בית הכנסת יבנה פנים קרדיט משה גרין

רק תפילה אשא: יצאנו לבדוק איך מתכוננים לכיפור בבתי הכנסת ברעננה

השיעורים המיוחדים, ההיסטוריה, המימון של הפעילות השוטפת, המתפללים הקבועים, האנשים שתרמו, הסגנון, והתכניות לעתיד. רגע לפני יום כיפור, יצאנו לביקור בבתי כנסת בעיר

פורסם בתאריך: 8.10.19 11:18

"יש לנו אווירה מעולה, תחושה של גיבוש"

בית הכנסת ישורון, שמריהו לוין פינת ברנדיס ברעננה

בית הכנסת "ישורון". קרדיט: אברהם פרשה

בית הכנסת "ישורון". קרדיט: אברהם פרשה

בית הכנסת ישורון על שם עולי בבל נמצא בפינת הרחובות שמריהו לוין וברנדיס ברעננה, ומקימיו הם עולים מעיראק. יש בו כ-170 מקומות לגברים ו-50 מקומות בעזרת הנשים.

סגנון וזרם: ספרדי ירושלמי.

היסטוריה: "בית הכנסת הוקם בשנת 1960, לפני כמעט 60 שנה", מספר גבאי בית הכנסת ב-15 השנים האחרונות אברהם פרשה, "הוא לא עבר שיפוצים גדולים אבל במהלך השנים צבענו אותו, סגרנו את המרפסת עם גגון, התקנו מזגנים. לא היו שיפוצים מהותיים מאוד, אבל שמרנו עליו במהלך השנים, דאגנו שייראה היטב ושיהיה נוח לציבור המתפללים שלנו".

מה קורה בימי חול וסופי שבוע: "בימי חול ואמצע השבוע יש לנו שני מניינים בבוקר, אחד ב-4:30 והשני ב-6:00. אחרי התפילות יש לנו שיעורי תורה בכל יום. במהלך השבוע יש לנו כ-70 אנשים בבית הכנסת, ובסופי שבוע זה יכול להגיע ל-200 מתפללים אם יש בר מצווה או שבת חתן, ואם לא, זה עומד על 150. יש לנו אווירה מעולה, תחושה של גיבוש. בשבתות אנחנו עורכים שולחנות ועושים קידוש עם כיבוד, שרים יחד, יש פיוטים. אווירה מאוד קהילתית".

מה קורה בחגים: "בחגי תשרי אנחנו מזמינים חזן חיצוני, מקצועי, כי החזן שלנו בחגי תשרי הולך למקום אחר. יש בדרך כלל כ-250 ואפילו 300 איש והרחבה מחוץ לבית הכנסת מתמלאת. זו אווירה מאוד חגיגית. כרגע נשארו מעט מאוד מקומות פנויים. מחיר לכיסא קבוע מרופד עומד על אלף שקלים. בחגים, כל מתפלל שיש לו מושב קבוע בעזרת גברים צריך לשלם 150 שקלים או 100 שקלים בעזרת נשים כדי לשמור את המושב. אם אתה רוצה מושב רק לחגי תשרי ואין לך מושב קבוע, אתה משלם 300 שקלים".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "הכי פופולרי זה 'כל נדרי' או פתיחת ההיכל של הפרנסה, כל אחד מהם יכול להגיע לסביבות 5-4 אלף שקלים. אנחנו לא מגיעים לעשרות אלפי שקלים כמו בבתי כנסת אחרים, אבל אנחנו בהחלט באזור האלפי שקלים לעליות ולפתיחות במהלך החגים".

"המתפללים הראשונים בנו את בית הכנסת במו ידיהם – יצקו בטון, עשו טיח"

בית הכנסת עולי לוב, רחוב שבזי ברעננה

בית הכנסת עולי לוב

בית הכנסת עולי לוב על שם יוסף ושלום נמצא ברחוב שבזי 13 ברעננה ויש בו 200 מקומות לגברים ו-50 מקומות בעזרת הנשים. "הוא קרוי על שם יוסף תייר ז"ל, החזן והרב הראשון של בית הכנסת, ועל שם שלום חסן, הגבאי הראשון של בית הכנסת, אבא שלי", מספר גבאי בית הכנסת, משה חסן, "אני המשכתי את תפקידו ולקחתי על עצמי את האחריות כממשיך דרכו".

סגנון וזרם: לובי.

היסטוריה: "בית הכנסת קם בשנת 1957. קנינו את המגרש בחצי תרומה, ב-500 לירות. מאז הוספנו ושיפצנו כל הזמן. המתפללים הראשונים ממש בנו את בית הכנסת במו ידיהם, היו מגיעים ועובדים על הקרקע – יוצקים בטון, עושים טיח, הם בנו את בית הכנסת שלנו ממש בזיעת אפם ומכספם הפרטי. היו לנו שני שיפוצים רציניים בבית הכנסת, אחד לפני 19 שנים ואחד לפני 6 שנים, שינינו את פני בית הכנסת".

מה קורה בימי חול וסופי שבוע: "האווירה היא משפחתית. באמצע השבוע אין הרבה אנשים. יש לנו שני מניינים בבקרים, אחד בשעה 5:00 – מניין פועלים, שמונה בין 20-15 איש. ב-7:00 יש לנו מניין של בערך 50 איש. בשבתות יש בסביבות 120-100 מתפללים בבית הכנסת".

מה קורה בחגים: "אין מקום. אנשים עומדים בחוץ. המקום מלא עד אפס מקום. זה מגיע ל-500 איש, כשיש 250 מושבים בבית הכנסת. האווירה אצלנו היא מאוד חמה, מחבקת. אנשים באים אלינו ומרגישים את הקדושה בבית הכנסת. יש לנו בית כנסת מאוד יפה ונעים אך לא מנקר עיניים. כל מי שבא אלינו, אומר שיש הרגשה של התעלות רוחנית אצלנו. אין אצלנו כסאות קבועים, אנחנו לא מוכרים כיסאות. כל מי שמגיע, יכול לשבת איפה שהוא רוצה. מי שרוצה לתרום, שייתן כאוות נפשו. לי עצמי יש כיסא קבוע כגבאי בית הכנסת, אבל אם מישהו מתיישב לי בכיסא אני לא אומר לו לקום".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "אצלנו מוכרים הכל. פתיחת 'כל נדרי' היא הכי פופולרית, המחיר שלה נע בסביבות 25-15 אלף שקלים. זה קטע מאוד נחשב, אנשים משלמים על זה הרבה כסף. ויש גם את פתיחת ההיכל לפרנסה, כאשר המחיר שלה נע בין 20-5 אלף שקלים. בדרך כלל ההכנסות של הימים הנוראים עוזרות לנו לכסות את ההוצאות של כל השנה".

"לא מוכרים אצלנו, אין דבר כזה"

בית הכנסת יבנה, רחוב חפץ חיים ברעננה

בית הכנסת יבנה פנים קרדיט משה גרין

בית כנסת יבנה על שם ברלינר שבתאי ולוטה (לב), שוכן ברחוב חפץ חיים 7 ברעננה, בשטח בית הספר יבנה. "בית הכנסת נקרא על שם הוריו של ברוך ברלינר, שתרם תרומה התחלתית לבית הכנסת, ובזכותו התחלנו לבנות את המשכן עם הון בסיסי", אומר משה גרין, גבאי בית הכנסת, "אנחנו מונים כמאה משפחות בקהילה. יש כ-250 מקומות לגברים ו-150 מקומות לנשים. יש כסאות פנויים. בגלל יוקר הדיור ברעננה, המשפחות בקהילה נשארו ללא ילדים, שעזבו את העיר. אז אנחנו קולטים בשמחה זוגות צעירים. אצלנו אין מחיר לכיסא, כל משפחה משלמת דמי חבר של 1,600 שקלים בשנה, ללא תלות במספר הכיסאות שהיא דורשת. כל אורח שמגיע אלינו באופן חד פעמי, לא צריך לשלם דבר, רק להודיע מראש ונכין לו מושבים".

סגנון וזרם: בית הכנסת משתייך לזרם האשכנזי, והתפילות נערכות בנוסח ספרד.

היסטוריה: "הקהילה עצמה קיימת כבר יותר מ-40 שנה. בהתחלה היינו מתפללים בשבתות באולם בית הספר יבנה. לאט לאט אספנו כסף ובנינו מעל האולם של בית הספר את בית הכנסת שלנו. התהליך לקח לא מעט זמן, כי זה בניין מאסיבי. ואתה יכול לבנות רק בחופש הגדול. השלמנו את בנייתו לפני 20 שנה. בבניין הושקעו למעלה ממיליון דולר, כאשר חלק הושקע על ידי העירייה וחלק על ידי משפחות המתפללים".

מה קורה בימי חול וסופי שבוע: "באמצע השבוע מספר המתפללים עומד על כ-50, בסופי שבוע זה יכול להגיע ל-200 מתפללים. יש לנו המון פעילויות חברתיות. יש לנו חיי קהילה מאוד מפותחים ובית הכנסת משמש לנו כבית ומקום מפגש מרכזי. למשל, יש המון זוגות צעירים בקהילה שלא מוצאים את מקומם אז לאחרונה עשינו למענם יום פעילות לילדים עם הצגות, סיפורים, קרטיבים וקרמבואים. חיי הקהילה מאוד חשובים לנו".

מה קורה בחגים: "אנחנו מלאים עד אפס מקום. יש לנו יתרון כי זה בבית ספר, ואז בשבתות ובחגים הילדים יכולים לשחק בגן השעשועים של בית הספר".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "לא מוכרים אצלנו, אין דבר כזה. אנחנו מעלים לקרוא בתורה מי שתומך, מעביר שיעורים ונותן מעצמו למען בית הכנסת. לא מוכרים עליות ולא פתיחות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר