הביתן עצמו אנחנו מנסים להשכיר כבר מעל חצי שנה. היו לי 12 לקוחות שהיו מעוניינים, והם פסלו לי את זה רק בגלל שהם לא היו יכולים להתמודד עם הדרישות לרישוי העסקי כמו הספרינקלרים. מערימים עלינו קשיים. אצלי בקומה יש שבעה ביתנים שעומדים ריקים כי אף אחד לא רוצה להתעסק עם זה. פעם זה היה בניין מצליח, תוסס. צריך בכל עיר שיהיה לה גם לואו-טק. זה פשוט סטירת לחי לבעלי העסקים. שתהיה התאמה בין עיריית רעננה לבין מכבי אש, איך אני אמורה לשכנע את העירייה להתקין את התשתיות האלה?"

חבר המועצה עו"ד אלי אלוש, שמשמש כיו"ר ועדת רישוי וקידום עסקים, סיפר כי הוא מודע לעומק הבעיה ומתכוון לפעול לפתירתה מול נציגי העסקים. "אני רואה חשיבות רבה בקידום העסקים ברעננה", אומר אלוש, "אני מתכוון להיפגש עם נציגי העסקים בבניין "סולל בונה", ולבדוק לעומק איך אפשר לפתור את בעיית הרישוי. הכוונה שלנו היא לסייע לעסקים ולעזור להם, אך מדובר כרגע בגורם חיצוני שקיבל את ההחלטה לגבי הספרינקלרים, לא בעיריית רעננה. העירייה פנתה לנציבות כבאות והצלה וביקשה לתת לבעלי העסקים הארכה, בכדי לסייע לבעלי העסקים. בנוסף, אנחנו נלמד את הנושא לעומק ונמצא פתרון, ונקיים פגישות עם נציגי העסקים ונציבות כבאות והצלה בכדי לפתור את הסוגיה".

אלי אלוש קרדיט יאיר גרזון

עו"ד אלי אלוש קרדיט יאיר גרזון

תגובות עיריית רעננה ונציבות כבאות והצלה יובאו כשיתקבלו.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר