תחנת אוטובוס צילום זאב שטרן
תחנת אוטובוס צילום זאב שטרן

מרצ רוצה לחדש את היוזמה לתחבורה ציבורית בשבת

היוזמה היא בשיתוף נוע תנוע, המקיים פרויקטים דומים במספר ערים בארץ. במרצ מספרים כי היוזמה הופסקה לפני כשנה בגלל חוסר מימון

פורסם בתאריך: 13.2.19 08:22

נושא התחבורה הציבורית בשבת עלה לאחרונה לכותרות, לאחר שראש עיריית טבריה, רון קובי, אישר מערך אוטובוסים שיפעל בשבת לטובת הציבור החילוני. בבדיקה שערכנו ברעננה נמצא כי לפני כשנה החלו מגעים בין חברי סיעת "מרצ" לבין ארגון "נוע תנוע", ארגון ללא מטרות רווח שמפעיל תחבורה ציבורית בשבת בגבעתיים, תל אביב, באר שבע ולאחרונה גם בטבריה, אך לדברי מרצ היוזמה נעצרה מפאת חוסר במשאבים למימון היוזמה.

"אכן נעשתה יוזמה לפני כשנה עם מרצ כפר סבא מול ארגון "נוע תנוע", לתחבורה ציבורית בשבת", מספרים במרצ, "אבל מפאת חוסר בתקציב היוזמה ירדה מהשולחן. למרות זאת, נפעל לכך שהיוזמה תחודש".

רונית וינטראוב מרצ. צילום תומר נויברג

רונית וינטראוב מרצ. צילום תומר נויברג

ארגון "נוע תנוע" מפעיל תחבורה בשבת במקורות מימון משתנים: בחלק מהערים חלק המימון מגיע מהנוסעים עצמם, שמשתתפים בהוצאות הנסיעה באמצעות אפליקציה. כך קורה ברמת גן, גבעתיים, תל אביב ובאר שבע. בחלק מהערים העירייה עצמה מסייעת במימון הקווים. בארגון מספרים שכדי להטמיע תחבורה ציבורית בשבת ברעננה, צריך להתבצע שיתוף פעולה עם העירייה עצמה ולא רק באופן עצמאי מול חברי מועצה.

"אנחנו נפגשים עם הרבה מאוד עיריות, שמנסים להניע תהליך ברמה מוניציפלית ולא רק לאומית", אומרת נעם תל-ורד, ממובילי ארגון "נוע תנוע", "בשביל לשנות את המציאות צריך שיתוף פעולה של העירייה. מה שנדרש מהעירייה זה פגישה עם ראש העיר או מי מטעמו, שישמח לקדם את הנושא. אנחנו מגיעים עם המון ידע בתחום התחבורה הציבורית בשבת, עם ארבע שנות ניסיון. זה הרבה מאוד ידע בתחום שלעיריות אין אותו".

רעננה היא עיר עם מעל 30% דתיים, מה הניסיון שלכם עם ערים כאלה?

"גם בעיר כמו רעננה, ש-30% ממנה דתיים, אפשר להגיע למתכונת הפעלה שתועיל לכל הצדדים. מה שקורה היום זה שמי שיש לו כסף יכול לנסוע בשבת כי יש לו רכב פרטי, ומי שאין לו כסף נשאר בבית. אפשר ליצור מתכונת הפעלה שתעבור בעורקי תחבורה ראשיים ולא בשכונות דתיות, היא תיטיב עם כולם".

נועם תל ורד, ממובילי ארגון "נוע תנוע"

נועם תל ורד, ממובילי ארגון "נוע תנוע"

המימון לתחבורה הציבורית בשבת צריך לבוא מהעירייה?

"יכולות להיות הרבה דרכי מימון, אנחנו מזמינים את העירייה לחשוב איתנו על דרך יצירתית להפעלה. לא תהיה עירייה שתרצה ולא נמצא פתרון".

כשפנינו לעיריית רעננה בנוגע למדיניותה לגבי תחבורה ציבורית בשבת, נמסרה התגובה הבאה: "ברעננה חיים זה לצד זה בדו קיום, בכבוד הדדי תוך הבנה וסובלנות דתיים וחילוניים. בעיר מתקיים זה שנים רבות סטטוס קוו המאפשר בילוי ומסחר באזור התעשייה לצד עסקים סגורים במרכז העיר. אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת הינה החלטה ממשלתית כלל ארצית ואנו פועלים על פיה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל פעם שיש בחירות מרצ שולפת את עניין התחבורה הציבורית. אין נושאים יותר מעניינים על הפרק ? רק בזה מרצ עוסק ?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר