פגיעת הטיל במושב משמרת. צילום באדיבות המשטרה
פגיעת הטיל במושב משמרת. צילום באדיבות המשטרה

ד"ר אלי כרמון: "אם צה"ל ייכנס עמוק יותר לעזה, נחווה ירי נרחב לאזור השרון"

מה מצפה לנו בהמשך? האם הנפילה בשרון הייתה חד פעמית או התחלה של מגמה? מדוע מערכת כיפת ברזל לא יירטה את הטיל? ד”ר אלי כרמון מרעננה, חוקר ומרצה מוביל במכון הבינלאומי ללוחמה בטרור בבינתחומי הרצליה, עונה על כל השאלות

פורסם בתאריך: 28.3.19 13:58

הוא מסביר מה גרם לחמאס לעבור לייצור עצמי של טילים, מה הייתה הסיבה לירי לעבר אזור השרון, עושה במומחיות גדולה סדר בעניינים, ובעיקר מדגיש שאסור להיות שאננים. ראיון עם ד”ר אלי כרמון, חוקר ומרצה מוביל במכון הבינלאומי ללוחמה בטרור בבינתחומי הרצליה.

ד”ר אלי כרמון, איך החמאס מגיע עד ליישובים מרוחקים כמו מושב משמרת?
“אין ספק שמדובר בנשק שונה. ידוע החל ממבצע עופרת יצוקה ועוד לפני, שהחמאס הצליח במשך השנים לייצר בכוחות עצמו ובסיוע של טכנולוגיה של איראן וחיזבאללה, מערכת של מפעלים לייצור טילים ארוכי טווח. אם בהתחלה היו להם קסאמים שמגיעים לשניים-שלושה קילומטרים, היום יש להם מאות ראשי טילים שמגיעים לטווח ארוך, ביניהם טילים כמו הטיל ששוגר לעבר השרון, מסוג M-75. פעם הטילים היו מוברחים דרך סיני, הייתה תקופה שהטילים הועברו באוניות. לאחר שהתחלנו לעצור שיירות שהובילו טילים ארוכי טווח, מהנדסי חמאס קיבלו הדרכה כיצד לייצר טילים ארוכי טווח בעצמם, והתוצאה היא מאות טילים כאלה שנמצאים ברשותם כיום”.

מה הייתה הסיבה לדעתך לירי על השרון?
“אסטרטגית. החמאס חותר לתנאים יותר טובים בהסדרה בינו לבין ישראל. הירי הראשון היה לפני כשבועיים לתל אביב, שני טילים. זה היה במסגרת הניסיון והמשא ומתן להסדרה בין החמאס לבין ישראל, כדי לתת לחמאס תנאים יותר טובים. לפני כמה חודשים הסכמנו לתת להם 15 מיליון דולר לחודש, עכשיו הם רוצים יותר. כאשר הם ירו לכיוון תל אביב לפני שבועיים, הם אמרו שזה בטעות. הם ידעו טוב מאוד שזה לא בטעות. הם מנצלים את התקופה לפני הבחירות כדי לקבל תנאים טובים יותר ויודעים שהתגובה שלנו לא תהיה במלוא הכוח בשל התזמון והמדיניות. הנה, אחרי תל אביב, מה עשינו? תקפנו 100 מטרות בעזה, אף אדם לא נהרג. התגובה הייתה מאוד מינימליסטית. הבחירות הקרבות, ההתפרעויות האחרונות בבתי הכלא הביטחוניים שבעקבותיהן נפצעו מספר אסירים פלסטיניים, הרצון שלהם להביך את נתניהו בביקור שלו בוושינגטון, כל אלה הביאו לירי על השרון. הם היו צריכים למצוא פרובוקציה חדשה, וזו הפרובוקציה. הטילים לטווח ארוך הם לשימוש אסטרטגי, כמו במקרה של צוק איתן, שהם הגיעו איתם עד לנתב”ג. הם משתמשים בטילים האלה רק כאשר הם חושבים שיש להם משמעות אסטרטגית. כך היה גם השיגור על השרון”.

מדוע כיפת ברזל לא יירטה את הרקטה?
“כי הופתענו. לא הייתה הערכה שישגרו אל השרון, לכן לא הייתה מוצבת כאן סוללה שקלטה את הטיל. היעילות של המכ”מ של כיפת ברזל מוגבלת, וכל סוללה עולה המון לצבא. לא צפו שיגור לשרון. כעת לדעתי, יציבו סוללת כיפת ברזל אחת באזור השרון או כמה סוללות, כי צריכים לקחת בחשבון שבמקרה של הסלמה הם ימשיכו לשגר לאזור השרון”.

האם אנחנו צריכים לחשוש מהפגזות נוספות בשרון, או שמא מדובר באירוע חריג?
“המטרה של חמאס היא להפעיל לחץ ולחתור להסדר מדיני. אם המצב בעזה יסלים עד לכדי מצב של כניסה קרקעית או מבצע נרחב, חמאס יפעיל לחץ על הממשלה כדי להגיע להסדר כמה שיותר מהר, וכן, חלק מהלחץ הזה הוא ירי מאסיבי על אזור המרכז והשרון. יש לחמאס יכולת לעשות זאת, כעת מה שהוא צריך זה מוטיבציה. אם צה”ל ייכנס עמוק יותר לעזה, אנחנו נחווה ירי נרחב לאזור השרון והמרכז”.

האם הסיכון לנפילת טיל משתנה אם נעים מזרחה, סמוך יותר ליהודה ושומרון או מערבה אל הים?
“כל מה שנמצא בטווח אווירי נמצא בסיכון זהה. גם יישובים ערבים: טירה, טייבה, ג’לג’וליה, הטילים לא מדויקים. יותר מזה, יכול להיות שיש להם טילים, כמו של חיזבאללה, שמכסים את כל ישראל מבחינת טווח ועולים על 120 קילומטרים. אני לא הייתי מוציא את זה מכלל אפשרות, שיגיעו טילים מחמאס לחיפה באופן סדיר, זה כבר קרה בצוק איתן פעם אחת. בגלל זה לא הייתי מופתע שהם ירו על תל אביב, או על משמרת”.

עצה לתושבי השרון?
“לא להיות שאננים. מה שלמדתי עם הזמן זה שצריך להישמע להוראות. לא צריך לזלזל, ולמדנו את זה במקרה של משפחת וולף במשמרת שניצלה תודות לממ”ד שבביתה. ברגע ששומעים אזעקה, לחפש מחסה או להיכנס מיידית למרחב מוגן”

ד"ר אלי כרמון

ד"ר אלי כרמון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר