נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת ברעננה ופרשת השבוע

הרב ואיש החינוך שגיא רוזנבאום מספר על פרשת "וירא"

פורסם בתאריך: 15.11.19 10:03

כניסת השבת ברעננה: 16:21

יציאת השבת ברעננה: 17:19

"פרשתנו , פרשת וירא, עוסקת בדמותו של אברהם אבינו במצבים שונים, ביניהם – המפגש עם העיר סדום. כאשר אנו רואים את תרבות סדום בפרשה – כיצד אורחים מתקבלים ברצחנות אנו מבינים שיש בעיר זו תרבות מקולקלת והרסנית עד כדי כך שכאשר אנו רוצים לתאר מעשים קשים שלא יעשו ואין לקבלם בשום אופן אנו מכנים אותם – 'מעשי סדום'.
אולם מדברי המשנה בפרקי אבות נראה במפתיע כי סדום אינה כה גרועה: 'אַרְבַּע מִדּוֹת בָּאָדָם. הָאוֹמֵר שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ, זוֹ מִדָּה בֵינוֹנִית. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, זוֹ מִדַּת סְדוֹם. שֶׁלִּי שֶׁלָּךְ וְשֶׁלְּךָ שֶׁלִּי, עַם הָאָרֶץ. שֶׁלִּי שֶׁלָּךְ וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ, חָסִיד. שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלִּי, רָשָׁע'. נראה מחלוקת המידות כי חז"ל הציבו במקום החמור ביותר את המידה של הרשע המנכס לעצמו הכל, ובאופן מפתיע הסדומיים אינם מכונים רשעים אלא מקבלים דירוג משלהם חז"ל בראיה עמוקה מזהים את תרבות סדום כתרבות שלא לוקחת ולא נותנת- שלי שלי, שלך שלך . תרבות של אדישות ואטימות. גזל וגניבה אלו מידות שאנו מסתייגים מהם אך הקמת חומות של אטימות לא מצטיירת כדבר כה חמור.
הרב שגיא רוזנבאום. קרדיט: פרטי

"מידת סדום נראית כבלתי מזיקה, אך למען האמת היא חמורה ביותר . היא יוצרת מציאות של אדישות שלא נותנת לאדם לחוש חמלה, רגישות, אכפתיות. עולם שבנוי על אדישות הוא עולם מסוכן מאוד המצמיח אידיאולוגיה לפיה החזק שולט. את מידת הרשעים קל וברור לזהות . מידת סדום יכולה להראות לגיטימית – ועל כך נלחם אברהם. לסיום אצטט מדברי אלי ויזל ז"ל: 'ניסיתי כל חיי להגדיר את הגישה שלי לבעיה הזו, באמרי כי ההיפך של אהבה אינו שנאה, כי אם אדישות'. שנזכה להתרחק מהאדישות- שבת שלום".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר