עיריית רעננה צילום עזרא לוי
בניין עיריית רעננה צילום עזרא לוי

מעמדה של רעננה כעירייה איתנה נמצא בסכנה

שר הפנים זימן את ראש העירייה ואת מנכ"ל העירייה לשימוע, אשר יקבע את המשך קיום מעמדה של רעננה כעירייה איתנה. הסיבה: גירעון בעירייה בשנת 2017. ההשלכות: רעננה עלולה לאבד מעצמאותה ומיעילותה המוניציפלית

פורסם בתאריך: 5.6.19 09:10

שר הפנים אריה דרעי, שלח מכתב בשבוע שעבר לראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, ולמנכ"ל העירייה אריאל הילדסהיימר, בו קרא להם לשימוע בטרם ביטול מעמדה של רעננה כעירייה איתנה.

על פי המכתב, שנשלח ב-28 במאי, הסיבה לביטול מעמדה של עיריית רעננה כעירייה איתנה נעוצה בגירעון שוטף בדו"ח הכספי של 2017, שעמד על כ-5 מיליון שקלים בקופת העירייה. על פי פקודת העיריות, גירעון שוטף הוא אחד מהתנאים לפיו משרד הפנים רשאי לבטל ברשות מקומית את המעמד הנכסף של עירייה איתנה. אבל מה המעמד בעצם אומר, ומה ההשלכות של ביטולו?

הזימון לשימוע שנשלח ממשרד הפנים

הזימון לשימוע שנשלח ממשרד הפנים

נכון לשנת 2019, רעננה היא אחת מ-29 רשויות מקומיות שנחשבות ל-"רשויות איתנות" על פי משרד הפנים, לצד שכנותיה כפר סבא, הוד השרון והרצליה. מעמד רשות או עירייה איתנה, מקנה עצמאות רבה: הוא מקנה פטורים מקבלת אישורי הממשלה בנושאים כמו אישור תקציב העירייה, אישור מחיקת חובות ומקנה עצמאות רבה בכל הנוגע לביצוע עסקאות במקרקעין, בין אם מדובר בהשכרה לטווח ארוך או מכירה של קרקעות השייכות לעירייה.

רעננה מחזיקה בתואר עירייה איתנה, מאז שחוקק ב-2014 חוק הרשויות האיתנות ביוזמתו של חבר הכנסת יריב לוין, שמטרתו הייתה לבזר את סמכויות משרד הפנים ולהעניק עצמאות לרשויות הנחשבות לחזקות ועצמאיות כלכלית. כדי להמשיך לשמור על המעמד, רשות מקומית צריכה להיענות למספר קריטריונים כשהמרכזי בהם הוא לסיים שנת כספים ללא גירעון שוטף בקופת העירייה, מה שרעננה נכשלה לעשות בשנת 2017.

אובדן המעמד, יהפוך את רעננה לתלותית יותר במשרדי הממשלה ובמשרד הפנים בפרט, ויאט תהליכים כמו מכר קרקעות או אישור וניהול תקציבים, ובכך יגרע מכוחה המוניציפלי של עיריית רעננה.

גורמים בעירייה מספרים כי בשימוע, שצפוי להתקיים בתחילת יולי, ראש עיריית רעננה חיים ברוידא צפוי להציג בפני השר את תכנית ההתייעלות בה נוקטת העירייה, שנועדה לשמור על איזון תקציבי ואף להפחית בעומס המלוות (סך ההלוואות שהעירייה לקחה), זאת כדי למנוע את ביטול מעמדה של רעננה כעירייה איתנה. כמו כן, יש לציין, כי בישיבת המועצה שהתקיימה לאחרונה, גזבר העירייה יוסי מזרחי ציין כי העירייה סיימה את שנת 2018 בעודף של 286 אלף שקלים בקופת העירייה, ולא בגירעון.

נציין בנוסף, כי לאחרונה חברת המידע העסקי CofaceBdi, פרסמה את דירוג הערים הגדולות בישראל על פי היציבות הפיננסית שלהן לשנת 2019. הדירוג מתבסס בין היתר, על דוחות כספיים של הערים לשנת 2017. רעננה דורגה במקום ה-17 בטבלת היציבות הפיננסית (עלייה של מקום אחד יחסית לשנה שעברה), מתחת לשכנותיה הרצליה (מקום ראשון) וכפר סבא (מקום 10), אך מעל הוד השרון (מקום 19).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר