עיריית רעננה צילום עזרא לוי
עיריית רעננה צילום עזרא לוי

רעננה בין שמונה הרשויות השקופות בישראל

בכנס "מדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות 2019" של עמותת "שקיפות בינלאומית ישראל", שהתקיים אתמול, קיבלה רעננה את הציון 100. חיים ברוידא: "נמשיך להביא את השקיפות העירונית לשיא חדש"

פורסם בתאריך: 18.12.19 12:22

ציון 100 לעיריית רעננה במדד השקיפות הנערך על ידי עמותת שקיפות בינלאומית ישראל (שבי"ל). רעננה היא אחת משמונה רשויות שהגיעו השנה למקום הראשון השנה בהן חולון, קריית ביאליק, מגדל העמק, ראשון לציון, כפר סבא, עכו ועפולה – כך התברר בכנס "מדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות 2019" של העמותה, שהתקיים אתמול (שלישי). מנהלת המדד היא ד"ר גלית אבידר ובעריכתו הסתייעה בוועדה מייעצת ובראשי העמותה.

בשנת 2019 הורחב מדד השקיפות באופן ניכר והוא כולל 90 קריטריונים תוך מתן דגש מיוחד על מידת השקיפות בתחומי תכנון ובנייה, חברות ועמותות עירוניות, מכרזים, ורישוי עסקים. זאת בנוסף לקריטריונים הנבדקים מדי ­­­­שנה ובהם פרסום תקציב הרשות, פרוטוקולים מישיבות המועצה, מענקים ותמיכות וארנונה. נזכיר כי רעננה זכתה בציון של 97 במדד השקיפות בשנת 2017, כאשר בשנת 2018 לא התקיים מדד השקיפות מאחר שהייתה זו שנת בחירות ברשויות המקומיות.

ראש העיר, חיים ברוידא, אמר בתגובה: "רק לפני שנה עם כניסתי לתפקיד, התחייבתי להציב נורמות, סטנדרטיים ותקנים חדשים בתחום השקיפות העירונית והדיווח לתושבים. אני גאה לעמוד היום בראש ארגון שחרט על דגלו את ערך השקיפות. הוכרז רשמית על ידי עמותת "שקיפות ישראל", כי עיריית רעננה זכתה לציון 100 במדד השקיפות לרשויות המקומיות. בפועל השלמנו בשנה האחרונה מעגל של עשייה רצופה לשיתוף הציבור, לרבות דו"ח סיכום שבועי שאני מפרסם בדבקות ושימש מודל לראשי רשויות רבים. תכנים רבים הועלו לאתר העירוני כגון: תכנית עבודה, תקציב מלא, דו"חות כספיים, מכרזים דיגטליים ודוחות שקיפות סביבתית. תושבות ותושבים יקרים. נמשיך להציג לכם עדכונים שוטפים, להביא את השקיפות העירונית לשיא חדש ולהנגיש לכם את כל המידע באופן גלוי ושקוף. זו המהות של הליך ציבורי ודמוקרטי ראוי ונכון.".

אחרי שמונת הרשויות הראשונות – במקום השני, נמצאת אשדוד בציון 99 ואת המקום השלישי חולקות באר שבע וקריית אונו בציון 97. שלושת הערים הגדולות גם הן בציון גבוה – תל אביב וחיפה עם 95 וירושלים 93. לעומת זאת הרשויות "החלשות" בהנגשת המידע לציבור באתרים הן: גבעת שמואל עם הציון 79, בת ים שזוכה לציון 78 ואחריהן ראש העין ודימונה עם 77 ו-74 בהתאמה. בתחתית המדד ניצבות טבריה ומעלות תרשיחא בציון 68 וסוגרת את הרשימה קריית ים עם 64 בלבד.

נסביר כי המדד המורחב הוחל על 39 הרשויות אשר במדד 2017 קיבלו ציון בין 80 ל- 100. למרות ההרחבה הניכרת של הקריטריונים במדד, הציון הממוצע של כלל הרשויות עומד על 91. עם זאת ניכרים עדיין פערים לעומת חלק מן הרשויות המקומיות בפריפריה. למרות מגמת השיפור הכללית, נדרש שיפור מהותי בפרסום קוד אתי, הסכמים קואליציונים וטפסי ניגוד עניינים במרבית אתרי הרשויות – פרסומים מהותיים להגברת אמון הציבור בנבחריו.

באירוע השקת המדד קראה השופטת (בדימוס) נילי ארד, יו"ר עמותת עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי"ל, למינוי קבוע של ממונה על שקיפות בכל רשות ואמרה: "אנו מבקשים באמצעות המדד להעביר את המסר הנוגע לכולנו כאזרחי מדינת ישראל וכנציגי הרשויות המקומיות – והוא מחויבות רשויות השלטון והממשל כלפי הציבור בכללותו, להתנהלות בשקיפות, ולהקפדה על ערכי האתיקה, טוהר המידות והשוויון. במדד 2019 הובררה המודעות שגילו ראשי השויות לחשיבות השקיפות ולשיתוף המידע, אך לצד זאת יש לפעול למינוי ממונה שקיפות קבוע בכל רשות אשר במסגרת פעילותו, ירכז את חובת חופש המידע והמצאתו לציבור ואת שיכלול האתר הווירטואלי והמידע שבו, דרך קבע באופן שהציבור ימצא בו כלי נוסף לקשר עם הרשות ועם השירותים עליהם היא מופקדת."

עמותת שבי"ל נוסדה בשנת 1999 על ידי פרופסור דוב יזרעאלי ז"ל, במסגרת הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ובשנה זו ימלאו 20 שנה לפעילותה. חזון העמותה הוא הנחלת הערכים והנורמות של שקיפות, טוהר מידות, יושרה, אתיקה במגזר הציבורי והפרטי ובקרב החברה האזרחית, לנהוג ולהנהיג לאורם, כתרופה מקדימה לשחיתות, ולהנעת מהלכים אפקטיביים לשם מניעתה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר