טל ליטני צילום רמי לוי

חוגגת שנה: כך הפכה קבוצת ווטסאפ קטנה לקהילה ענקית ותומכת של אמהות אחרי לידה

כשטל ליטני זיידה הייתה בחופשת לידה היא שמעה על אמא אחרת שנמצאת במצב דומה ומחפשת חברה. אז היא הקימה קבוצת ווטסאפ שהפכה לקהילה ענקית, עם מאות אמהות טריות שנפגשות מדי שבוע לשמוע הרצאות, להחליף ציוד ובעיקר לתמוך ולהקשיב. כך זה קרה

פורסם בתאריך: 2.8.19 11:34

מדי שבוע, במתנ”ס ברחוב שפינוזה ברעננה, מתכנסות עשרות נשים בחופשת לידה למפגש השבועי. הוא כולל הרצאה מפי איש מקצוע או פעילות כזו או אחרת, שנועדה לספק להן תוכן ותרבות בזמן חופשת הלידה. לצופה מהצד זה אולי נראה עניין פעוט, אך המפגשים השבועיים בשפינוזה הם רק חלק קטן מקבוצת “מאמא מרעננה בחופשת לידה”, קבוצה המונה מאות נשים מרעננה הנמצאות בחופשת לידה, שרבות מהן מספרות כי סבלו מבדידות של ממש עד שנתקלו בקבוצה, בה הן רואות בית וקהילה של ממש. את הקבוצה הקימה בדיוק לפני שנה תושבת העיר, טל ליטני זיידה, בזמן שהייתה בחופשת לידה בעצמה עם בתה השלישית, אביב.

“לפני כשנה הייתי בחופשת לידה עם אביב”, מספרת ליטני זיידה, 35, “ראיתי פוסט של בחורה מרעננה, חדשה בעיר, שסיפרה שגם היא בחופשת לידה. היא כתבה שהיא לא מכירה אנשים מרעננה ושהיא לבד, ושאין לה עם מי להיפגש בעיר. הרעיון להקים קבוצת תמיכה לנשים בחופשת לידה התבשל אצלי בראש כבר משנים קודמות, כי אין מענה ברעננה לנשים בחופשות לידה. הרבה זמן רץ לי בראש לעשות עם זה משהו, וזה היה טריגר מעולה. פתחתי באופן ספונטני קבוצה בווטסאפ לנשים בחופשת לידה, ופרסמתי את הלינק שלה בפייסבוק והזמנתי נשים מרעננה להצטרף. תוך רבע שעה היו שם חמישים נשים ותוך יומיים היו כבר יותר ממאה. הקבוצה גדלה מאוד מהר. ואז הייתי צריכה לחשוב מה אני עושה עם זה. נכון שהקמתי קבוצה, אבל מה הלאה? אז התחלנו להיפגש בבתי קפה, ובמקביל ביקשתי מהעירייה חדר, חלל לשימוש הקבוצה וקיבלתי אותו במתנ”ס בשפינוזה, ואז הייתי צריכה לארגן את השאר”.

איזה פעילויות והרצאות את מארגנת לאימהות?
“פעם בשבוע מתקיים מפגש של בערך שעה-שעה וחצי במתנ”ס שפינוזה. אנחנו כל פעם מארחות מרצה אחרת במגוון עצום של נושאים כמו איפור וסטיילינג, דיכאון אחרי לידה, כלכלת המשפחה, תרפיה באמנות, תזונה נכונה, רפואה טבעית, ליווי התפתחותי והורות. למפגשים מגיעות כמה עשרות אימהות בכל פעם. המטרה היא שנשים יבואו, יכירו אחת את השניה, שיראו שלכולן יש אותן בעיות, שכל התינוקות בוכים ולא ישנים, ועל הדרך יקבלו תוכן רלוונטי. המפגשים הם חינמיים והקבוצה היא בהתנדבות מלאה. עוזרות לי לנהל את הקבוצה שלוש בנות, שמאז שחזרתי לעבודה הן מנהלות את המפגשים – ליאור שמיר, נועה רוט פלד והילה פלדמן. וגם חגי בן יהודה, מנהל המתנ”ס הוא מדהים וראוי לציון”.

טל ליטני צילום רמי לוי

טל ליטני צילום רמי לוי

מה הקבוצה נותנת לאמהות בעצם? מלבד ההרצאות והפעילויות?
“הקבוצה התחילה להיות ממש קבוצת תמיכה. התחילו לשאול שאלות, להעלות בעיות, להתייעץ בכל מיני נושאים שקשורים לתינוקות, לעזור אחת לשנייה, לדאוג אחת לשנייה. ילד שלא מרגיש טוב, מה עושים? איך להלביש את הילד לפי העונה? איך עושים טעימות? אם בלילה צריך תרופה אז מחפשים לקחת אחת מהשנייה, אנחנו משאילות ציוד אחת מהשנייה ואם למשל התקלקלה לי משאבת ההנקה אז אני אקח ממישהי אחרת. אנחנו משאילות עגלות. בגדול אנחנו פשוט מדברות ומתייעצות על כל הנושאים שמטרידים אימהות – רפואה, ציוד, מזון, נושאי שינה של תינוקות. יש לנו בקבוצה כל מיני נשות מקצוע שאפשר לבקש מהן ייעוץ, כמו יועצת שינה, פיזיותרפיסטית, מלווה התפתחותית. אנחנו מנסות לתת מענה מקצועי ככל שניתן בתוך הקבוצה. אימהות גם מצאו שם מקום לפרוק, לספר מה הן מרגישות, מה עובר עליהן ומהמפגשים נוצרו גם חברויות. זה יצר קהילה מאוד גדולה ומתוך זה נוצרו קבוצות יותר קטנות, כמו קבוצת חוג של ליווי התפתחותי, קבוצה של ‘מפגשים בגינה’ של בנות שנפגשות ברעננה להעביר את הזמן. עם הזמן הקבוצה גדלה לרמה כזאת שפתחתי עוד קבוצה, וכעת יש קבוצת ‘בוגרות’ – אלו שחזרו למעגל העבודה, וקבוצת אימהות טריות שעדיין בחופשה. יחד הקבוצות מונות כמעט חמש מאות נשים”.

ואיך הפידבקים?
“מצוינים. הגיעה אלינו עולה חדשה שהגיעה עם שלושה ילדים לרעננה, שהאחרון הוא תינוק, ואין לה משפחה בארץ. היא עדיין לא עבדה, העברית שלה לא הייתה טובה. היא הגיעה למפגש אחד ותוך כדי המפגש היא התחילה ממש לבכות ולפרוק, אני חושבת שזו הפעם הראשונה שהייתה לה אינטראקציה עם אנשים שנמצאים במצב שלה ושהיא הרגישה מספיק בנוח לפרוק ולדבר על זה. מיד אחר כך כבר בנות חברו אליה והזמינו אותה להיפגש במקומות אחרים. מקרה אחר היה של חברה אחרת בקבוצה, שאמא שלה נפטרה זמן קצר אחרי הלידה. גם היא מצאה בקבוצה תמיכה ואהבה אימהית. אני ממש אימצתי אותה, היא הייתה מתייעצת איתי על כל דבר והייתי נפגשת איתי הרבה מעבר למפגשים של הקבוצה. יש הרבה מאוד בנות שנוצר להן קשר של אחת על אחת שהיווה תמיכה אדירה עבורן”.

מה הצרכים המרכזיים של נשים אחרי לידה?
“צריך להבין שלנשים בחופשת לידה יש תחושה של בדידות ויש להן צורך בקהילתיות ותמיכה. הן הרבה פעמים במצוקה, לבד, נקלעות למצב חדש שהן צריכות להתמודד איתו ולא כולן יודעות איך. יש הרבה השפעה הורמונלית, והן צריכות רשת תמיכה שצריכה לבוא או מגופים מקצועיים או מהקהילה. זה צורך אמיתי שקיים ולא היה לו מענה בעיר. מפה בעצם נולד כל הרעיון הזה, כדי לאפשר לכל אחת באמת להיות שלמה עד כמה שאפשר ורגועה עד כמה שאפשר, ואם צריך לקבל עזרה אז לדעת שיש ממי לבקש. יש הרבה תחושה של לבד כשאת אמא בחופשת לידה. הבעל חוזר לעבודה, ואת נשארת עם היצור הקטן הזה, שלא מתקשר איתך בהתחלה חוץ מלבכות. אם אין לך את הכוחות הנפשיים להוציא את עצמך מהבית, ולדאוג שיהיו לך חיים, זה משהו שמאוד קשה לעשות אותו לבד, באמת. צריך כוחות אדירים לצאת מהבית ולהמשיך לחיות את חייך כרגיל”.

מועדון ה-_מאמא מרעננה בחופשת לידה_ קרדיט_ ליאור שמיר

מועדון ה-_מאמא מרעננה בחופשת לידה_ קרדיט_ ליאור שמיר

נתקלת בקבוצה במקרים של דיכאון אחרי לידה?
“כשאנחנו מרגישות או מזהות סימנים כאלה אנחנו מנסות לחבר להן גורמים מקצועיים יותר. אנחנו לא נשות מקצוע, ומנסות כמובן לטפל בזה בצורה הכי טובה שאפשר עם טוב לב ואכפתיות”.
ליטני זיידה עצמה, חזרה מחופשת הלידה באוקטובר שעבר לשוק העבודה, למשרתה בעולם השיווק. היא כיום מתגוררת בשכונת נווה זמר בעיר לצד בעלה איתי ושלושת בנותיהם (רוני בת ה-7, שיר בת ה-4 ואביב בת השנה), ובעצמה כבר דור רביעי ברעננה. כשהיא מספרת על חופשת הלידה שלה עם בתה הבכורה לעומת חופשת הלידה שבה זכתה להוביל את קהילת האימהות שהקימה, היא מספרת שאין בכלל מקום להשוואה.
“כשרוני נולדה והייתי אמא לילדה ראשונה, ממש חיפשתי מסגרת או מקום שאוכל להכיר בו אנשים. בגלל הצורך הזה לא להיות לבד”, מספרת, “הייתי יוצאת המון לרחוב אחוזה עם עצמי, וממש מסתובבת ברחוב, היה לי קשה בהתחלה. רוב שעות היום הייתי לבד כי איתי היה בעבודה. אחרי שאביב נולדה, ההקמה של הקבוצה הזאת גרמה לי להיות פעילה הרבה יותר ולרצות לדחוף את הנושא הזה הרבה יותר. אני רואה מהפידבקים כמה זה באמת עוזר, שזה רק גורם לרצות לעשות עוד”.

ומה הלאה?
“יש מקום לפתח את הנושא הזה ברעננה. אני עושה את המקסימום כדי לתת מענה, וזה שהעירייה מאפשרת את קיום המפגשים במתנ”ס שלה זה מצוין, אבל זה לא מספיק. זה לא מספיק פעם בשבוע, אני עושה את זה בהתנדבות, והייתי שמחה למסד את זה בעיר, אפשר לקחת את זה למקומות מקצועיים יותר, הצורך קיים. גם מבחינת פרסום, אני עושה את זה בגבול היכולת שלי, אבל לדעתי מבחינת פוטנציאל הפרסום, זה מגיע אולי ל-20 אחוז מהבנות. יש כאן מקום אינסופי שזה יכול להתפתח אליו”.

אם היו לך יותר משאבים מה היית עושה עם הקבוצה?
“אפשר לייצר כל מיני ואוצ’רים שינעימו את חופשת הלידה, שזה משרת גם את בעלי העסקים בעיר מלבד את האימהות עצמן. יש דרישה לעוד הרבה תכנים, אני מביאה את כולם בהתנדבות, אבל יש המון תכנים שאפשר לתת. עזרה ראשונה לתינוקות, סדנת אכילה לתינוקות. באופן עירוני אין מענה לזה היום אלא רק תמורת תשלום. יש המון פעילויות בעיר, אבל הן עולות כסף. בחופשת לידה אתה גם ככה מבזבז המון כסף, וזה משהו שאימהות לוקחות בחשבון. יש לי איזשהו חלום להפוך את הנושא הזה לעסק שלי, ואני מחזיקה אצבעות שזה יקרה בסופו של דבר”.

אמהות המעוניינות להצטרף לקבוצה או בעלי מקצוע המעוניינים להעביר הרצאות לקבוצה יכולים ליצור קשר עם טל ליטני זיידה בטלפון 050-7451444 או עם ליאור שמיר בטלפון 054-7740565

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר