עידית בניה צילום אורלי בויום
עידית בניה צילום אורלי בויום

צפו בכתבה: עידית בניה מרעננה היא מלכת הסנוקר של ישראל

אלופת ישראל הטרייה בסנוקר, הרעננית עידית בניה, מספרת על הקושי בענף נטול ספונסרים, על ההערות השוביניסטיות שספגה במהלך הקריירה ועל המעגל שתסגור כשתשתתף בסוף החודש באליפות אירופה, אותה החמיצה לפני 13 שנה. ראיון

פורסם בתאריך: 8.2.19 12:26

לא שותה, לא מעשנת אבל בהחלט משחקת סנוקר. עידית בניה מרעננה זכתה לאחרונה בתואר אלופת ישראל בסנוקר לשנת 2018 (נשים), ומתכוננת בימים אלו לאליפות אירופה (גברים ונשים) בסנוקר שתתקיים החודש באילת, שם תהיה הישראלית היחידה, וכנראה שגם האישה היחידה בתחרות, שתתמודד על התואר הנכסף.

צפו בכתבת הוידיאו על עידית בניה:

את רוב ההוצאות היא מממנת מכספה הפרטי, בלי ספונסרים וגם בלי חיבוק תקשורתי. היא מקווה שיום יבוא והסנוקר יזכה להערכה גם בארץ. "ברגע שבארץ יתנו את הבמה הראויה לספורט הזה, שהוא ראוי ומכובד, ככה יותר מתחרים וספונסרים יחדרו לתחום", אומרת בניה.
היא בת 31, "מג'נגלת" בין כמה זירות ונשארת בלי אוויר לנשימה. היא אמא לשי, בן שנה ושלושה חודשים, עובדת כמנהלת תשתיות מיחשוב במדיקל סנטר, עושה יוגה, רוקדת זומבה ומשחקת סנוקר כמה שעות בשבוע. בחודש שעבר, כאמור, זכתה באליפות ישראל בסנוקר ובימים אלה מתאמנת לקראת אליפות אירופה בסנוקר שתתקיים בסוף פברואר, תחרות שבה היא תהיה ככל הנראה האישה המתמודדת היחידה. "אליפות אירופה תתקיים השנה לראשונה בישראל, בסוף בפרואר במג'יק פאלאס באילת ויגיעו אליה מתחרים מ־40 מדינות, כשאני האישה הישראלית היחידה שתתחרה בתחרות, וכנראה גם האישה היחידה בתחרות".
בניה החלה את קריירת הסנוקר שלה בנעוריה, כשלמדה בתיכון אוסטרובסקי. בשעות הערב עבדה כמלצרית ב"ביליארד בר" שפעל בעבר ברחוב המסגר ברעננה, ומדי שבוע התמודדה מול לקוחות ושחקנים חובבים. "התחלתי לשחק סנוקר ממש במקרה, כשהייתי בת 16", היא מספרת, "לא היה מה לעשות ואיפה להסתובב ברעננה, והדבר היחיד שהיה תמיד פתוח זה הביליארד בר. אני וחברות שלי התחלנו לשחק שם סנוקר, גם כי היו ימי כניסה חינם לבנות אז ניצלנו אותם. יום אחד ראיתי שלט 'דרושות מלצריות'. וככה הפכתי למלצרית בסנוקר ושיחקתי בחינם כל הזמן, עם הלקוחות, עם חברים. יצא לי לשחק נגד אנשים שהיו ממש טובים במשחק וראיתי שאני מנצחת אותם ושאני ממש טובה בזה. התאהבתי במשחק".

אידית בניה צילום פרטי

עידית בניה צילום פרטי

"אני מחכה לניצחון הזה מגיל 16"

באחד הימים, יו"ר איגוד איספא (איגוד ישראלי לספורט ביליארד) דאז ישראל פנחס, הבחין בכישרונה של בניה והציע לה להשתתף בתחרויות. היא קטפה את המקומות הראשונים בכמה תחרויות והייתה אמורה לטוס ולהתחרות באליפות אירופה בסנוקר, אלא שאז התגייסה לצבא בתפקיד של מדריכת מחשבים ושלטונות הצבא לא אישרו לה לטוס לתחרות.
"התחרות המקצועית הראשונה שלי הייתה בשנת 2008, כשזכיתי במקום הראשון באליפות ישראל ב'פול' ((Pool לנשים. אחרי שנתיים, כשאני כבר בת 18, זכיתי במקום השני באליפות הארץ בסנוקר, 12 פיט (השולחן הכי גדול שקיים), ובעקבות הניצחון הייתי אמורה לטוס עם רונה ברקת מרעננה, שהייתה אלופת הארץ בסנוקר, לאליפות אירופה. אבל זה לא קרה לצערי כי בדיוק התגייסתי וצה"ל לא אישר לי לטוס כי זה לא היה נחשב ספורט 'מספיק ראוי'. זאת היתה אכזבה קשה מאוד".
כשהשתחררה, בניה חזרה לשחק סנוקר, אבל ויתרה על התחרויות. "בשלב הזה נטשתי את התחרויות המקצועיות וחזרתי לשחק בעיקר במועדונים ותחרויות חובבים, כשבמקביל עשיתי תואר ראשון במינהל עסקים ברופין ועבדתי משרה מלאה. הסנוקר נדחק הצידה, אבל רק לכאורה, כי בלב ידעתי שזה מה שאני אוהבת לעשות ועוד אחזור לזה. רק בשנת 2016, אחרי שסיימתי את התואר, הרגשתי שאני חייבת לממש את הסנוקר שבחיי והחלטתי להיכנס בצורה מקצועית לסנוקר. לקחתי את אחד המאמנים הטובים והמקצועיים בארץ, דויד ויצמן, כדי שיאמן אותי ונכנסתי לזה בכל הכוח".
בניה החלה להתחרות בתחרויות מקצועיות בארץ ובעולם וקטפה כמה הישגים מרשימים. בשנת 2016 הגיעה למקום השני באליפות הארץ בסנוקר, בשנת 2017 למקום השלישי באליפות, והשנה כבשה את המקום הראשון באליפות הארצית. היא מתאמנת במספר מקומות, כמו מועדון ראט של אלכס גראב ברעננה, האקדמיה לסנוקר והגולדן בול בפתח תקוה ואריסטוקרט בראשון לציון.
"יש בשנה שלוש תחרויות סנוקר מרכזיות: אליפות הארץ, גביע המדינה, וליגת העל", מסבירה בניה, "אני זזתי בין מקום שני לשלישי ברוב התחרויות האלה עד שבינואר הגעתי, לשמחתי הרבה, למקום הראשון באליפות הארצית. צריך להבין שזה ניצחון שאני מחכה לו מגיל 16 וסוף סוף זה קרה. אני מקווה שאצליח להוכיח עצמי גם באליפות אירופה בסוף החודש, שאליה אני מתאמנת כבר כמה שבועות ובקושי נושמת. אני מתאמנת פעמיים בשבוע, לפחות שבע שעות, ובמקביל עושה ספורט, יוגה וזומבה כדי שאוכל לעמוד על הרגליים שעות בלי להתעייף".
זה נשמע די מעט שעות אימון. איך זה שלא עוזבים הכל ורק מתאמנים?
"סנוקר זה עולם שאין בו כסף, ולכן אני עושה את זה בשביל הפאן שלי נטו. בגלל שאין בו כסף אני מנועה מלהשקיע בו את כל כולי. אין דרך להתפרנס ממנו בארץ, בניגוד למשל לחו"ל שזה נחשב למקצוע מכובד וזוכה לספונסרים רבים. ברור שאם היה בזה כסף הייתי משקיעה את כל כולי בספורט הזה, אבל מה לעשות שאני חייבת להתפרנס".
מתי שחקנית או שחקן סנוקר בארץ יהיו סלבריטאים?
"כששחקנית ישראלית מקבלת תפקיד בהוליווד, או מקבלת פרס כזה או אחר, היא זוכה לסיקור תקשורתי נרחב ואוהד ולכותרות בכל אמצעי המדיה. אז איך ייתכן שעידית בניה זכתה באליפות הארץ בסנוקר, תהיה הנציגה האישה הישראלית היחידה שתתמודד באליפות אירופה, והעולם שותק? מבאס שאין מודעות לספורט הזה בארץ. אם הוא היה מקבל את הבמה הראויה לו, אז יותר ויותר שחקנים היו נכנסים לתחום וככה גם ספונסרים. אין להם סיבה לבוא בלי פרסום, כי ככה עובד העולם הזה. ככל שהסנוקר יהפוך לוויראלי, כך נקבל יותר משמעות שתתורגם לכסף, וככה נוכל להפוך לשחקנים טובים יותר ונטו להתאמן כל היום ולחיות סנוקר.
ונשים?
"ככל שלסנוקר יהיה יותר פרסום, כך גם יותר נשים יבואו להתחרות. אני פוגשת נשים רבות שמשחקות טוב ולא מעזות להיכנס לזה בגלל הפן הכלכלי. זה ספורט יקר ותובעני. אין מה לעשות, סנוקר הוא תחביב מאוד יקר, עובדה שמרחיקה ממנו רבים וטובים. אני עושה הכל על חשבוני. המאמן שלי, האימונים, תשלום למועדונים, תשלום לתחרויות, טיסות. הכל יוצא מכיסי. רק השנה קיבלתי מילגה מאתנה (פרויקט לאומי לקידום ספורט הנשים בארץ), וזה עדיין לא מספיק. כי בסופו של יום, מי שרוצה להיות אלוף הארץ חייב להתאמן כל יום כל הזמן, ולי אין את הפריבלגיה הזו".

"ספורט גברי? בולשיט"

לאורך קריירת הסנוקר שלה, בניה נתקלה בתגובות שוביניסטיות רבות. אלה, לדבריה, גרמו לה רק להוכיח עצמה יותר ולעודד כמה שיותר נשים להצטרף לעולם הסנוקר. "יצא לספורט הזה שם גברי, וזה בולשיט. למרות הכל, כל הזמן אני צריכה להוכיח את עצמי יותר רק בגלל שאני אישה. קיבלתי המון הערות מגברים, בעיקר מהמבוגרים שבחבורה. אמרו לי שאני בטח לא מספיק מקצועית כי אני אישה. 'היא ניצחה בפוקס', 'נתתי לה לנצח', 'את לא תנצחי אותי כי את אישה', ועוד הערות פוגעניות כאלה. יש גברים רבים שמרימים גבה ולא אוהבים שאני מנצחת אותם. באחד המועדונים היה אפילו גבר שהתעצבן עלי שניצחתי אותו והטיח את המקל בעוצמה אחרי המשחק. אני לא מתייחסת לזה ומקבלת עידוד מהמילים של בעלי, שאמר לי שהוא התחתן איתי כי אני גם יפה, גם חכמה וגם טובה בסנוקר.
"מתברר שבחיי אני מאתגרת את התפיסה של 'תחומים גבריים', כביכול. זה גם הסנוקר, וגם בעבודתי בתחום הסיסטם שאני לעתים האישה היחידה בחדר. אין הבדל ביכולות של גבר ואישה, בטח לא בסנוקר, ואני יודעת שיש שחקניות רבות שיודעות לשחק וחוששות כי הן לא מספיק טובות. צריך לבוא, לשחק, להשתפר. העיקר שמי שרוצה לא תעצור את עצמה, כי זה בהחלט אפשרי".
ולמה בכל זאת סנוקר?
"אני אוהבת קשיים, אתגרים וכל פעם להציב יעד חדש ולנסות ולכבוש אותו כשהניצחון הוא לא המטרה, הדרך היא החשובה לי. סנוקר מפקס אותי, גורם לי להיות מרוכזת, חדה יותר, לבחון את עצמי. אני למעשה משחקת נגד עצמי ותמיד יש לאן להשתפר. וכן, זה גם מחזק אותי ואת הביטחון שלי, עוזר לי להאמין בעצמי שאני מסוגלת להתגבר על מכשולים ולכבוש את היעד הבא, בתקווה שהוא יהיה אליפות אירופה בסנוקר 2019".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר