מלחמת יום כיפור קרדיט: דן הדני / אוסף IPPA/ הספרייה הלאומית חן רון קרדיט חן רון
מלחמת יום כיפור קרדיט: דן הדני / אוסף IPPA/ הספרייה הלאומית חן רון קרדיט חן רון

התושב שלחם במלחמת יום הכיפורים, מבקש להנציח את זכרון המלחמה ברעננה

חן רון, שלחם בקרבות הקשים של עמק הבכא, מבקר את העובדה שאין כמעט הנצחה למלחמה בערי ישראל, וכעת מבקש להנציח אותה בעיר מגוריו, רעננה. "יש איזשהו אות קלון על המלחמה, באופן לא מוצדק", אומר

פורסם בתאריך: 7.10.19 10:22

מי מאיתנו לא נתקל ברחוב ששת הימים, שלום הגליל או שדרות העצמאות? אך מתי בפעם האחרונה נתקלתם ברחוב עמק הבכא, או כיכר מלחמת יום הכיפורים? חן רון, תושב רעננה שמכהן גם כחבר הנהלה בוועדת הביקורת של עמותת המרכז למלחמת יום הכיפורים שעוסקת בהנצחת המלחמה, מבקר בחריפות את העובדה שאין כמעט אזכור או הנצחה לאחת המלחמות הגדולות בהיסטוריה של מדינת ישראל בערים ברחבי הארץ. רון, שלחם בעצמו בקרבות הקשים כחייל באחד מגדודי התותחנים, מבקש כעת להביא את ההנצחה לעיר מגוריו, רעננה.

"מאז שאני חבר בעמותה, התחלתי להתעסק בהנצחה של המלחמה, והתחלתי לחקור", מספר רון, "הבנתי שאין הנצחה כלל בישראל של המלחמה עצמה בערים שונות, מלבד חולון ורחובות. אין רחובות, אין כיכרות. אם יש רחוב ששת הימים ורחוב מבצע סיני, למה לא יכול להיות רחוב שינציח את זכרון המלחמה? בעבר, העמותה פנתה למספר ערים, ביניהן רעננה, להקים מרכז להיסטוריית המלחמה שישמש גם כמוזיאון תצוגת כלי נשק מהמלחמה ואודיטוריום, אך היא נדחתה במספר ערים, ביניהן ברעננה. בסוף מי שקפץ על ההזדמנות הייתה ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, שמקימה את המרכז בעיר שלה".

חן רון קרדיט חן רון

אז איך אתה פועל להנציח את המלחמה ברעננה?

"לשמחתי, ראש העיר, חיים ברוידא, מראה נכונות לסייע בעניין, ויחד עם העמותה, התחלנו להניע את העניינים. אני יודע שדברים כאלה מתקדמים לאט, אני לא מצפה שזה יהיה מהיום למחר. זה לא חייב להיות משהו שנקרא "כיכר מלחמת יום הכיפורים", אני מבין את חוסר האסתטיקה בשם, אבל זו יכולה להיות כיכר להנצחת הנופלים. משהו שילד שיעבור שם ישאל את ההורים שלו, 'מה זה מלחמת יום הכיפורים?', וילמד, וישכיל".

מדוע לדעתך אין כמעט הנצחה של המלחמה בערים?

"אם אתה הולך לרמת הגולן אתה רואה אנדרטאות ושם כן יש הנצחה מסוימת של הקרבות והנופלים, אבל זה מחוץ לערים עצמן. משום מה בערים, אין הנצחה של המלחמה הזאת, כי היא טראומטית. יש איזשהו אות קלון לא מוצדק על המלחמה, 'המלחמה הארורה' היא נקראת. זה שהדרג המדיני והמודיעיני שגה בפרוץ המלחמה, לא אמור למנוע את הנצחת המלחמה ואת תולדותיה".

כלוחם שלחם בקרבות המלחמה, אם תהיה הנצחה ברעננה, זאת תהיה בשבילך סגירת מעגל?

"המעגל שלי לא ייסגר לעולם. אבל אני מקווה שזו תהיה פתיחת מעגל של מסורת ההנצחה של המלחמה בכל הארץ".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר