רויטל סויד, קרדיט יחצ
רויטל סויד, קרדיט יחצ

"ראינו מה הסקרים ניבאו בבחירות הקודמות"

ח"כ רויטל סויד, תושבת רעננה, מתכוננת לפריימריז של מפלגת העבודה, למרות שנוכח הסקרים גם הצלחה בהם לא תבטיח לה קדנציה נוספת בכנסת. ראיון על נתניהו, גבאי, ליבני וההחלטה שהתקבלה בצוק איתן

פורסם בתאריך: 9.2.19 19:14

ב-2014 רויטל סויד הייתה רחוקה שנות אור מפוליטיקה. היא הייתה אז עורכת דין מוצלחת ופליליסטית מהמוכרות במדינה. היא ייצגה נאשמים בתיקים מפורסמים כמו תיק רוז פיזם ותיקי משפחת אבוטבול. היא מספרת שבמהלך מבצע צוק איתן, בו השתתף בנה הבכור כחייל בשריון, משהו הכה בה פתאום וגרם לה להבין שהיא צריכה להיכנס לפוליטיקה.

"במבצע צוק איתן מצאתי את עצמי לראשונה מתמודדת כאם עם תחושות מאוד מורכבות של חשש ופחד ואזלת יד מאוד משמעותית. פתאום במהלך המבצע, הבנתי שלפי המציאות שיש לנו במדינת ישראל, אני הולכת לחוות את הרגשות האלה שוב ושוב. אזלת היד הייתה שאנחנו מסוגלים להזיז הרים וגבעות בכל תחומי החיים, אבל הנה אני יושבת במזגן ולא יכולה לעשות דבר. זה הרגע שאמרתי זהו – אי אפשר להיות במקום של הנוחות המקצועית, צריך ללכת למקום שבו משנים ומקבלים החלטות. לכן החלטתי ללכת לפוליטיקה דרך מפלגת העבודה".

סויד נבחרה בשנת 2015 למקום ה-14 ברשימת העבודה וכיהנה בקדנציה האחרונה כחברת כנסת במחנה הציוני. היא הקימה בכנסת את השדולה ל"מרחב הווירטואלי והרשתות החברתיות", ובמסגרתה נלחמה נגד הטיית בחירות ברשת ובריונות ברשתות החברתיות. היא הייתה שותפה להקמת "השדולה לביצור מעמדו של שלטון החוק", ויזמה הצעות חוק רבות כגון החוק שמאפשר נסיעות חינם לחיילי סדיר בסופי שבוע ללא מדים.
לפני 16 שנה, סויד העתיקה יחד עם בעלה וארבעת ילדיה את מגוריה מחדרה לשכונת 2005 ברעננה. "יש משהו מיוחד ברעננה", מספרת סויד, "כי מצד אחד אתה גר בעיר, עם כל המשמעות של עיר, אבל מצד שני יש לה צביון של מושבה. לגדל ילדים ברעננה ובכלל לחיות בה זו הרגשה נהדרת. זו מין בועת שקט בתוך המסה הסוערת של החיים שלנו פה באזור המרכז, עם מערכת חינוך נהדרת. זו עיר שדואגת לתושביה. צריך להתגאות שיש לנו עיר כזאת".

מפלגת המחנה הציוני התפרקה לפני כחודש. זה מהלך של נזק או תועלת?
"אני מאוד הערכתי את ציפי לבני, אני חושבת שהיא חברת כנסת ושרה שתרמה רבות ויש לה עוד רבות לתרום לציבור הישראלי. לאורך כל השנים אנחנו במפלגה התנהגנו בצורה מאוחדת. אבל ברגע שהיחסים בין ציפי לבני לאבי גבאי עלו על שרטון, לא היה עוד טעם להמשיך. גם אם יש תפיסת עולם משותפת ואין חוסר אמון, לא היה מנוס מהפרידה הזאת. אפשר היה לעשות את זה באופן שונה, על הדרך אפשר לדבר. אבל אי אפשר לאמוד את זה בנזק ותועלת. שני אנשים שלא מסתדרים לא יכולים לשתף פעולה ואם הם היו נשארים זה היה הנזק".

רויטל סויד

העבודה מקבלת בסקרים האחרונים מספר חד ספרתי של מנדטים במקרה הטוב. גם אם תגיעי לתוצאות מעולות בפריימריז, אולי תישארי בחוץ.
"אני בהחלט מתמודדת על מיקום גבוה בעשירייה הראשונה, אבל זה לא הסיפור האישי שלי כאן, זה סיפור המפלגה. יש כאן את סיפור של מפלגת העבודה, שבנתה את הארץ, ויש לה תפקיד לשקם את כל מערכת שלטון החוק אחרי שלטון נתניהו. אנחנו יודעים שסקרים נותנים כיוון, אבל ראינו מה הסקרים ניבאו בבחירות הקודמות, או בבחירות בארצות הברית. מה שכן ראינו זה שציבור גדול לא רוצה את שלטון נתניהו. נאום גנץ היה נאום מכובד ביותר, שרוב הערכים שהיו בו היו ערכים של מפלגת העבודה. בסופו של דבר אנשים שרוצים שינוי יבינו, שלבחור ש"בחוסן לישראל" או ב"יש עתיד", לא בהכרח יביא שינוי, כי הם לא מכריזים שהם לא ישבו עם נתניהו ללא הגשת כתב האישום".

מה רצית לעשות וטרם עשית?
"אני מרגישה שחוללתי שינוי בהרבה מאוד תחומים, כיו"ר השדולה של המרחב הווירטואלי. העליתי למודעות את כל הנושא של אלימות ברשת. במסגרת השדולה קיימתי הרבה מאוד מפגשים, התמודדנו עם הסתה לטרור ברשת, אני כבר שנה מתריעה שיש התערבות של מעצמה זרה בבחירות פה בארץ. פניתי לפייסבוק בבקשה שימנעו מתכנים פוליטיים שיהיו חשופים ושקופים. זאת טביעת הרגל שלי ברשת. אני בוודאי מרגישה שלא הכל הושלם. גם בכל הסיפור של המאבק על שלטון החוק ועל מערכת המשפט, המאבק פה הוא רחוק מלהגיע לכדי סיום. אני רק בתחילת הדרך".

מה את חושבת על סוגיית ההחלטה וההודעה של היועץ המשפטי לגבי הגשת או אי הגשת כתב אישום נגד בנימין נתניהו?
"לכל אדם יש את חזקת החפות, ולכן גם לראש הממשלה. לדעתי, ראש הממשלה צריך להתפנות לענייניו האישיים. כראש ממשלה, הייתי מצפה ממנו לומר שהוא סומך על מערכת המשפט ועל הפרקליטות. זכותו להילחם על חפותו, אבל כשאתה ראש ממשלה אתה לא יכול להתנהג בצורה חסרת אחריות. ההרגשה היא שראש הממשלה שורף את הבית עלינו. כאשר חברי כנסת מטעמו מדברים על משטרה שתופרת תיקים, ועל פרקליטות שרוצים לעשות הפיכה שלטונית, זאת פגיעה במערכת המשפט ובכל ערך בסיסי של דמוקרטיה. הוא לא יכול לגרום לציבור שלם לאבד אמון במערכות האלה, רק בגלל האינטרס האישי שלו. כל מה שקרה בשבועות האחרונים זה איום נגד היועמ"ש כדי שלא יעז לפרסם את כתב האישום שלו בכפוף לשימוע. זה אבסורד, כי ראש הממשלה הוא זה שהקדים את הבחירות כדי שהציבור לא יידע במה הוא מואשם. מגיע לאזרחי מדינת ישראל לדעת במה ראש הממשלה שלהם מואשם לפני שהם הולכים לקלפי".

לסיום, יש לך משהו להגיד לבוחרים שלך בפריימריז?
"אנחנו נמצאים בימים מורכבים. ב-9 באפריל הציבור יחליט לאן המדינה תלך. כדי שתהיה הנהגה אחרת ב-9 באפריל, צריך נבחרת חזקה. ולכן אני מבקשת מהציבור את האמון שהם נתנו בי בפעם הקודמת, אני מבקשת אותו שוב כדי שאני אוכל להמשיך את המאבק שלי שהוא רחוק מסיום".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר