המפעל ברחוב ויצמן 1. קרדיט: ענת שיינרמן
המפעל ברחוב ויצמן 1. קרדיט: ענת שיינרמן

התושבים מודאגים: פירוק אסבסט יתבצע סמוך לאשכול גנים ושכונת מגורים

פירוק האסבסט במפעל ברחוב ויצמן יתבצע במשך חמישה ימים. הקבלן מבקש להרגיע, אבל התושבים חוששים לבריאותם, וישנם גם הורים מודאגים באשכול הגנים הסמוך

פורסם בתאריך: 14.1.20 12:59

תושבי שכונת 2004 במזרח רעננה, מודאגים מאוד מפירוק אסבסט במפעל ברחוב ויצמן 1 בסמוך לצומת רעננה צפון, שצפוי להתבצע החל מיום ראשון הקרוב, ה-19.1, במשך חמישה ימים עד ה-24.1 כולל. פירוק האסבסט אמנם קיבל היתר ומבוצע כדין, אך תושבי האזור בשכונת 2004, שנמצאים בטווח של חמישים מטרים מהמפעל הונחו להימנע משהייה ממושכת מחוץ למבנה ובקרבת אתר העבודה בין השעות 19:00-07:00 בתקופת הפירוק, וכבר הספיקו להביע חשש ממשי בעקבות פירוק האסבסט.

"משך הזמן בו מתבצע הפירוק הוא בלתי אפשרי", אומרת תושבת האזור, "איך אפשר להסתגר חמישה ימים בבית? יש חוגים, יוצאים לבית ספר, לעבודה, חוזרים. זה לא מתאפשר למשפחה לעשות זאת במשך תקופה כל כך ארוכה. גם לא הודיעו לנו מספיק זמן לפני כדי שנוכל להתארגן. זה לא זבנג וגמרנו".

ההודעה על פירוק האסבסט. קרדיט: ענת שייינרמן

ההודעה על פירוק האסבסט. קרדיט: ענת שייינרמן

"הבית שלי הוא בדיוק מול המפעל", אומרת תושבת נוספת, "כמעט כל החלונות של תושבי השכונה פונים למפעל הזה. החשש שלי זה לנשום את החומרים האלה, זה מסרטן, זה מסוכן מאוד. זה חורף, יש רוחות שנושאות את החומר, אי אפשר לשלוט על תנאי מזג האוויר. זה מדאיג מאוד. אני חושבת שהיו צריכים להתריע מספיק זמן מראש, ואם מדובר שהוא בפינוי של חמישה ימים שלמים אז לתת לנו פתרון. מה אנחנו אמורים לעשות בזמן הזה?".

קבוצה נוספת של תושבים שהביעה דאגה וחשש מפני פירוק האסבסט, היא הורים באשכול הגנים בסמטת הדס הסמוכה. הסמטה אמנם ממוקמת במרחק גדול יותר מ-50 מטרים, אך יש הורים באשכול שעדיין חוששים. "כבר מאתמול בערב זה עלה בקבוצת הוווטסאפ של הגן", אומרת אמא בגן כחל באשכול הגנים, "הורים ממש מודאגים. חלק מההורים מתבלטים אם לשלוח בכלל את הילדים שלהם לגן. אמנם זה רחוק יותר מ-50 מטר, אבל יש רוחות, זה חורף. אסבסט זה משהו שהוא נישא ברוח. זה לא שאנחנו בעונה יבשה".

צביקה דוד, הקבלן האחראי על הפירוק, מבקש להרגיע את התושבים: "כל הנושא של טיפול באסבסט מבחינת השכנים, הוא קצת יצא מפרופורציה מבחינת החשש. אסבסט צמנט, שלא כאסבסט פריך, כלוא בתוך עיסת בטון, ולכן המשקל של החלקיקים הוא כזה שהוא לא מתעופף באוויר. גם אם יהיה איזשהו גרגיר כזה או אחר, הוא ייפול בתוך השטח. כל השטח הוא להריסה. אם היו צריכים לבוא ולגור שם אנשים, אז אני מבין את החשש. אבל אנחנו הורסים ומפנים את הכל, ולכן אין כל חשש. גרוע מזה, מבחינת התושבים, שהאסבסט הזה יישאר לנצח על ידם כמטרד. עדיף לטפל בזה בדרך חוקית מסודרת בפעם אחת, ולסיים את החשש הזה מאסבסט. בכל מקרה, אנחנו גם מבצעים בדיקות של דגימות אוויר באתר של אסבסט מרחף במהלך הפירוק, ומעבירים את זה למשרד להגנת הסביבה"

המפעל ברחוב ויצמן 1

המפעל ברחוב ויצמן 1

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "לעבודות לפירוק האסבסט ניתנו כל האישורים הנדרשים מטעם המשרד להגנת הסביבה שהינו הגורם הבלעדי המאשר עבודות מסוג זה, לקבלנים ומפקחים מורשים העוברים הסמכה מטעמו. הפירוק מתבצע על ידי חברה מוסמכת אשר קיבלה היתר מיוחד עבור עבודות אלו. הטמנת הפסולת תתבצע באתר סילוק פסולת מורשה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה נתן היתר אישור לפירוק גגות וקירות בית האריזה בסמוך למחלף כפר סבא-רעננה צפון. ההיתר כולל את התנאים לביצוע עבודת הפירוק ללא סיכון לציבור – ובשל סמיכות האתר לאוכלוסייה ומבני ציבור רגישים, נכללה בו הנחיה לתושבים הסמוכים, בטווח של עד 50 מטר, לסגור חלונות בעת ביצוע העבודות. הנחיה זו ניתנת לשם הזהירות המונעת, ובאה בנוסף לחיוב קבלן האסבסט בהיתר לפירוק ללא יצירת אבק ותוך הרטבה באמצעות חומר מלכד. קבלן האסבסט שיבצע את העבודה הודיע לתושבים על קיומה חמישה ימים טרם תחילת העבודה –  בהתאם לדרישות ההיתר שניתן על ידי המשרד. על פי המידע שנמסר בבקשה להיתר העבודה ונבדק ע"י המשרד, מרחק גן הילדים מהמבנה הוא כ-180 מטרים ולכן אין הגבלת פעילות בשל המצאות גן זה (גן אנפה-סמטת הדס). נדגיש, כי אגף אבק מזיק במשרד להגנת הסביבה מאשר כ-3,000 היתרי עבודה לפינוי אסבסט בשנה. מבין העבודות המבוצעות קיימות עבודות מורכבות, פשוטות, בקרבה (0 מטרים) למגורים ושימושים או מרוחקות יותר. למרות חוסר הנוחות הזמני הנובע מפעולות לפינוי אסבסט מהשטח, מדובר בצעד מבורך שנועד למניעת מפגעים וסיכון הציבור. המשרד להגנת הסביבה זמין בכל עת באמצעות מוקד סביבה (*6911) להנחיה מקצועית נוספת ולמענה על שאלות ככל שנדרש"


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר