סשה קפה בנווה זמר, קרדיט עופר פנחסוב
סשה קפה בנווה זמר, קרדיט עופר פנחסוב

פרשת בית הקפה סשה בשכונת נווה זמר: מי אמר חרם?

סערה בכוס קפה: מצד אחד רצה הודעת ווטסאפ הקוראת לתושבים להתגייס נגד חרם שהוטל על בית הקפה משום שהוא סגור בשבת, מצד שני אף גורם לא הציג הודעה שאכן קוראת לחרם. פעילי ציבור בנווה זמר אומרים: "אין קריאה לחרם, זו השמצה של הציבור החילוני בשכונה"

פורסם בתאריך: 26.5.19 18:38

מאות  מתושבי רעננה נחשפו בסוף השבוע האחרון להודעת וואטסאפ שהועברה בתפוצה רחבה, הקוראת להתגייסות מלאה כנגד חרם שהוטל לכאורה על בית הקפה "סשה קפה" בספורטק שבנווה זמר, בשל היותו כשר וסגור בשבת. אבל השאלה הגדולה היא האם יצאה בכלל קריאה להחרים את המקום, ואם כן, היכן היא הופצה. מבדיקה שערכנו עולה כי חברי מועצה שיצאו נגד החרם לא קיבלו כל הודעה הקוראת לחרם. גם בעלת בית הקפה, ליאת פנחסוב, לא הציגה בפנינו הודעה הקוראת לחרם על בית הקפה. כל אותם גורמים שציינו כאן, נחשפו להודעה הקוראת לחזק את בית הקפה נגד החרם, אך אף גורם לא לא הציג בפנינו קריאה לחרם.

"מחזקים את בית הקפה סשה ברעננה!", נכתב בהודעה, "בשכונה החדשה נווה זמר ברעננה, נפתח בית קפה שכונתי מקסים. טעים, נעים וכשר. אבל תושבי השכונה זועמים על כך שבית הקפה, שהוא בעצם מסעדה חלבית, אינו פתוח בשבת. הם לא מסתפקים בהבעת מחאה אלא יזמו בקבוצות הווצאפ של הבניינים בשכונה קריאה לכולם להחרים את בית הקפה. לצערנו, יש רבים שנענו לכך והמסעדה חווה ירידה משמעותית במבקרים בה. עצוב ומקומם. תושבי רעננה הדתיים מבקשים לחזק את המסעדה שבעליה ממשיכים לעמוד על רצונם לשמור שבת ולספק חוויה טובה וכשרה לתושבי רעננה והסביבה. הם מחכים לנו, אנשים טובים שלא רוצים להיכנע ללחץ ולחרם וזקוקים לנו לחזק אותם בזמן הקשה הזה. יום שישי בבוקר, מוצ״ש או כל יום אחר –  גם ליהנות וגם לעשות מצווה!".

ההודעה גרמה לסערה גדולה ברשתות החברתיות. "כמי שהעיר ותושביה יקרים וחשובים לי וכאחד שחונך על כבוד וסובלנות לאחר ולשונה,ראיתי את השיח ברשתות החברתיות אודות בית הקפה 'סשה' בשכונת נוה זמר על הקולות הקוראים להחרמה והדרה וזאת עקב היותו שומר כשרות ומשכך הינו סגור בשבתות", אמר חבר המועצה אילן כהן מסיעת הליכוד בסוף השבוע האחרון, "כאזרח וכאיש ציבור אני מרגיש צורך וחובה להודיע כי אני נגד החרמות מכל סוג שהוא".

אילן כהן. צילום תמר מלין

"נגד החרמות מכל סוג שהוא". אילן כהן. צילום תמר מלין

"חרמות זה דבר נורא", אמר חבר המועצה עו"ד אלי אלוש, "שזה מגיע לחרם על עסקים, מחר זה יגיע לחרם על אנשים. ראינו מה חרם עושה לילדים ובבתי הספר. לאן הגענו?".

כאמור למרות הקריאות להתגייס נגד החרם, לא מעט תושבים טוענים כי לא נתקלו כלל בקריאות לחרם, ולכן לא ברורה להם הסיבה להתגייסות. הם טוענים שיש בהודעות המדברות כעל חרם כביכול, השמצה של הציבור החילוני ופגיעה בו.

"לא היה ולא נברא החרם", אומר שחר אריאל תושב חילוני מנווה זמר אשר פעיל מאוד ציבורית. "יכול להיות שיש תושבים שמפריע להם שהמקום לא פתוח בשבת, אבל זה לא מעיד על כלל הציבור ועל כלל תושבי נווה זמר. מכאן לבוא ולצאת ביציאה דמגוגית שמכלילה את כלל תושבי נווה זמר, שכאילו עושים חרם כנגד מקום שזה הבית שלנו, הפער הוא רחוק, זה לא מבוסס. תגובת הנגד לחרם לא הייתה מבוססת. ישר הפיצו אהבה במעטה של השמצה של תושבי שכונה שלמה, שנאבקת להיות חלק מהעיר הזאת כמו כל דבר אחר, וזה מוסיף לקרע בין דתיים לחילוניים ולקרע בין השכונה לשכונות אחרות בעיר. המקום הוא מקסים, בואו כולם – הוא חלק מרכזי בקהילה שלנו. אין נגדו שום חרם".

שחר אריאל

"לא היה ולא נברא החרם". שחר אריאל

"כמובן שבתור חילונית הייתי שמחה אם המקום היה פתוח בשבת", אומרת ענת קסוי-הטוני, תושבת השכונה וחברת ועד השכונה, "אבל אם בעלת המקום רוצה לנוח ולא לעבוד בשבת, זו בחירה שלה ואני מכבדת אותה. היתרונות של המקום ובעיקר של בעלת המקום, שיוזמת פעילויות ומשתפת פעולה עם הוועד לרווחת התושבים – עולים על החוסר בבית קפה בשבת. מצד שני, אם במכרז בית הקפה אמור להיות פתוח בשבת, אז הוא צריך להיות פתוח בשבת. לגבי החרם – אני לא מכירה דבר כזה. כל שכניי וחבריי לשכונה לא מכירים דבר כזה, ומרגיש לי שמישהו תופס על זה טרמפ ומרוויח מזה איזשהו הון פוליטי".

בעלת בית הקפה, ליאת פנחסוב, ביקשה שלא להגיב למקרה, והפנתה אותנו לתגובה שכתבה בדף הפייסבוק של בית הקפה:

"בימים האחרונים קפה סשה עלה לכותרות ולא בדרך שבה היינו רוצים.
כבר עכשיו אדגיש שלא מדובר במהלך שיווקי כפי שנרמז בחלק מהתגובות, לחלוטין לא!
מבחינתי פרסום טוב הוא רק פרסום שמדבר בזכות האוכל, השירות האישי והארועים שלנו.
לפני מספר ימים הועברו לידיעתנו מספר פרסומים המתנגדים לעובדה שקפה סשה אינו פתוח בשבת וחלקם אף קראו לתושבי שכונת נווה זמר להדיר רגליהם מהקפה.
ארועים דומים כבר קרו בעבר, מאז פתיחת בית הקפה ואף נעשו פניות לעירייה לפתיחת מסמכי המכרז.
לשמחתי רוב תושבי השכונה, החילוניים ושומרי השבת, הצביעו ברגליהם והראו את תמיכתם ואהבתם לקפה סשה.
אני רוצות להודות גם לציבור ענק של אנשים טובים, שהגיעו בימים האחרונים מרעננה, כפר סבא, כוכב יאיר, נתניה, ראש העין ואלעד, בהתארגנות מופלאה ובחום אנושי לא צפוי, ועל כך אני מברכת.
שכונת נווה זמר זה הבית שלי, אני פותחת את הבוקר וסוגרת את היום עם הקבועים שלי, עם הילדים המהממים של השכונה הזאת וגאה לראות בסשה בית קהילתי עם ערך מוסף.
אני נהנית לשרת ולפנק את כולם, חילוניים, דתיים, תושבי נווה זמר ותושבי השכונות האחרות ומודה לכל לקוחות סשה על התמיכה הרחבה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר