אסי זאודה ומתן איילה. קרדיט: פרטי, נתי ברו
אסי זאודה ומתן איילה. קרדיט: פרטי, נתי ברו

אסי זאודה: "אני קורא את התגובות בפורומים ברעננה, ואני מזדעזע"

לאסי זאודה ומתן איילה, תושבי רעננה, יש בטן מלאה על מה שקורה כאן, על רקע המחאה ששטפה את הארץ בימים האחרונים. זאודה: "אנשים כותבים 'עמדתי בפקקים', ויש כאן אמא שאיבדה את הבן שלה". איילה: "זאת מחאה של ישראלים, לא של 'יוצאי אתיופיה'"

פורסם בתאריך: 3.7.19 15:35

מחאה ארצית רחבת ממדים פרצה בימים האחרונים ברחבי הארץ בעקבות מותו של הנער סלומון טקה מירי שוטר בקריית חיים. במסגרת המחאה, כבישים ראשיים נחסמו על ידי מפגינים, ניידות הועלו באש ועשרות מפגינים נעצרו על ידי המשטרה במספר ערים, ביניהן פתח תקווה. לרעננה המחאה טרם הגיעה, אך לאסי זאודה ומתן איילה, שני תושבי העיר שהשתתפו בהפגנות ברחבי הארץ, יש לא מעט מה לומר על המצב.

"הזעם שיצא לרחובות, זה בין היתר כמובן בגלל מותו של סלומון טקה, אבל זה גם סימפטום למאבק מתמשך", אומר מתן איילה, עיתונאי ופעיל חברתי מרעננה, "יש קבוצה של אנשים שמרגישים שיש שיטור יתר במדינת ישראל. יש נערים שמרגישים שהם מפחדים להסתובב ברחובות, במיוחד ברחובות ברעננה, בכפר שמריהו. ברגע ששוטר יורה בנער אתיופי, הנער באופן אוטומטי החשוד המיידי. היו עוד ארבעה חמישה מקרים כאלה, שהסתיימו בסגירת התיקים מול אותם השוטרים".

איזה טענות יש לכם כלפי הממשלה?

"הייתה כבר מחאה ב-2015, שהתפרצה לרחובות ושיתקה חצי מדינה. מאז ראש הממשלה כינס והקים ועדת שרים, היו מסקנות, היה את דו"ח ועדת פלמור במשרד המשפטים לאור גילויי הגזענות כלפי יוצאי אתיופיה. איפה המסקנות של הדו"ח הזה? לא עושים איתם שום דבר. אם היו מפיקים לקחים, הדברים היו משתנים. אני יכול לספר לך אלף סיפורים על כך שהמשטרה הגיעה לקהילות יוצאי אתיופיה, ישבה איתם בשולחנות עגולים, ואפילו אכלה אינג'רה, אתה חושב שזה עוזר? זה לא עוזר. כי הגזענות מושרשת למעלה, לא משקיעים משאבים, לא נלחמים בזה, יותר קל לטאטא את זה מתחת לשטיח. בהתנחלויות, כשמחבל מגיע, ורוצה לפגע, להבדיל אלפי הבדלות, עושים אלף ואחד תדרוכים לפני זה למה לא צריך לירות בנשק, למה צריך להפעיל מאה אלף נהלים לפני שלוחצים על ההדק. אבל מי שמפר את הנוהל הזה זה משטרת ישראל. סלומון טקה היה אמור להתגייס עוד חודש-חודשיים לצבא, הוא נלחם להיכנס ליחידה קרבית. הוא מספיק טוב כדי להגן בגופו על אזרחי ישראל, אבל לא כדי להסתובב בשכונה שלו? הוא נורה חמש דקות במרחק הליכה מהבית שלו. הבעיה היא גם בדרך שהמחאה מוצגת בתקשורת. 'מחאת יהודי אתיופיה', או 'מחאת יוצאי אתיופיה'. זאת מחאה של ישראלים, של החברה, לא צריך למדר ולבודד אותנו בטייטל. הצעד הראשון בדרך לשינוי: שיפסיקו לקרוא לנו אתיופים, ויתחילו לקרוא לנו ישראלים".

למה אתה חושב שברעננה לא התקיימה הפגנה?
"אני לא יודע. בסופו של דבר, בהתפרצות המחאה, זה לא משהו מארגן שיש מאחוריה יחסי ציבור, מארגנים והנהגה. זו מחאה שבאה מהבטן, מהלב. וכל בן אדם שהחליט, שקיווה, שחשב שנעשה לו עוול ועוול למשפחת טקה שקברה את הבן שלה. היו ערים שלא היה בהן הפגנה, לא יודע ללמה לא היה ברעננה, אבל אני חושב שההתגייסות וההירתמות צריכה להיות גם של עיריית רעננה וגם של תושביה".

מתן איילה. קרדיט: נתי ברו

מתן איילה. קרדיט: נתי ברו

סבלת פעם מגזענות ברעננה?

"גדלתי ברעננה 20 שנה, למדתי בבית הספר מגד, בחטיבת השרון ובאוסטרובסקי, הייתי התלמיד האתיופי היחידי בכיתה. אני חייב להגיד שברעננה לא נתקלתי בגזענות, לא מצד המורים, לא מצד החברים שלי, רק כשבאתי להיכנס למועדונים, אז נתקלתי בתופעת הגזענות וההפללה. אבל אני לקחתי שני מועדונים לבית משפט על גזענות, וזכיתי. אין שום הצדקה שישפטו אותי על פי צבע העור שלי בכניסה למועדון ויחליטו אם אני אבלה או לא לפי המוצא שלי".

"השאלה הנשאלת היא למה רוצח יושב בבית מלון? למה אין דין?", אומר אסי זאודה, הבעלים של החומוסייה המוכרת 'החומוס של אסי' במרכז העיר, "למה צריכים לחכות לחקירה, למה הוא לא נמצא במעצר? זה היה מונע את כל הבלאגן הזה. מה אנחנו השוליים של החברה הישראלית? אין שום סיבה בעולם שהשוטר היה צריך לירות. אני הייתי חייל בצבא, זרקו עליי אבנים, בקבוקי תבערה, לא העזתי לירות על מנת להרוג".

אסי זאודה. קרדיט פרטי

אסי זאודה. קרדיט פרטי

"אוי לנו אם אנחנו חושבים שזה רצח של בן אדם אחד שגרם לזה", מוסיף אסי, "זה רצח של כל כלל הישראלים. זה לא קשור לאתיופים, אשכנזים, ספרדים, כולנו בני אדם. אם אנחנו מגיעים למצב שהבעיה היא רק של הקהילה אז מישהו כאן השתגע. הבעיה היא של כולם. בחור צעיר אתיופי שגר בנתניה לדוגמא, נמצא בגטו, היה לוחם בצה"ל, עשה שירות קרבי, אבל כל מקום שהוא פונה אליו, הוא בבעיה, נקודת הפתיחה שלו היא גרועה יותר. התסכול הוא מאוד גבוה. אני קורא את התגובות בפורומים ברעננה, ואני מזדעזע. אנשים אומרים 'אני עמדתי בפקק ארבע שעות', תחשבי על אמא שאיבדה את הבן שלה בגלל פזיזות של שוטר, שטען שהיה בסכנת חיים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. גיל

    האתיופים עם האלימות שלהם איבדו את התמיכה שלנו.
    מחאה זה בסדר גמור ומוצדק – מה שקרה פה ביומיים האחרונים זה בושה. אל תקראו לעצמכם ישראלים. לא רוצים התנהגות כזאת בארץ.

  2. גבריאל

    אני מצדיק לחלוטין עם ההפגנות של הנכים,אתיופים, ערבים, הומואים, וכל קבוצה, אבל עם יש 3 המסלולים בכבישים תסגרו 2 תמיד תשאירו מסלול אחד פתוח יש יולדות, יש טיסות, יש ילדים קטנים באוטו, יש זקנים, יש תינוקות ראבאק, תבינו שאי אפשר לחלוטין לסגור כביש אבל אם אתם עושים סגירה לגמרי למשך שעות ארוכות, אז אתם לכלכתם בגדול הפעם!

  3. תושבת רעננה

    אסיייי אוהבים אותך ואת הדאגה שלך לכולם. בעיקר לחיילים.
    חומוס טעים ברמות.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אסי – מצטער להגיד לך שאתה מקשקש.
    1. מה היה עם הנער עדיין לא ידוע וזה בחקירה.
    2. גם ההורים שלנו אכלו אפליה וגזענות, הם לא נהגו כך.
    3. ההפגנה והמחאה הן הנקודה השולית ויש מצב שחלק גדול מהעם היה מצטרף.
    4. הדרך, זו הבעיה.
    לראות את הכלה הולכת ברחוב ולא יודעת מה לעשות עם עצמה…
    לראות חתונה עם 300 מוזמנים והגיעו 70
    לראות את המראה עם הסקודה.
    ועד הרבה מראות אחרים.
    לזה אין שום הצדקה בעולם

  5. אני

    בכל הכבוד למחאה, ביצעו פסק דין והוצאה להורג בשוטר עוד לפני שהיה בירור בכלל! ולמחות כנגד אלימות וגזענות באמצעות אלימות בוטה, וונדליזם ופגיעה בכל מי שהוא לא אתיופי (זריקת לבנים על נהגים ותקיפה) שוללת את כל הלגיטימיות ואהדה שהמחאה הזו יכלה לקבל, הייתה הזדמנות להציף את הנושא כמו שצריך בייחוד טרם בחירות והמתפרעים גרמו לזה להתפספס בענק!

  6. ריימונד

    חמודים אתם מפתחים לכם רגשי נחיתות אתם בני אדם כמו כולם לכן תפסיקו להיתבכיין תבקשו עזרה יעזרו לכם ואין זה צודק שאנחנו מעלימים עין על מה שקרה אבל עד להרוס את המדינה ולהיתעלל באנשים חפים אין שום הצדקה ומי שלא טוב לו יסיק מסקנות. גרמתם לנזק בלתי הפיך.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אנשים שורפים מכוניות לא נותנים לכלה וחתן להמשיך הלאה. ואישה יולדת בסכנת חיים לא נותנים לה לעבור

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר