מוניקה קולר
מוניקה קולר

מעצבן: החיילים הבודדים לא מקבלים את מלוא ההנחה בארנונה

בדירה ברחוב ארלוזורוב מתגוררים חמישה חיילים בודדים, כולם עולים חדשים. לשון החוק לגבי חלק מההנחה שמגיעה להם בארנונה מעורפלת, ובעיריית רעננה בחרו בפרשנות המונעת מהחיילים חלק מההנחה שיכלו לקבל. מוניקה קולר: "כל שקל חשוב לנו"

פורסם בתאריך: 13.2.19 18:38

כבר חודשיים שחמישה חיילים בודדים ברעננה נאבקים כדי לקבל הנחה נוספת על הארנונה שהם משלמים, אך עיריית רעננה מסרבת לפרש את החוק בצורה שתטיב עמם ותעניק להם הנחה נוספת שתחסוך להם מאות שקלים בשנה.

חמשת החיילים הם עולים חדשים שחולקים דירה ששטחה 118.5 מ"ר ברחוב ארלוזורוב ברעננה. לפי החוק, חיילים בשירות חובה זכאים לפטור מתשלום ארנונה במהלך שירותם הצבאי, וכן עד ארבעה חודשים מיום שחרורם משירות חובה. הפטור מתשלום ארנונה ניתן עבור 70 מ"ר משטח הדירה. בנוסף קיימת בחוק הנחה נוספת לחיילים: בדירות שמתגוררים בהן יותר מארבעה אנשים, ניתן פטור ל-90 מ"ר משטח הדירה.

אחת החיילות בדירה, מוניקה קולר, עולה חדשה מהונגריה שהשתחררה משירותה הצבאי לפני כחודשיים, הבחינה בחודש דצמבר האחרון כי היא ושותפיה לדירה זוכים רק לפטור של 70 מ"ר, למרות שהם עונים על הגדרת ההנחה הנוספת. היא פנתה לעירייה וביקשה לנצל את ההנחה הנוספת שקבועה בחוק, ואף נעזרה לשם כך בייעוץ מתכנית "כנפיים" של הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ובארגון "אמון הציבור". שבועיים מרגע פנייתה, הופתעה קולר לקבל מעו"ד המייצג את העירייה תשובה בה נטען כי העירייה אינה מקבלת את פרשנות החוק שמוניקה מציגה, ודוחה את הבקשה של מוניקה להנחה הנוספת על הסף.

העירייה בדחייתה הסתמכה על ההגדרה המעורפלת של החוק: "מי שמחזיק בדירה ששטחה עולה על 70 מ"ר לא יהיה זכאי לפטור לפי חוק זה, אלא לגבי 70 מ"ר; אולם אם עלה מספר בני משפחתו של המחזיק והגרים עמו על ארבעה – יהיה זכאי לפטור כאמור לגבי 90 מ"ר.". על פי לשון החוק, כשמדובר על פטור לחיילים ל-90 מ"ר משטח הדירה לדירות שמתגוררים בהן יותר מארבעה אנשים, החוק מתייחס בלשון מעורפלת לגבי מספר הנפשות בדירה, כאשר לא ברור אם מדובר רק במקרים בהם הנפשות הנוספות הם בני המשפחה של החייל או כל אדם המתגורר בדירה. לכן, כל רשות מקומית רשאית לפרש את החוק בדרכה, ולהחליט אם להעניק את ההנחה הנוספת. ראוי לציין שמדיניות משרד הפנים היא להעניק את ההנחה הנוספת גם אם הנפשות הנוספות הם אינם בני משפחה, ורשויות מקומיות רבות אכן מחליטות לפעול על פיה.

למרות החוקיות בהחלטת העירייה, מוניקה קולר מספרת כי מדובר באדישות כלפי חיילים שבאו לתרום למדינה. "עליתי מהונגריה לפני שנתיים וחצי לארץ וכבר אחרי חצי שנה התגייסתי", אמרה מוניקה לצומת השרון, "אנחנו חיילים בודדים מצרפת, הונגריה, שוויץ והולנד בדירה אחת. אנחנו באנו לעזור לארץ, והיינו שמחים לקבל עזרה חזרה. אנחנו נותנים שירות, לא קל לנו מבחינה כספית, אנחנו חיילים בודדים. כל שקל חשוב".

צביקה צ'רנר, יועץ כלכלי בכיר של תוכנית "כנפיים" של הסוכנות היהודית וקרן מיראז', אמר על ההחלטה: "נכון שהנוסח של המחוקק מתייחס למספר הנפשות בדירה, וניתן לפרשו לכאן ולכאן. אבל רוב העיריות כבר הלכו צעד קדימה, ובחרו לפרש את החוק בדרך שתתן פטור מלא של עד 90 מ"ר בארנונה לחיילים בודדים. כשפנינו לעיריית רעננה בבקשה למתן הפטור, העו"ד החיצוני של העירייה התפלפל עם נוסח החוק ובחר בפרשנות על פיה ההנחה מגיעה רק אם בדירה מתגוררים בני משפחה. רוב העיריות עיגלו את הפינה הזאת. תשמע, רעננה היא לא בדיוק עיר שמתאפיינת בצעירים. אני חושב שהעירייה יכולה להסתכל טיפה קדימה ולסייע להם. כמה מקרים כאלה כבר יש? הלוואי ורעננה תהיה מפוצצת בצעירים, כולם יברכו על זה".

מאמון הציבור נמסר: "אמון הציבור מטפל בשנים האחרונות בתלונות רבות של חיילים וחיילות בודדים שנתקלים בקשיים, ואף בהתעמרות מצד כמה רשויות מקומיות. מדובר על צעירים וצעירות שמרצונם החופשי עזבו את משפחותיהם ואת סביבתם, והגיעו לישראל על מנת להתגייס ליחידות קרביות ולשרת את המדינה. לא מתקבל על הדעת שבמקום למצוא כיצד להקל עליהם גם בהתמודדות מול הבירוקרטיה וגם בהוצאות הכלכליות, הם מוצאים את עצמם מול עיריות שעושות את הכל על מנת להתחמק ממתן ההנחה שמגיעה להם.
ולחיילים ולחיילות אנו ממליצים ללמוד את זכויותיכם כתושבי העיר, לדרוש מנציגי העירייה הסבר וסיוע במילוי הטפסים השונים ולא לשכוח שהנכם זכאים להנחה עד 4 חודשים לאחר השחרור. אנו מקווים שבעקבות כתבה זו עיריית רעננה תחזור בה מהחלטתה ותאפשר פטור של 90% מהארנונה, ותזכה את מוניקה וחבריה גם רטרואקטיבית על תשלומים שכבר נגבו"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר